این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مدیریت سلامت، جلد ۲۴، شماره ۴، صفحات ۱۱-۲۲

عنوان فارسی ایجاد برنامه کاربردی رژیم حسی مبتنی بر تلفن همراه برای آموزش والدین کودکان مبتلابه اختلال نقص توجه/بیش‌فعالی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: با توجه به شیوع بالای اختلال نقص توجه/ بیش‌فعالی و مشکلاتی که برای افراد مبتلا و والدین آن‌ها ایجاد می‌شود، درمان آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. از بین درمان‌های موجود یکپارچگی حسی و رژیم حسی تأثیر بسزایی در بهبود این افراد دارد. هدف از مطالعه حاضر طراحی و ارزیابی برنامه کاربردی رژیم حسی برای کودکان مبتلابه نقص توجه/ بیش‌فعالی بود. روش ­ها: این پژوهش از نوع توسعه‌ای-کاربردی در دو مرحله انجام شد. ابتدا نیازسنجی از 15 متخصص کاردرمانی صورت گرفت. سپس، نمونه اولیه برنامه کاربردی تحت پلتفرم اندروید طراحی شد. درنهایت، از پرسشنامه استاندارد کوئیز نسخه 5/5 جهت ارزیابی قابلیت استفاده و رضایت کاربران از برنامه کاربردی استفاده شد و برنامه دو هفته در اختیار 12 نفر از والدین کودکان مبتلابه اختلال نقص توجه/ بیش‌فعالی قرار گرفت. داده‌ها با روش‌های آمار توصیفی و با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 22 تحلیل شد. یافته­ ها: افراد شرکت‌کننده در پژوهش، شش نیاز از میان 14 نیاز آموزشی، نُه ویژگی از میان 10 ویژگی برنامه کاربردی و از میان 67 تمرین ارائه‌شده، تمامی تمرینات ارائه‌شده در پرسشنامه نیازسنجی را ضروری دانستند. برنامه طراحی‌شده شامل بخش‌های پروفایل بیمار، تعریف نقص توجه/ بیش‌فعالی، تعریف رژیم حسی، فهرست تمرینات، برنامه هفتگی، ثبت تاریخ انجام تمرین و تنظیمات بود. ارزیابی قابلیت استفاده از برنامه کاربردی نشان داد که کاربران برنامه کاربردی را با میانگین امتیاز 35/8 از مجموع نُه امتیاز (در سطح خوب) ارزیابی نموده‌اند. نتیجه‌گیری: از برنامه‌های کاربردی رژیم حسی می‌توان جهت کمک به بهبود کودکان مبتلابه اختلال نقص توجه/ بیش‌فعالی استفاده نمود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله نقص توجه، بیش‌فعالی، رژیم حسی، برنامه کاربردی، سلامت همراه

عنوان انگلیسی A mobile-based sensory diet application to educate parents of children with attention deficit / hyperactivity disorder
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Due to the high prevalence of attention-deficit and hyperactivity disorder (ADHD) and the problems that this disorder causes for patients and their parents, scientist believe that the treatment of this disorder is particularly important. Among the available treatments, sensory integration and sensory diet has proven to have a powerful impact on the improvement of these children. In the present study, we aimed to design and evaluate a sensory diet mobile application for children with ADHD. Methods: We conducted the present applied developmental research in two stages. First, we performed a needs assessment with 15 occupational therapists; then, the prototype of the mobile application was designed under the Android platform. Finally, to evaluate the usability and satisfaction of users with the QUIS (version 5.5), we tested the application with 12 parents of children with ADHD after two weeks of using the program. Also, we analyzed the data through descriptive statistics using SPSS (version 22). Results: The participants confirmed the six definitions out of 14 needs, nine out of 10 features of the application, and all 67 exercises. Also, general section of the designed program includes: The patient profile, the definition of attention deficit/ hyperactivity, the definition of a sensory diet, exercise list, weekly exercise schedule, the record of exercise date, and a section for setting. Mobile application usability evaluation showed that the users evaluated the application with a mean score of 8.35 out of nine points which is considered at a good level. Conclusion: Sensory diet mobile application can be used to help improve children with attention-deficit/hyperactivity disorder.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Attention deficit, hyperactivity disorder, sensory diet, application, m-health

نویسندگان مقاله عباس شیخ طاهری | Abbas Sheikhtaheri
Associate Professor, School of Health Management and Information Sciences, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
دانشیار، دانشکده مدیریت و اطلاع‌رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران، تهران

ثریا خان احمدی | Soraya Khanahmadi
M.Sc, School of Health Management and Information Sciences, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
کارشناسی ارشد، دانشکده مدیریت و اطلاع‌رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران، تهران

حسین سورتیجی | Hossein Sourtiji
Assistant professor, School of Rehabilitation Sciences, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran.
استادیار، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اصفهان، اصفهان


نشانی اینترنتی http://jha.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3424-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مدیریت اطلاعات سلامت
نوع مقاله منتشر شده مروری
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات