این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
یافته
، جلد ۲۳، شماره ویژه نامه، صفحات ۱۲-۲۵
عنوان فارسی
مقایسه تلفیق درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و آموزش شفقت بر خود و درمان شناختی-رفتاری هیجان مدار بر خودمراقبتی و تبعیت از درمان، در بیماران قلبی-عروقی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: بیماری قلبی و عوارض روانی ناشی از آن از مهمترین عوامل مرگ و میر در جهان شناخته شده است از این رو پژوهش حاضر اثربخشی تلفیق درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و آموزش شفقت به خود و درمان شناختی رفتاری هیجان مدار بر خود مراقبتی و تبعیت از درمان در بیماران قلبی را مورد مقایسه قرار می دهد. مواد و روش ها: پژوهش حاضر به روش پیش آزمون پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل تعدادی از زنان مبتلا به بیماری قلبی در شهر خرم آباد در سال 1399 بود که از میان آنها 45 نفر در دسترس ( 15 نفر گروه اول 15 نفر گروه دوم 15 نفر گروه گواه) مداخله در دو گروه درمان هر کدام به طور جداگانه در 10 جلسه 90 دقیقه ای برگزار شد و برای گروه گواه هیچ گونه آموزشی اعمال نشد. ابزار این پژوهش مقیاس خود مراقبتی با تعداد 12 سوال که توسط جارسما ساخته شده است و تبعیت از درمان با تعداد 20 سوال (5 سوال تبعیت کلی و 15 سوال تبعیت اختصاصی) توسط هیز ساخته شده بود که شرکت کنندگان در پیش آزمون و پس آزمون به سؤالات آن پاسخ دادند و از آزمون تحلیلی کواریانس چند متغیره برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد. یافته ها: تلفیق درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و آموزش شفقت بر خود و درمان شناختی-رفتاری هیجان مدار باعث بهبود خود مراقبتی و تبعیت از درمان در زنان مبتلا به بیماری قلبی عروقی می شوند (05/0>p ) و درصد بهبودی آن ها بیشتر از آزمودنی های گروه گواه می باشد (05/0>(p ولی دو گروه آزمایشی تفاوت معناداری با هم نداشتند (05/0
کلیدواژههای فارسی مقاله
خود مراقبتی، تبعیت از درمان، بیماران قلبی
عنوان انگلیسی
Comparison of a combination of acceptance and commitment-based therapy and self-compassion training and emotion oriented cognitive-behavioral therapy on self-care and adherence to treatment in icardiovascular patients
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Introduction Heart disease and its psychological complications are known to be the most important causes of mortality in the world. Compares in heart patients. Materials and Methods: The present study was a pre-test, post-test with a control group. The statistical population included a number of women with heart disease in Khorramabad in 1399, of whom 45 were available ( 15 people in the first group 15 people in the second group 15 people in the control group) Intervention in the two treatment groups was held separately in 10 sessions of 90 minutes each and no training was applied for the control group. The instrument of this study was the 12-item self-care scale developed by Jarsma and the 20-item treatment follow-up (5 general follow-up questions and 15 specific follow-up questions) developed by Hayes. The test answered its questions and multivariate analysis of covariance was used to analyze the data. Results: The combination of acceptance and commitment-based therapy and self-compassion training and emotion-oriented cognitive-behavioral therapy improves self-care and adherence to treatment in women with cardiovascular disease (p < 0.05) and percentage Their improvement was higher than the control group (p < 0.05). But the two experimental groups were not significantly different (P < 0.05). Conclusion: The combination of acceptance and commitment-based therapy and self-compassion training and emotion-oriented cognitive-behavioral therapy leads to continuity and management in self-care, symptom detection and adherence to physician recommendations in women with cardiovascular disease.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Self-care, Adherence to treatment, Cardiac patients
نویسندگان مقاله
زهرا مبشر | Zahra Mobasher
Departmant of psychology, Borujerd Branch , Islamic Azad University Borujerd , Iran
گروه روان شناسی، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران
نسرین باقری | Nasrin Bagheri
Departmant of psychology, Facultypsychology and educational sciences Roodehen Islamic Azad University, Tehran,Iran
گروه روان شناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
محمد عباسی | Mohammad Abasi
Educational Psychology Faculty of Literature and Humanities Lorestan University khorramabad Iran
گروه روان شناسی، دانشگاه لرستان خرم آباد، ایران
زهرا تنها | Zahra Tanha
Departmant of psychology, khorramabad Branch , Islamic Azad University khorramabad, Iran
گروه روان شناسی، واحد خرم آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، خرم آباد، ایران
نشانی اینترنتی
http://yafte.lums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2917-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات