این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
یافته
، جلد ۲۳، شماره ۳، صفحات ۱۳۴-۱۴۶
عنوان فارسی
شناسایی مضمون های مرتبط با رابطه مادر و نوزاد به منظور پیشگیری از افسردگی پس از زایمان: مطالعه کیفی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: افسردگی پس از زایمان شایعترین پیچیدگی روانشناختی پس از تولد کودک است. یکی از مهمترین عوامل خطر ایجاد افسردگی پس از زایمان، رابطه مادر و نوزاد و چالش های این رابطه است. با توجه به جایگاه نظریه دلبستگی در تبیین رابطه مادر و نوزاد، مطالعه حاضر با هدف شناسایی مضمون های مرتبط با رابطه مادر و نوزاد به منظور پیشگیری از افسردگی پس از زایمان انجام شد. مواد و روش ها: این مطالعه در دو مرحله انجام شد. ابتدا برای شناسایی مضمون های اصلی رابطه مادر و کودک بر اساس روش کیفی و رویکرد تحلیل محتوای استقرایی، با چهار گروه مادران باردار (6 نفر)، مادران دارای فرزند نوزاد (5 نفر)، متخصصین اطفال (3 نفر) و روانشناسان (3 نفر) مصاحبه انجام شد. داده ها کدگذاری و استخراج شد. سپس ادبیات حوزه دلبستگی با روش کتابخانه ای مرور و مضمون ها استخراج شد و در نهایت بر اساس یافته های این دو مرحله، مضمون های مرتبط با رابطه مادر و نوزاد شناسایی شد. یافته ها: مهمترین مضمون های بدست آمده از دو مرحله مطالعه که با یکدیگر هم پوشانی داشت (دلبستگی به جنین، اضطراب و استرس دوران بارداری و پس از زایمان، مراقبت از کودک، دریافت حمایت و تأثیر رابطه با والدین بود که بعنوان مضامین اصلی مرتبط با رابطه مادر و نوزاد شناسایی شد. بحث و نتیجه گیری: در این پژوهش تلاش شد با شناسایی مضمون های اصلی رابطه مادر و کودک بعنوان یکی از عوامل خطر ابتلا به افسردگی پس از زایمان از منظر ادبیات پژوهشی در کنار مطالعه کیفی، نیازهای واقعی مادران شناسایی شود تا بعنوان مبنایی در مداخلات بعدی مورد استفاده قرار گیرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
افسردگی پس از زایمان، رابطه مادر و نوزاد، پیشگیری، تحلیل محتوا، تحقیق کیفی
عنوان انگلیسی
Identification of Components related to Mother-Infant Relationship to Prevent Postpartum Depression: A Qualitative Study
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Postpartum depression is the most common psychological complication after childbirth. The mother-infant relationship and its challenges are one of the most critical risk factors of postpartum depression. Given the importance of attachment theory in explaining the mother-infant relationship, the present study aimed to identify the components related to mother-infant relationship in order to prevent postpartum depression. Materials and Methods: This study was conducted in two stages. In the first stage, based on the qualitative method and inductive content analysis approach, individual interviews were conducted with four groups of pregnant mothers (n=6), mothers with infants (n=5), pediatricians (n=3), and psychologists (n=3). The data were coded and extracted. During the second stage, the relevant literature in the field of attachment was reviewed using desk research, whereby the components were extracted. Finally, based on the findings of these two stages, themes related to the mother-infant relationship were identified. Results: The most important overlapping themes obtained from the two stages of the study included attachment to the fetus, anxiety during pregnancy and postpartum, child care, reception of support, and the impact of the relationship with parents which were identified as the main themes related with the mother-infant relationship. Conclusion: Considering the importance of mother-infant relationship as a postpartum depression risk factor, the present study strived to identify the main components of this relationship from the perspective of research literature, along with a qualitative study, to identify the real needs of mothers to be used as a basis for subsequent interventions.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Postpartum depression, mother-infant relationship, prevention, Qualitative research, content analysis
نویسندگان مقاله
آرزو فلاح | Arezoo Fallah
Clinical Family Psychology, Family Research Institute, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
روانشناسی بالینی خانواده، پژوهشکده خانواده، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
پریسا سادات سید موسوی | Parisa Sadat Seyed Moosavi
Family Research Institute, Faculty Member of Shahid Beheshti University, Tehran, Iran,
پژوهشکده خانواده، عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
سعید قنبری | Saied Ghanbari
Faculty of Psychology, Faculty Member of Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
دانشکده روانشناسی، عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
http://yafte.lums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2801-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده
کاربردی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات