این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، جلد ۲۸، شماره ۲، صفحات ۱۵۸-۱۶۹

عنوان فارسی بررسی تأثیر آموزش نحوه صحیح رعایت بهداشت دهان و دندان بر اساس شبیه‌سازی واقعیت مجازی بر پلاک دندانی دانش‌آموزان دختر متوسطه
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: هدف از این مطالعه مقایسه کارایی برداشت پلاک فوق‌لثه‌ای پس از آموزش بهداشت دهان و دندان با استفاده از نرم‌افزار واقعیت ‌مجازی (VR) در دانش آموران دختر دوره متوسطه می‌باشد. روش تحقیق: این بررسی به‌روش کارآزمایی بالینی میدانی بر روی 90 دانش‌آموز مقطع دوم متوسطه شهر بیرجند انجام گرفت. تعداد 3 مدرسه به‌روش تصادفی انتخاب شدند و طی معاینه بالینی PI (پلاک ایندکس) آن‌ها به روش استاندارد ثبت گردید. مدارس به 3 گروه تقسیم شدند. در اوّلین گروه آموزش بهداشت دهان و دندان در یک جلسه بر اساس واقعیت‌مجازی انجام گرفت. در گروه دوّم آموزش بهداشت دهان و دندان به‌صورت شفاهی در یک جلسه ارائه شد و سوّمین گروه شاهد بود که هیچ آموزشی در آن اعمال نشد. بعد از یک ماه هر سه گروه موردبررسی مجدد قرار گرفتند و شاخص PI اندازه‌گیری شد. یافته‌ها: میانگین پلاک در دندان‌های تحت بررسی در گروه واقعیت مجازی بعد از مداخله (0/77±1/92) نسبت به قبل (0/62±2/69) کاهش آماری معنی‌داری را نشان داد (0/001>P). میانگین پلاک در گروه آموزش شفاهی بعد از مداخله (0/95±2/16) نسبت به قبل از مداخله (0/91±2/45) کاهش آماری معنی‌داری را نشان داد (0/014=P). این اختلاف در گروه واقعیت‌مجازی و آموزش شفاهی نسبت به گروه شاهد معنی‌دار بود (0/01>P). نتیجه‌گیری: یافته‌ها نشان می‌دهد که آموزش بهداشت دهان و دندان به‌طورکلی و آموزش بر اساس واقعیت مجازی به‌طور ویژه، در برداشت پلاک دندانی و در بهبود و ارتقاء بهداشت دهان و دندان مؤثر می‌باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله پلاک دندانی، آموزش بهداشت، تکنیک اصلاح شده‌ی بس، بهداشت دهان و دندان، شبیه‌ساز واقعیت مجازی

عنوان انگلیسی Evaluation of the effect of education of proper oral hygiene via virtual reality simulation on dental plaque in high school students
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aims: This study aimed to evaluate the effects of education of proper oral hygiene via virtual reality simulation on the dental plaque in high school students. Materials and Methods: This study was carried out on 90 high school students who were selected randomly and then divided into three groups. Group one was the first intervention group (VR) that was introduced to oral hygiene through virtual reality training in one session (n=30). Group two was the second intervention group (Verbal) that was introduced to oral hygiene through verbal training in one session (n=30). Group three was the control group that received no training (n=30). Plaque index (PI) was recorded both before and after the intervention (after one month) using Quigley–Hein plaque index. Data were collected and then analyzed in SPSS software (version 18) at a significance level of 0.05. Results: In the VR group, there was a statistically significant decrease in the mean values of PI (P< 0.001) after the intervention (1.92±0.77) in comparison to the baseline (2.69±0.62). Moreover, in the verbal training group, there was a statistically significant decrease in the mean values of PI (P=0.014) after the intervention (2.16±0.95), compared to the baseline (2.45±0.91). This difference was significant in the virtual reality and oral education group compared to the control group (P< 0.001). Conclusion: Based on the findings, oral health education in general and virtual reality education, in particular, are effective in the removal of dental plaque and improvement of oral health.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Dental plaque, Health education, Modified bass technique, Oral hygiene, Virtual reality simulation

نویسندگان مقاله فهیمه طالبی | Fahime Talebi
Dentistry student, Student Research Committee, Birjand University of Medical Science, Birjand, Iran
دندانپزشک عمومی، کمیته تحقیقات دانشجویی، بیرجند، ایران

صدیقه ابراهیمی پور | Sediqe Ebrahimipour
Department of Endodontics, Faculty of Dentistry, Birjand University of Medical Science, Birjand, Iran
گروه اندودانتیکس، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران

غلامرضا شریف زاده | Gholamreza Sharifzadeh
Social Determinants of Health Research Center, Department of Epidemiology and Biostatistics, Faculty of Health, Birjand University of Medical Sciences, Birjand, Iran
مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، گروه اپیدمیولوژی و آمار زیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران


نشانی اینترنتی http://journal.bums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2796-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده دندانپزشکی
نوع مقاله منتشر شده مقاله اصیل پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات