این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
مدیریت سلامت
، جلد ۱۶، شماره ۵۱، صفحات ۸۴-۹۴
عنوان فارسی
کاهش زمان انتظار بیماران در فرآیند اورژانس بیمارستان آیت الله کاشانی اصفهان با استفاده از مدل شبیه سازی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: در بخش اورژانس دقیقهها و ثانیهها برای بیمار مهم است. مدیریت صحیح زمان انتظار بیماران، نیازمند بهره گیری از یک منطق تصمیم گیری مناسب است. شبیه سازی یکی از تکنیکهای پشتیبانی از تصمیمات مدیریت و کاهش ریسک فرآیند تصمیم گیری به وسیله ارزیابی و تحلیل استراتژیهای مختلف میباشد. بنابراین هدف از نجام این مطالعه کاهش زمان انتظار بیماران در بخش اورژانس با استفاده از مدل شبیه سازی بود. روش کار: پژوهش حاضرکاربردی و از دسته مطالعات تحلیلی بود. جامعه پژوهش شامل بیماران مراجعه کننده به اورژانس بیمارستان کاشانی اصفهان در خرداد ماه 1387 بود. پس از شناسایی مسیر حرکت بیماران، دادههای مورد نیاز در زمینۀ زمان ورود و زمان ارائۀ خدمت به بیماران در ایستگاههای مختلف طی دو هفته و برای 663 بیمار جمع آوری شد. با بهره گیری از این اطلاعات مدل شبیه سازی به کمک نرم افزار Simul 8 از بخش اورژانس طراحی شد. با مقایسۀ نتایج خروجی حاصل از اجرای مدل و نتایج به دست آمده از سیستم دستی اعتبار مدل تأیید شد و مدل به صورت نهایی درآمد. یافتهها: نتایج حاصل از اجرای راه حلهای پیشنهادی و مقایسۀ آن با نتایج مدل مبنا در قالب میانگین کاهش زمان انتظار بیمار در فرآیند دریافت خدمات اورژانس نشان داد که در راه حلهای 2 ، 9 ، 10 و 12 این زمان افزایش و در سایر راه حلها این زمان کاهش یافته است. در راه حلهای 6 و 17- 13 زمان انتظار کل بیش از راه حلهای دیگر کاهش یافت. بیشترین کاهش در راه حل 15 مشاهده شد به گونه ای که زمان انتظار بیمار در فرآیند دریافت خدمات اورژانس از 19.112 دقیقه در مدل مبنا به 24.99 دقیقه کاهش یافت. در راه حل15 علاوه بر اضافه نمودن یک اینترن به سرویس تخصصی گوش، حلق و بینی، میانگین زمان ارائۀ خدمت توسط اینترن گوش، حلق و بینی از 89.38 دقیقه به 54.26 دقیقه، اینترن مغز و اعصاب از 31.13 دقیقه به 58.6 دقیقه و اینترن ارتوپدی از 13.12 دقیقه به 98.5 دقیقه کاهش یافت. نتیجه گیری: از آنجایی که مدیران در مراقبت بهداشتی بخصوص در بخش اورژانس، پزشکانی هستند که متخصص تجزیه و تحلیل امور نیستند، به نظر میرسد آنها به ابزاری نیاز دارند که بتوانند از آن به سادگی استفاده کنند و به کمک این ابزار روشهای علمی را جهت کاهش هزینهها و زمان انتظار بیماران به دست آورند. استفاده از تکنیکهای مختلف تحقیق در عملیات به ویژه شبیه سازی میتواند اهداف فوق را برآورده سازد. 2. . مدرس گروه مدیریت و فنآوری اطلاعات سلامت، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی ، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
کلیدواژههای فارسی مقاله
اورژانس، زمان انتظار، شبیه سازی
عنوان انگلیسی
Reducing Waiting Time in Emergency Department at Ayatollah-Kashani Hospital Using Simulation
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: In Emergency Departments (ED), seconds and minutes are vital for the patients. Therefore, a logical decision making is crucial to manage the patients’ waiting time. Simulation, a decision supporting technique, is used to analyze risk factors and strategies in decision making. The purpose of this research was to apply this method to reduce patients' waiting time in the ED at Ayatollah-Kashani Hospital. Methods: The population of this applied- analytical study included the patients referred to the ED at Ayatollah-Kashani Hospital in Isfahan during May 2008. Having recognized the patients’ workflow, the researchers gathered the required data concerning the time of patients’ arrival and service delivery at various stations for 663 patients during 2 weeks. The data were used to design a simulation model for the ED using simul8 software. The validity of the model was verified through comparing the results obtained from the manual system with those from the simulation model which led to the formation of the finalized model. Results: The results showed an increase in the waiting time when implementing alternatives 2, 9, 10 and 12 while a decrease was observed in other alternatives. In alternatives 6 and 13-17, the total waiting time decreased more than the other alternatives. The most amount of reduction was observed in alternative 15, so much so that the waiting time of receiving emergency services reduced from 112.19 to 99.24 minutes. This could be due to the placement of an intern student at Eye- Nose-Throat (ENT), Neurology, and Orthopedic stations which caused reduction in the waiting time from 38.89, 13.31 and 12.13 to 26.54, 6.58 and 5.98 minutes, respectively. Conclusion: Since health care managers, especially in the ED, are mostly physicians not experienced enough in statistical analysis, it is essential to provide them instruments with which they can readily achieve scientific approaches to reduce costs and patients’ waiting time. Applying various research methods such as simulation can satisfy these goals.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
سیما عجمی | s ajami
isfahan university of medical sciences
خیابان هزار جریب - دانشگاه علوم پزشکی اصفهان-دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی
سعیده کتابی | s ketabi
isfahan university of medical sciences
خیابان هزار جریب - دانشگاه علوم پزشکی اصفهان-دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی
حسین باقریان محمود آبادی | h bagherian mahmoodabadi
, university of isfahan
دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
نشانی اینترنتی
http://jha.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-988-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات