این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
یافته، جلد ۲۲، شماره ۴، صفحات ۶۷-۸۳

عنوان فارسی اثر بخشی تنظیم هیجان بر سرمایه روان شناختی و تکنیک‌های حل تعارض در مادران با فرزند دارای نارسایی جسمی – حرکتی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی تنظیم هیجان بر مؤلفه‌های سرمایه روان­شناختی و تکنیک‌های حل تعارض در مادران با فرزند دارای نارسایی جسمی – حرکتی شهر اصفهان بود. مواد و روش ­ها: این پژوهش از نوع شبه آزمایشی با پیش‌آزمون، پس آزمون و پیگیری یک ماهه با گروه کنترل بود. جامعه آماری در این پژوهش کلیه مادران با فرزند دارای نارسایی جسمی – حرکتی مرکز بهزیستی سپهر اصفهان در سال 1397-1398 بودند که با روش نمونه­گیری تصادفی چند مرحله‌ای 30 نفر از مادران با فرزند دارای نارسایی جسمی – حرکتی انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 15 نفری کنترل و آزمایش جای‌ گرفتند. در این پژوهش از پرسش­نامه‌های سرمایه روان­شناختی لوتانز و همکاران (2007) و سبک‌های مدیریت تعارض رحیم (1997) استفاده شد و داده‌های پژوهش با استفاده از آزمون کوواریانس چند متغیری نرم افزار SPSS-16 تجزیه و تحلیل شدند. یافته ­ها: نتایج نشان داد آموزش تنظیم هیجان باعث افزایش سرمایه‌های روان شناختی و تکنیک‌های حل تعارض در مادران با فرزند دارای نارسایی جسمی – حرکتی می‌شود و این اثر در دوره پیگیری حفظ می شود. بحث و نتیجه­ گیری: برگزاری دوره‌های ویژه برای ارتقای سرمایه روان­شناختی و تکنیک‌های حل تعارض در مادران با فرزند دارای نارسایی جسمی - حرکتی ضروری است و موجب بهبود روابط در این خانواده‌ها می‌گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تنظیم هیجان، تکنیک‌های حل تعارض، سرمایه‌ روان شناختی، نارسایی جسمی - حرکتی

عنوان انگلیسی The effectiveness of emotion regulation on psychological capital and conflict resolution techniques in mothers with a physicaly disabled child
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of this study was to determine effectiveness of emotion regulation on psychological capital and conflict resolution techniques in mothers with a physicaly disabled child in Isfahan. Materials and Methods: This study was a quasi-experimental study with pre-test, post-test and one-month follow-up with a control group. The statistical population in this study included all mothers with adolescents with physical-motor problems of Sepehr Isfahan Welfare Center in 1397-1397, from which 30 mothers of adolescents with physical-motor problems were selected by Multi-stage random sampling and were randomly divided into control and experimental groups. In this study, the psychological capital questionnaires of Lutans et al. (2007) and Rahim's conflict management styles (1997) were used. The data were analyzed using covariance analysis. Results: The results showed that emotion regulation training increased psychological capital and the use of conflict resolution techniques (in mothers with adolescents with physical and motor problems) and this effect has been preserved during the follow-up period. Conclusion: Holding special courses to promote psychological capital and conflict resolution techniques in mothers with adolescents with physical disabilities is necessary and improves relations in these families.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Emotion regulation, Conflict resolution techniques, Psychological capital, Physical-motor disability

نویسندگان مقاله عذرا محمدپناه اردکان | Azra Mohammad Panah Ardakan
Department of Psychology, Humanistic and Social Sciences Faculty, Ardakan University, Ardakan, Iran
گروه روان شناسی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه اردکان، اردکان، ایران

حمیدرضا آریان پور | Hamid Reza Aryanpour
Department of Psychology, Humanistic and Social Sciences Faculty, Ardakan University, Ardakan, Iran
گروه روان شناسی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه اردکان، اردکان، ایران

پریا فاروقی | Paria Faroughi
Department of Psychology, University College of Nabi Akram, Tabriz, Iran
گروه روان شناسی، موسسه آموزش عالی نبی اکرم (ص)، تبریز، ایران

پگاه کریمی دورکی | Pegah Karimi
Department of Counseling, Humanistic and Social Sciences Faculty, Ardakan University, Ardakan, Iran
رشته مشاوره خانواده، دانشگاه اردکان، اردکان، ایران


نشانی اینترنتی http://yafte.lums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2721-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات