این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران، جلد ۳۱، شماره ۱، صفحات ۱۰۷-۱۲۰

عنوان فارسی ارائه الگوی بهبود کیفیت کارورزی در دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی واحد تهران
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: بهبود و ارتقای کیفیت آموزش کارورزی، مستلزم بررسی مستمر وضعیت موجود، شناخت نقاط قوت و اصلاح نقاط ضعف است که در این رابطه نظرات و ایده­های دانشجویان، به عنوان عنصر آموزشی،  می ­تواند راه­گشای برنامه‌های آینده باشد. هدف این پژوهش الگوی بهبود کیفیت دوره‌های کارورزی در دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی واحد تهران بود. روش بررسی: این پژوهش به روش آمیخته و به صورت کیفی انجام شد. در مرحله کیفی از رویکرد داده­بنیاد استفاده شد. جهت تحلیل داده­های کیفی از روش کدگذاری نظری استفاده شد.  یافته ­ها: با توجه به موضوع مطالعه حاضر ارائه الگوی بهبود کیفیت دوره‌های کارورزی در دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی واحد تهران از رویکرد کیفی و با طرح شیوه‌ اکتشافی استفاده شد. بدین منظور با استفاده از رویکردی کیفی و کدگذاری داده­ها، الگوی بهبود کیفیت دوره‌های کارورزی در دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی واحد تهران تدوین شد. نتیجه ­ گیری : نتایج الگوی بهبود کیفیت دوره‌های کارورزی در دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی واحد تهران در بخش کیفی نشان داد که در پاسخ به شرایط علی انطباق آموزش نظری و بالینی، جذب مربیان متخصص، انگیزش، امکانات آموزشی، زمان­بندی مناسب دوره­ها، اطلاعات دانشجویان و ارزشیابی استخراج شد. در پاسخ به زمینه مقوله­های برنامه­ریزی، افزایش تعداد بیمارستان­ها استخراج شد. در پاسخ به عوامل مداخله­گر، محدودیت­های مالی و تعداد زیاد دانشجویان استخراج شد. در پاسخ به راهبردها، فراهم کردن امکانات آموزشی و تعامل بین مربیان بالینی و استادان آموزشی استخراج گردید و در پاسخ به پیامدها، پیامدها برای بیمارستان، بیماران، اجتماعی و کارورزان استخراج شد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کدگذاری نظری، دوره‌های کارورزی، پیراپزشکی، الگوی بهبود کیفیت.

عنوان انگلیسی The pattern of improving the quality of internships courses in the Faculty of Paramedical Sciences, Islamic Azad University of Medical Sciences, Tehran Medical Branch
چکیده انگلیسی مقاله Background: Improving the quality of internship training requires continuous review of the status quo, identification of strengths and correction of weaknesses. In this regard, students' ideas, as an educational element, can be a way forward for future programs. The purpose of this study was to improve the quality of internship courses at the Faculty of Paramedicine, Islamic Azad University of Medical Sciences, Tehran Medical Branch. Materials and methods: This study was carried out in a cross-sectional and qualitative manner. In the qualitative stage, the basic data approach was used. Theoretical coding was used to analyze the qualitative data. Results: Regarding the present study, the quality improvement model of internship courses at the Faculty of Paramedical Sciences of Islamic Azad University of Tehran was evaluated using qualitative approach and exploratory design. To this end, using a qualitative approach and data coding, a model for improving the quality of internship courses was developed at the Faculty of Paramedicine of Islamic Azad University of Medical Sciences, Tehran Medical Branch. Conclusion: The results of the pattern of improving the quality of internship courses in the department of paramedical sciences of Islamic Azad University of Tehran in the qualitative section showed that, in response to the circumstances of the adaptation, theoretical and clinical education, the attraction of specialist trainers, motivation, educational facilities, timing of the course students' information and evaluation were extracted. In response to the field of planning, increasing the number of hospitals was extracted. In response to intervening factors, financial constraints and a large number of students were extracted. In response to strategies, provision of educational facilities and interaction between clinical educators and educational professors was extracted and in response to outcomes, the outcomes were extracted for the hospital, patients, social and interns.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Theoretical coding, Internship courses, Paramedics, Quality improvement pattern

نویسندگان مقاله نرگس منتهای آبکنار | Narges Montahey Abkenar
PhD Candidate of Higher Education Administration, Department of Management and Economy. Islamic Azad University, Science and Research Branch, Tehran, Iran
دانشجوی دکترای مدیریت آموزش عالی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران

حمیدرضا آراسته | Hamid Reza Aeasteh
Professor of Higher Education Management, Member of the Faculty of Kharazmi University, Tehran, Iran
استاد مدیریت آموزش عالی، عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

اختر جمالی | Akhtar Jamali
Assistant Professor of Social Medicine, Iran University of Medical Sciences and Health Services, Tehran, Iran
استادیار عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://tmuj.iautmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1020-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مدیریت آموزشی
نوع مقاله منتشر شده موردی- شاهدی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات