این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
، جلد ۱۹، شماره ۹، صفحات ۹۰۹-۹۲۴
عنوان فارسی
عوامل مؤثر بر کیفیت آموزش بالینی از نظر مدرسان و فراگیران بیمارستانهای شهرستان ساوه در سال ۱۳۹۸: یک مطالعه توصیفی
چکیده فارسی مقاله
چکیده زمینه و هدف: آموزشهای بالینی حلقه اتصال مطالب تئوری دانشجویان رشتههای گروه پزشکی و ارائه خدمات بالینی به بیماران میباشد و این پژوهش عوامل مختلف تأثیرگذار بر آموزشهای بالینی را مورد ارزیابی قرار داده و عوامل مؤثر برکیفیت آموزشهای بالینی از نظر مدرسان و فراگیران شناسایی شده، تا با بهبود فرآیندها به بهبود کیفیت آموزشی کمک شود. مواد و روش ها: این پژوهش به دو روش کیفی و کمی انجام شد. در مرحله کیفی با 20 نفر خبره مصاحبه شد. از اطلاعات به دست آمده پرسشنامه محقق ساخته ایجاد گردید و پس از تأیید پایایی و روایی بین 198 نفر دانشجویان بالینی در رشتههای پرستاری، اتاق عمل و هوشبری که در بیمارستانهای شهرستان ساوه در سال 1398 دوره آموزشبالینی را میگذراندند و اساتید دانشکده علوم پزشکی ساوه توزیع شد. اطلاعات مرحله کیفی با نرمافزار MAXQDA نسخه 10 تحلیل شد و اطلاعات مرحله کمی با نرمافزار SPSS نسخه 23 تحلیل شد. نتایج به دست آمده با تحلیل عاملی مورد تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج نشان داد که در بهبود فرآیندهای آموزشی 23 عامل دخالت دارند. در مورد کمبودها و نیازهای آموزشی 17 عامل که از مهمترین عوامل کمبود، اتاق آموزش در بخشها با 8/45 درصد بود. مهمترین عامل درمورد نتایج و پیامدهای بهبود فرآیندهای آموزشی، رضایت بیماران با 2/59 درصد بیشترین نظر کاملاً موافق را داشته است. نتیجه گیری: عوامل اصلی در مدل ارزیابی کیفیت شامل بهبود فرآیندهای آموزشی، نتایج و پیامدهای بهبود فرآیند آموزشی، کمبود نیروی انسانی متخصص، کمبود فضا و امکانات و تجهیزات و ارزیابی صحیح آموزشی میباشد. واژه های کلیدی: کیفیت، آموزش بالینی، فرآیند
کلیدواژههای فارسی مقاله
کیفیت، آموزش بالینی، فرآیند
عنوان انگلیسی
Factors Affecting the Quality of Clinical Education from the Perspective of Teachers and Learners of Saveh Hospitals in 2019: A Descriptive Study
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Objectives: Clinical education is a link between the theoretical content of medical students and the provision of clinical services to patients. This study evaluates various factors affecting clinical education and factors affecting the quality of education identified by instructors and learners, to help improve the quality of education by improving processes. Materials and Methods: This research was conducted in two ways: qualitative and quantitative. In the qualitative stage, 20 experts were interviewed. From the obtained information, a researcher-made questionnaire was created and after confirming the reliability and validity, was distributed among 198 clinical students in the fields of nursing, operating room and anesthesia in Saveh hospitals in 2019, who were passing clinical training course, and the professors of Saveh University of Medical Sciences. Qualitative stage information was analyzed by MAXQDA software version 10 and quantitative stage information was analyzed by SPSS software version 23. The results were analyzed by factor analysis. Results: The results showed that 23 factors are involved in improving educational processes. Among the 17 factors regarding the shortages and educational needs, one of the most important factors was the shortage of the training room in the wards with 45.8%. Regarding the results and consequences of improving educational processes, the most important factor was patient satisfaction with 59.2%, having the most completely agreed opinion. Conclusion: The main factors in the quality assessment model include improving educational processes, results and consequences of improving the educational process, lack of specialized manpower, lack of space and facilities and equipment, and proper educational evaluation. Key words: Quality, Clinical education, Process Funding: The costs of this study were paid for by the author. Conflict of interest: None declared. Ethical approval: The Ethics Committee of Saveh University of Medical Sciences has agreed with this research by letter No. 127/44. How to cite this article: Mortazavi SM, Sharifira Gh, Khoshgoftar Moghaddam AA. Factors Affecting the Quality of Clinical Education from the Perspective of Teachers and Learners of Saveh Hospitals in 2019: A Descriptive Study. J Rafsanjan Univ Med Sci 2020; 19 (9): 909-24. [Farsi]
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Quality, Clinical education, Process
نویسندگان مقاله
مصطفی مرتضوی | S. M. Mortazavi
Qom Azad University
دانشگاه آزاد قم
غلامرضا شریفی راد | Gh. Sharifirad
Qom Azad University
دانشگاه آزاد قم
علی اکبر خوش گفتار مقدم | A.A. Khoshgoftar Moghaddam
Qom University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی قم
نشانی اینترنتی
http://journal.rums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-4847-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
کاربردی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات