این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
مدیریت سلامت
، جلد ۲۴، شماره ۴، صفحات ۸۴-۹۴
عنوان فارسی
آگاهی و استفاده دانشجویان پزشکی از برنامه های کاربردی مبتنی بر تلفن همراه هوشمند
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: برنامههای کاربردی پزشکی مبتنی بر تلفنهوشمند، ابزارهایی برای دسترسی به آخرین شواهد علمی معتبر هستند. این برنامهها میتوانند منجر به بهبود تصمیمگیری و ارتباط بین کادر پزشکی و کاهش خطاهای پزشکی شوند. هدف از این مطالعه تعیین میزان آگاهی و استفاده از برنامههای کاربردی مبتنی بر تلفن همراه هوشمند میان دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران بود. روش ها: این مطالعه از نوع کاربردی بود که با روش پیمایشی-توصیفی انجام شد. 81 نفر از دانشجویان سال آخر پزشکی عمومی دانشگاه علوم پزشکی ایران در بازه زمانی 1397-1396 به صورت سرشماری انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته شامل سه بخش با طیف لیکرت استفاده شدکه روایی و پایایی آن سنجیده شد و با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 21 و با استفاده از آمار توصیفی (فراوانی، میانگین و انحراف معیار) تحلیل شد. یافته ها: بیش از 40 درصد دانشجویان در زمانهای مختلف در هفته از برنامههای کاربردی پزشکی استفاده میکردند. فقدان دسترسی به اینترنت در دانشگاه و محل کار به عنوان بزرگترین مانع دسترسی به برنامههای کاربردی پزشکی روی تلفن همراه بود. بیشترین پشتیبان موردنیاز برای استفاده از این برنامهها، استفاده از راهنماهای برخط موجود بود. برنامههای پزشکی UpToDate و MedScape نیز بیشترین استفاده را توسط پاسخدهندگان داشت. نتیجهگیری: مطالعه حاضر نشان میدهد میزان آگاهی و استفاده یا به عبارت بهتر میزان دانش و درک دانشجویان پزشکی بر اساس اطلاعات و یا تجربه آنها از برنامههای کاربردی مبتنی بر تلفن همراه رو به افزایش است، لذا، تدابیر لازم جهت تسهیل و ایجاد زیرساختهای دسترسی به اینترنت در محل کار و دانشگاهها باید صورت گیرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تلفن همراه هوشمند، برنامه های کاربردی، آگاهی، استفاده، دانشجویان پزشکی
عنوان انگلیسی
Medical students knowledge and use of smartphone-based applications
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Smartphone-based medical applications are tools for accessing the latest valid scientific evidence. These programs can improve decision-making and communication between medical staff and reduce medical errors. The aim of this study was to investigate the level of knowledge and use of smartphone applications among medical students of Iran University of Medical Sciences. Methods: This study was an applied study that was done by a descriptive-survey method. 81 final-year medical students of Iran University of Medical Sciences were selected by a census in the period 2017-2018. To collect the data, a researcher-made questionnaire consisting of three parts with a Likert scale was used, and its validity and reliability were measured and analyzed using SPSS software version 21. Results: More than 40% of the students used medical applications at different times of the week. Lack of Internet access at university and at work was the biggest barrier to accessing medical applications on a mobile phone. Most of the support needed to use these programs was to use the available online guides. UpToDate and MedScape medical programs were also the most used ones by the respondents. Conclusion: The present study shows that medical students' level of knowledge and use of smartphone-based medical applications, or rather, their level of knowledge and understanding of the applications is on the increase based on their information or experience. Therefore, necessary measures should be taken to facilitate and create Internet access infrastructure in the workplace and universities.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Smartphones, Mobile-based Applications, Knowledge, Use, Medical Students
نویسندگان مقاله
لیلا نعمتی انارکی | Leila Nemati-Anaraki
Associate Professor, School of Health Management and Information Sciences, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
دانشیار، دانشکده مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران
سیده ثریا موسوی | Seyedeh Soraya Mousavi
M.Sc., School of Health Management and Information Sciences, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
کارشناس ارشد، دانشکده مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران
محمدرضا علی بیک | Mohammadreza AliBeyk
Lecture, School of Health Management and Information Sciences, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
مربی، دانشکده مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران
مینا محامی اسکویی | Mohammadreza AliBeyk
Ph.D Student, School of Health Management and Information Sciences, Iran university of Medical Sciences, Tehran,Iran.
دانشجوی دکتری، دانشکده مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران
نشانی اینترنتی
http://jha.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-4125-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
مدیریت اطلاعات سلامت
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات