این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
یافته
، جلد ۲۲، شماره ۳، صفحات ۲۳-۳۳
عنوان فارسی
مقایسه اثربخشی آموزش مهارت های اجتماعی وگروه درمانی مبتنی بر تعهد و پذیرش بر عزت نفس و اختلال هراس اجتماعی کارمندان
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: محیط کاری سالم ارتباط نزدیکی با بهداشت روانی کارکنان خود دارد. همه مشاغل حتی مشاغلی که ظاهر آسانی دارند دارای لحظاتی نفسگیر و پرتنش، مسئولیت و توقع برآوردن انتظارات هستند. طولانی شدن استرس های شغلی و فشارهای کاری در نهایت به اختلال روانی فرد منجر خواهد شد. پژوهش حاضر با هدف، مقایسه اثربخشی آموزش مهارت های اجتماعی و گروه درمانی مبتنی بر تعهد و پذیرش بر عزت نفس و اختلال هراس اجتماعی کارمندان انجام شد. مواد و روش ها: روش پژوهش نیمه آزمایشی و از نوع طرح پیش آزمون ـ پس آزمون با گروه گواه برابر بود. جامعه آماری پژوهش تمامی کارمندان شاغل در ادارات دولتی سطح شهر اراک در 6 ماه دوم سال 1397 بودند. از بین جامعه آماری به روش نمونه گیری در دسترس و هدفمند برای 1300 نفر که واجد شرایط بودند (سن 25 تا 60 سال و نداشتن سابقه بیماری روانی) پرسشنامه هراس اجتماعی کانور (2000) و عزت نفس کوپر اسمیت (1967) تکمیل گردید. از این تعداد 45 نفری که کمترین نمره را در آزمونها داشتند به روش نمونه گیری تصادفی در دو گروه آزمایشی و یک گروه گواه (هر گروه 15 نفر) قرار گرفتند. سپس برای داوطلبان گروه های آزمایش، مداخله (آموزش مهارت های اجتماعی و گروه درمانی مبتنی بر تعهد و پذیرش) به عمل آمد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون آماری تحلیل کوواریانس چند متغیره و آزمون تعقیبی بونفرونی در سطح معناداری 5 درصد تحلیل گردیدند. یافته ها: نتایج نشان داد که آموزش مهارت های اجتماعی و درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش به شکل معناداری موجب افزایش عزت نفس و کاهش هراس اجتماعی شد(001/0>p). هم چنین بین دو روش درمانی تفاوت معناداری مشاهده نشد (001/0 p >) . بحث و نتیجه گیری: با توجه به یافته های پژوهش، میتوان از روشهای آموزش مهارت های اجتماعی و درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش به عنوان روش های مؤثر برای کاهش هراس اجتماعی و افزایش عزت نفس در کارمندان استفاده کرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش، عزت نفس، مهارت های اجتماعی، هراس اجتماعی، کارمندان
عنوان انگلیسی
Comparison the Effectiveness of Acceptance and Commitment Group Therapy and Social Skills Training on Self-Esteem and Social Phobia Disorder
چکیده انگلیسی مقاله
Background: In general, a healthy work environment can be closely related to the mental health of its employees. All jobs, even the seemingly easy ones, have breathtaking moments of responsibility and expectation. Prolonged job stress and work pressures will eventually lead to mental disorder. The aim of this study was to compare the effectiveness of social skills training and group therapy based on commitment and acceptance on self-esteem and social phobia disorder. Materials and Methods: The research method was quasi-experimental and pre-test-post-test design was equal to the control group. The statistical population of the study was all employees working in government offices in Arak in the second half of 1397. Among the statistical population, available and targeted sampling method for 1300 eligible people (age 25 to 60 years, no history of mental illness) Connor (2000) and Cooper-Smith (1967) self-esteem questionnaire were administered to this number. Of these, 45 people who had the lowest score in the tests were randomly selected into two experimental groups and one control group (15 people in each group). Then, intervention was performed for the volunteers of the experimental groups (social skills training and group therapy based on commitment and acceptance). Data were analyzed by SPSS software and multivariate analysis of covariance and Bonferroni post hoc test at a significance level of 5%. Results: The results showed that social skills training and treatment based on commitment and acceptance significantly increased self-esteem and decreased social fear (p < 0.001). Also, no significant difference was observed between the two treatments (p < 0.001). Conclusion: According to the research findings, social skills training methods and treatment based on commitment and acceptance can be used as an effective method to reduce social fear and increase self-esteem in employees.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Commitment and Acceptance Therapy, Self-Esteem, Social Skills training, Social phobia
نویسندگان مقاله
محسن رضایی | Mohsen Rezaee
Department of psychology, Borujerd Branch, Islamic Azad University, Borujerd, Iran
گروه روانشناسی،واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران
علی فرهادی | Ali Farhadi
Department of social Madicine, Khoramabad Branch, Lorestan University of medical sciences, Khoramabad, Iran
گروه پزشکی اجتماعی، واحد خرم آباد، دانشگاه علوم پزشکی لرستان، خرم آباد، ایران
کورش گودرزی | Korosh Goodarzi
Department of psychology, Borujerd Branch, Islamic Azad University, Borujerd, Iran.
گروه روانشناسی،واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران
نشانی اینترنتی
http://yafte.lums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2593-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات