این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران
، جلد ۳۱، شماره ۲، صفحات ۲۲۹-۲۴۰
عنوان فارسی
مدل ارتقاء ارزیابی آموزش پرستاری در دانشگاههای آزاد اسلامی: گراندد تئوری
چکیده فارسی مقاله
سابقه و هدف: آموزش پرستاری در ایران اگر چه از رشد و روند مثبتی برخوردار است، ولی با چالش هایی مواجه است که وجود این چالشها اهمیت توجه به ارزیابی را بیشتر میکند. مطالعه حاضر با هدف ارائه مدلی برای ارتقاء ارزیابی آموزش پرستاری در واحدهای مجری رشته پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی انجام گرفت. روش بررسی: پژوهش حاضر یک مطالعه کیفی به شیوه داده بنیاد بود. مشارکت کنندگان بر اساس اصل اشباع نظری به صورت نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. روش گردآوری دادهها مصاحبه نیمه ساختار یافته بود. دادهها با استفاده از کدگذاری سه مرحلهای و روش مقایسهای استراوس و کوربین تحلیل شد. یافته ها: ابعاد مدل ارتقاء ارزیابی آموزش پرستاری در دانشگاه آزاد اسلامی در 6 بعد، شامل "پدیده مرکزی"، "شرایط علّی"، "شرایط زمینهای"، "راهبردها"، "عوامل مداخلهگر" و "پیامدها" شناسایی شدند که ابزار و شیوههای ارزیابی جزء پدیده مرکزی بودند. اعضای هیئت علمی، امکانات آموزشی، شرایط دانشجویان و ساختار سازمانی دانشگاه شرایط علّی بودند. نظام آموزشی، بسترهای حقوقی و بازار کار به عنوان شرایط زمینهای ارتقاء ارزیابی محسوب شدند. عوامل مداخلهگر شامل نگرش سازمانی به ارزیابی و انگیزش سازمانی بودند. راهبردها، دربرگیرنده مدیریت توسعه منابع انسانی و به کارگیری الگوهای موفق ارزیابی بود و پیامد پژوهش، ارتقاء آموزش پرستاری بود. نتیجه گیری: الزامات بیشماری برای اثربخشی ارزیابی پرستار وجود دارد. فراهم آوردن این شرایط میتواند اثربخشی ارزیابی فعلی توسط سیاست گذاران پرستاری را بهبود بخشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مدل، ارزیابی، آموزش پرستاری، دانشگاه آزاد اسلامی
عنوان انگلیسی
Model of improving nursing education evaluation in Islamic Azad University: a grounded theory study
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Although nursing education in Iran has a positive growth and trend, but it faces challenges that the existence of these challenges makes it more important to pay attention to evaluation. The aim of this study was to provide a model for improving the evaluation of nursing education in nursing units of Islamic Azad University. Materials and methods: The present study was a qualitative study conducted using the Foundation's data method. Participants in this study were based on the rule and principle of theoretical saturation who were selected by targeted sampling. The data collection method was semi-structured interview. Data were analyzed using three-step coding and a comparative method of Strauss and Corbin. Results: The dimensions of the model of improving nursing education evaluation in Islamic Azad Universities were identified in 6 dimensions, including "central phenomenon", "causal conditions", "contextual conditions", "strategies", "intervening factors" and " outcomes". The tools and methods of evaluation were the central phenomenon. Faculty members, educational facilities, student conditions, and the university's organizational structure were the causal factors influencing the central phenomenon. The educational system, legal contexts, social factors and the labor market were considered as the contextual conditions. Interventional factors included organizational and motivation. Strategies included human resource development management and the application of successful assessment models, and the end result of the research was to improve the status of nursing education. Conclusion: There are countless requirements for the effectiveness of nursing assessment. Providing these conditions can improve the effectiveness of current assessment by policymakers
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Assessment, Nursing education, Islamic Azad University.
نویسندگان مقاله
مریم صفایی | Maryam Safaee
PhD Student in Educational Management, Department of Management and Economy, Islamic Azad University Science and Research Branch, Tehran, Iran
دانشجوی دکترای مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
محمد صاحب الزمانی | Mohammad Sahabalzamani
Associate Professor, PhD of Educational Management, Tehran Medical Sciences, Islamic Azad University, Tehran, Iran
دانشیار گروه مدیریت، دانشکده بهداشت، علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
پریوش جعفری | Parivash Jafari
Associated Professor of Educational Administration, Department of Management and Economy, Islamic Azad University Science and Research Branch, Tehran, Iran
دانشیار گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
فرهاد ادهمی | Farhad Adhami
Associate Professor, Ophthalmologist, Tehran Medical Sciences, Islamic Azad University, Tehran, Iran
دانشیار گروه چشم، دانشکده پزشکی، علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
http://tmuj.iautmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-644&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
پرستاری
نوع مقاله منتشر شده
کیفی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات