این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران
، جلد ۳۱، شماره ۴، صفحات ۴۴۲-۴۴۹
عنوان فارسی
بـررسی مـقایسه ای عـوامل تنـش زا در دانـشجویـان علوم پزشکی و غیرپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تهران
چکیده فارسی مقاله
سابقه و هدف: یکی از احساسات درک شده توسط دانشجویان که نقش مهمی در عملکردها و کسب موفقیتهای تحصیلی آنها دارد، تنش است که معمولأ مورد غفلت قرار میگیرد. لذا پژوهش حاضر با هدف شناسایی و مقایسه عوامل تنشزا در دانشجویان علومپزشکی و غیر پزشکی انجام شد. روش بررسی: در پژوهشی توصیفی مقایسهای، 380 نفر از دانشجویان علوم پزشکی و غیرپزشکی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران در نیمسال اول سال تحصیلی 99-98 انتخاب شدند. ابزار مطالعه شامل پرسشنامه اطلاعات فردی و عوامل تنشزا بود. تحلیل داده ها با استفاده ازنرم افزار SPSS/16 و آمار توصیفی و آزمون تی مستقل در سطح معنی داری کمتر از 05/0 انجام شد. یافتهها: در میان دانـشجویـان علوم پزشکی و غیرپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تهران، از نظر مشکلات مربوط به "امور تحصیلی"، "مشکلات هیجانی و عاطفی"، "مشکلات شغلی، رفاهی و مالی"، "مسائل زناشویی، ازدواج و انتخاب همسر"، "مشکلات اجتماعی" و "مشکلات خانوادگی" تفاوت آماری معنی داری وجود داشت (05/0p<)، اما بین مشکلات مربوط به "داغدیدگی"، "حوادث غیر مترقبه از قبیل بلایای طبیعی و سوانح مختلف" و "خصوصیات و عادات رفتاری و مسائل بهداشتی و درمانی" تفاوت آماری معنیداری وجود نداشت (05/0p>). نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاضر میتواند با کمک به مدیران در تدوین چارچوبهای آموزشی جهت بهبود و ایجاد محیط آموزشی مناسب، شناخت و ارتقاء روشهای سازگاری در دانشجویان و ارائه آموزشهای مؤثر به والدین، در کاهش عوامل تنشزا در دانشجویان مورد استفاده قرار گیرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تنش، تنش آموزشی، دانشجویان، مشکلات تحصیلی، مشکلات هیجانی و عاطفی، مشکلات اجتماعی
عنوان انگلیسی
Comparative study of stressors in medical and non-medical students of Tehran Islamic Azad University
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Stress is one of the perceived feelings in university students that plays an important role in students' academic performance and achievement which is often overlooked. Therefore, the present study was conducted to identify and compare stressors in medical and non-medical students. Materials and methods: In this comparative descriptive study, a sample of 380 medical and non-medical students of Islamic Azad University in Tehran, who were at the first semester of the 2019-2020 academic year were selected. The study tools included a demographic information and stressors questionnaire. Data were analyzed by SPSS-16 software using descriptive statistics and independent t-test at the significant level of 0.05. Results: There was a statistically significant difference between the medical and non-medical students of Tehran Islamic Azad University, in terms of problems related to "academic affairs", "emotions", "job, welfare and finance", "marital issues, marriage and choice of spouse", "social issues " and " family issue" (p< 0.05). However, no statistically significant difference was observed between the medical and non-medical students in terms of problems related to "burnout", "unexpected events such as natural disasters", "different accidents" and "behavioral characteristics and habits, and health issues" (p>0.05). Conclusion: The results of present study can help managers in developing educational frameworks to improve and create a suitable educational environment, recognize and improve coping strategies among students and to provide effective education for parents in order to reduce the stressors of students
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Stress, Educational stress, Students, Academic problems, Emotional problems, Social problems
نویسندگان مقاله
نیلوفر جیحانی | Niloufar Jeyhani
1MSc in Educational Management, Islamic Azad University, North Tehran Branch, Tehran, Iran
کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی تهران شمال، تهران، ایران
بهاره اکبرزاده | Bahareh Akbarzadeh
Nursing PhD Student, Department of Nursing, Faculty of Nursing and Midwifery, Tehran Medical Sciences Islamic Azad University, Tehran, Iran
دانشجوی دکتری پرستاری، گروه پرستاری، دانشکده پرستاری مامایی، علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی تهران، ایران
نرگس حسن مرادی | Narges Hasanmoradi
Associated Professor, PhD in Educational Management, Islamic Azad University, North Tehran Branch, Tehran, Iran
دانشیارگروه مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی تهران شمال، تهران، ایران
محمد صاحب الزمانی | Mohammad Sahebalzamani
Associated Professor, Department of Management, Faculty of Health, Tehran Medical Sciences Islamic Azad University, Tehran, Iran
دانشیار، گروه مدیریت، دانشکده بهداشت، علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی تهران، ایران
نشانی اینترنتی
http://tmuj.iautmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1324-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
مدیریت آموزشی
نوع مقاله منتشر شده
تحلیلی/مقطعی/توصیفی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات