این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 2 دی 1404
فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران
، جلد ۳۰، شماره ۳، صفحات ۲۹۹-۳۱۲
عنوان فارسی
مقایسه اثربخشی درمان مبتنی بر فنآوری واقعیت مجازی و ذهن آگاهی- پذیرش بر کانون توجه و نشانههای اختلال اضطراب اجتماعی
چکیده فارسی مقاله
سابقه و هدف: هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی درمان مبتنی بر فن آوری واقعیت مجازی و ذهن آگاهی- پذیرش بر کانون توجه و نشانه های اختلال اضطراب اجتماعی افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی بود. روش بررسی: در این پژوهش که با روش نیمه آزمایشی دو گروهی با پیشآزمون و پسآزمون انجام شد، تعداد 30 نفر از مراجعین یکی از کلینیکهای مشاوره تهران که بر مبنای مصاحبه اولیه تشخیصی و نقطه برش مقیاس اضطراب اجتماعی، مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی تشخیص داده شدند، به صورت در دسترس انتخاب و با روش انتساب تصادفی در دو گروه 15 نفره گمارش شدند. پس از گمارش آزمودنیها، پرسشنامه اضطراب اجتماعی و پرسشنامه کانون توجه به عنوان پیشآزمون برای هر دو گروه اجرا شد و یک گروه در معرض درمان مبتنی بر واقعیت مجازی و گروه دیگر، درمان ذهن آگاهی – پذیرش قرار گرفتند. بار دیگر پرسشنامهها توسط آزمودنیها تکمیل شد. یافتهها: هر دوی درمان واقعیت مجازی و ذهن آگاهی-پذیرش بر کانون توجه و اضطراب اجتماعی تأثیر معنیداری داشت. بین اثربخشی درمان مبتنی بر فنآوری واقعیت مجازی و ذهن آگاهی- پذیرش بر کانون توجه تفاوت معنیداری وجود داشت. در کانون توجه درونی، واقعیت مجازی و در کانون توجه بیرونی درمان ذهن آگاهی-پذیرش اثربخشی بیشتری داشت. بین اثربخشی درمان مبتنی بر فنآوری واقعیت مجازی و ذهن آگاهی- پذیرش بر اضطراب اجتماعی تفاوت معنیدار وجود نداشت. نتیجهگیری: بنابراین، با توجه به نتایج مطالعه حاضر میتوان از درمان مبتنی بر فنآوری واقعیت مجازی و ذهن آگاهی- پذیرش برای تغییر کانون توجه و در نهایت درمان اضطراب اجتماعی استفاده کرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
درمان مبتنی بر فن آوری واقعیت مجازی، درمان ذهن آگاهی- پذیرش، کانون توجه، اختلال اضطراب اجتماعی
عنوان انگلیسی
Comparing effectiveness of virtual reality therapy and mindfulness-acceptance therapy on attention focus and social anxiety symptoms
چکیده انگلیسی مقاله
Background: The purpose of this study was to evaluate effectiveness of virtual reality therapy and mindfulness-acceptance therapy on attention focus and social anxiety symptoms among social anxiety patients who referred to counseling centers of Tehran City. Materials and methods: This semi-experimental study with pretest-posttest design was done on social anxiety patients. The sample consisted of 30 social anxiety patients who referred to counseling centers of Tehran City in summer and autumn 2018. Diagnosis of social anxiety disorder was based on clinical interview and social phobia inventory (SPIN). They and were selected through available sampling and then randomly assigned to two experimental groups (each 15 patients). Attention focus questionnaire and social phobia inventory (SPIN) was used for data gathering in the pre- and post-test. Two groups received either experience virtual reality therapy (8 sessions 20 minutes) or mindfulness-acceptance therapy (8 sessions 45 minutes). Results: Both virtual reality therapy and mindfulness-acceptance therapy were effective on attention focus and social anxiety symptoms. Effectiveness of virtual reality therapy and mindfulness-acceptance therapy were significantly different in attention focus. In internal attention focus, virtual reality exposure therapy and in external attention focus, mindfulness-acceptance therapy were more effective. In social anxiety symptoms, two therapies were not different. Conclusion: So according to our results, virtual reality therapy and mindfulness-acceptance therapy could use for improving attention focus and treating social anxiety symptoms.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Virtual reality therapy, Mindfulness-acceptance therapy, Attention focus, Social anxiety symptoms.
نویسندگان مقاله
فاضل فرنوش | Fazael Farnoush
PhD of Psychology, Azad Islamic University Shahrood, Semnan, Iran
دکتری روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود، سمنان، ایران
مجتبی خدادادی | Mojtaba Khodadadi
Assistant Professor, Department of Psychology, Imam Hossein University, Tehran, Iran
استادیار، دانشگاه امام حسین (ع)، تهران، ایران
شهناز نوحی | Shahnaz Nouhi
Assistant Professor Department of Psychology, Azad Islamic University Shahrood, Semnan, Iran
استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود، سمنان، ایران
نشانی اینترنتی
http://tmuj.iautmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-624&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده
تحلیلی/مقطعی/توصیفی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات