این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران، جلد ۳۱، شماره ۳، صفحات ۳۵۸-۳۶۵

عنوان فارسی بررسی نقش واسطه‌ای سبک‌های دلبستگی به والدین و همسالان در پیش بینی پرخاشگری و خودکارآمدی اجتماعی نوجوانان مراجعه کننده به مراکز درمانی شهر زاهدان
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش واسطه­ای سبک­های دلبستگی به والدین و همسالان در پیش بینی پرخاشگری  و خودکارامدی اجتماعی  نوجوانان بود. روش بررسی: این پژوهش از نوع پژوهش­های توصیفی- همبستگی (پیش بین) و از لحاظ هدف کاربردی  محسوب  می­شود. جامعه آماری این پژوهش کلیه نوجوانان مراجعه کننده به مراکز درمانی در شهر زاهدان بودند که برابر آخرین آمار، 190  نفر بودند که با استفاده از جدول مورگان حجم نمونه 122 نفر تعیین شد. روش  نمونه گیری  به صورت در دسترس و ابزار مورد استفاده، پرسشنامه دلبستگی به والدین و همسالان ارمسدس و گرینبرگ (1987)، پرسشنامه پرخاشگری باس و پری (1992) و پرسشنامه خودکارآمدی  اجتماعی  نوجوانان کنلی (1989) بودند. فرضیه­های  پژوهش  در نرم افزار  22 SPSS با استفاده از  آزمون آماری رگرسیون گام به گام مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.  یافته ها: از میان مولفه­های  سبک­های  دلبستگی  به همسالان، در  گام اول مولفه احساس بیگانگی با همسالان ، 11/0 درصد واریانس و در گام دوم احساس  بیگانگی  با والدین 18/0 درصد واریانس پرخاشگری را در سطح اطمینان 99/0 در نوجوانان پیش  بینی کرد. همچنین از میان مولفه­های  مربوط به سبک­های  دلبستگی  به همسالان،  فقط  مولفه ارتباط با همسالان 025/0 درصد واریانس  خود کارامدی  اجتماعی  را در سطح اطمینان 95/0 درصد پیش بینی  کرد. نتیجه ­گیری: ﺩلبستگی ﺑﻪ ﻭﺍﻟﺪﻳﻦ ﻭ ﻫﻤﺴﺎﻻﻥ ﺍﺯﺟﻤﻠﻪ ﻋﻮﺍﻣﻞ ﻣﻬﻤﻲ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺩﺭ پرخاشگری و خودکارآمدی  اجتماعی  نوجوانان نقش دارد.                                   
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سبک‌های دلبستگی، پرخاشگری، خودکارامدی اجتماعی

عنوان انگلیسی Investigating the mediating role of attachment styles to parents and peers in predicting aggression and social self-efficacy among adolescents referred to healthcare centers in Zahedan
چکیده انگلیسی مقاله Background: This study aimed to examine the mediating role of attachment styles to parents and peers in predicting aggression and social self-efficacy among adolescents. Materials and methods: This was a descriptive-correlational (predictive) study that regarded as an applicable study in terms of its objective. The statistical population included all adolescents referred to healthcare centers in Zahedan whom based on the latest statistics, were more than 190 adolescents. Using Morgan's table, the sample size was determined 122 people. A convenience sampling method was applied to select the sample and the measurement tools were the Armsden and Greeberg Inventory of Parent and Peer Attachment (1987), the Buss and Perry Aggression Questionnaire (1992), and the Connolly Scale of Social Self-Efficacy (1989). Research hypotheses were analyzed using the stepwise regression analysis via SPSS ver.22. Results: Among the components of attachment to peers and parents, in the first step, feeling alienated with peers explained 11% of the variance and, in the second step, feeling alienated with parents explained 18% of the variance in aggression among the adolescents at the confidence level of 0.99. Additionally, among the components of attachment to peers, only the component of communication with peers predicted 2.5% of the variance in social self-efficacy at confidence level of 0.95. Conclusion: Attachment to parents and peers is one of the important factors contributing to aggression and social self-efficacy among adolescents.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Attachment styles, Aggression, Social self-efficacy

نویسندگان مقاله مهوش رقیبی | Mahvash Raghibi
Psychologist, Associate Professor, Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Sistan and Baluchestan, Zahedan, Iran
روانشناس، دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، ایران

هانیه شیخ | Hanieh Sheikh
MA Student of General Psychology, Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Sistan and Baluchestan, Zahedan, Iran
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه سیستان و بلوجستان، ایران

یاسر شمس اله زاده | Yaser Shamsollahzadeh
کارشناس ارشد روان شناسی عمومی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، ایران

مرتضی جلمبادانی | Morteza Jalambadani
MA of General Psychology, Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Sistan and Baluchestan, Zahedan, Iran
کارشناس ارشد روان شناسی عمومی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، ایران


نشانی اینترنتی http://tmuj.iautmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1236-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده تحلیلی/مقطعی/توصیفی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات