این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران، جلد ۳۱، شماره ۳، صفحات ۳۴۶-۳۵۷

عنوان فارسی تاثیر آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد بر شادکامی پرستاران بخش‌های مراقبت ویژه کودکان: یک مطالعه نیمه تجربی
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: شادکامی با دقت و رضایت شغلی پرستاران مرتبط است و بر کیفیت خدمات تاثیر می‌گذارد. این مطالعه با هدف بررسی تاثیر آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد بر شادکامی پرستاران بخش‌های مراقبت ویژه کودکان انجام شد. روش بررسی: یک مطالعه نیمه تجربی با طرح پیش آزمون و پس آزمون بر روی 60 نفر از پرستاران شاغل در بیمارستان‌های کودکان مفید و امام حسین (ع) انجام شد. گروه مداخله آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد را به مدت 8 جلسه دریافت کردند. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و سیاهه شادکامی آکسفورد (OHI) جمع‌آوری شده و با بهره‌گیری از SPSS نسخه 20 تحلیل شد.  یافته ها: در مرحله پیش آزمون میانگین شادکامی در بین دو گروه اختلاف معنی‌داری نداشت (05/0p) در حالیکه چنین تغییر معنی‌داری در گروه کنترل در مورد شادکامی و ابعاد آن بجز بعد خلق مثبت وجود نداشت (05/0
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد، شادکامی، بخش‌های مراقبت ویژه کودکان، پرستاران

عنوان انگلیسی The Effect of acceptance and commitment therapy on happiness of nurses in pediatric intensive care units: a quasi-experimental study
چکیده انگلیسی مقاله Background: Happiness is associated with accuracy and job satisfaction of nurses and affects the quality of care. The aim of this study was to investigate the effect of acceptance and commitment therapy on happiness of nurses in pediatric intensive care units. Materials and methods: A quasi-experimental study with pre-test and post-test design was performed on 60 nurses working in Mofid Hospital and Imam Hossein Hospital. The intervention group received 8 sessions of acceptance and commitment therapy. Data were collected using demographic information questionnaire and Oxford Happiness Inventory (OHI) and analyzed using SPSS version 20. Results: In the pre-test, there was no significant difference between the two groups in the mean of happiness (p>0.05). Comparison of the happiness in the intervention group showed that there was a significant difference in the mean of this variable and its dimensions after the intervention (p < 0.05), whereas there was no significant difference in the control group regarding happiness and its dimensions except the positive mood. By 0.409, 0.397, 0.294 and 0.346 of the variance of happiness and dimensions of life satisfaction, self- esteem, and positive energy, respectively, were explained by the independent variable. Conclusion: Acceptance and commitment therapy has improved nurses' happiness. This intervention is an applicable, uncomplicated, and effective approach that can be introduced to hospitals as a professional development program by competent authorities.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Acceptance and commitment therapy, Happiness, Pediatric intensive care unit, Nurses.

نویسندگان مقاله مهناز فاتحی نیا | Mahnaz Fatehinia
MSc in Psychiatric Nursing, Faculty of Nursing and Midwifery, Tehran Medical Sciences, Islamic Azad University, Tehran, Iran
کارشناسی ارشد روان پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

لادن فتاح مقدم | Ladan Fattah Moghadam
Department of Psychiatric Nursing, Faculty of Nursing and Midwifery, Tehran Medical Sciences, Islamic Azad University, Tehran, Iran
گروه روانپرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

طاهره اشک تراب | Tahereh Ashktorab
Professor, Department of Management, Faculty of Nursing and Midwifery, Tehran Medical Sciences, Islamic Azad University, Tehran, Iran
استاد، گروه مدیریت، دانشکده پرستاری و مامایی، علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://tmuj.iautmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1161-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانپرستاری
نوع مقاله منتشر شده نیمه تجربی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات