این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
مدیریت سلامت
، جلد ۲۴، شماره ۳، صفحات ۳۲-۴۲
عنوان فارسی
عوامل مؤثر بر تعامل بیمار با پزشک در بیماران آنژیوپلاستی: مطالعه موردی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: تعامل با بیمار مفهومی است که امروزه در مراقبتهای پزشکی اهمیت ویژهای پیداکرده است و بهعنوان هدفی ارزشمند در مراقبت از بیمار مدنظر قرارگرفته است. امروزه با تکامل نظام سلامت از مدل بیماری محور به مدل بیمار محور، تعامل بیمار نقش مهمی را در بهبود فرآیند مراقبت سلامت ایجاد کرده است. پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل مؤثر در تعامل بیمار با پزشک انجامشده است. روشها: مطالعه از نوع کاربردی با روش کیفی- توصیفی بود. ابتدا اطلاعات بیمارانی که در سال 1397 آنژیوپلاستی شده بودند از سیستم اطلاعات بیمارستانی استخراج شد. سپس، با استفاده از راهنمای مصاحبه نیمه ساختارمند با بیماران مصاحبههای عمیق انجام گرفت. دادهها با روش تحلیل محتوای کیفی با استفاده از نرمافزار MAXQDA صورت گرفت. یافتهها: بعد از تحلیل دادهها 1072 کد استخراج شد که تمامی کدها در دو طبقه عرضه (پزشک) و تقاضا (بیمار) قرارگرفتند. 11 عامل موثر بر تعامل از طرف عرضه (اطلاع رسانی، رفتار پزشک، آموزش، دسترسی، هزینه، پاسخگویی، ادراک بیمار از تخصص و مهارت پزشک، ضعف مدیریتی، امکانات، اعتماد و رضایت از پزشک) و هفت عامل از طرف تقاضا (مشکلات شخصی، روحیه پرسشگری بیمار، پاسخگویی از منابع دیگر، مشکلات مالی، فقدان دانش و آگاهی، توصیه اطرافیان، خوددرمانی) شناسایی شد. نتیجهگیری: انتظار میرود تعامل بیمار با پزشک معالج بعد از آنژیوپلاستی باعث تسریع در روند بهبودی بیمار، جلوگیری از عوارض احتمالی و کاهش هزینه شود. شناخت عوامل مؤثر و طراحی مداخلات مقتضی در سمت عرضه و تقاضا می تواند منجر به بهبود تعاملات بیمار با پزشک و زمینهساز ارتقای سلامت جامعه شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تعامل بیمار، بیمارستان دولتی، بیمارستان خصوصی
عنوان انگلیسی
Factors Affecting Patient’s Engagement with Physician in Angioplasty Patients: A Case Study
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Patient engagement is a concept that has gained special importance in medical care today, and is considered as a valuable goal in patient care. With the evolution of modern health from a disease-centered model to a patient-centered model, patient interaction has played an important role in improving the health care processes. This study aims to identify the factors affecting the patient's interaction with the physician. Methods: This is an applied study with a qualitative-descriptive method. First, the information of patients who underwent angioplasty in 2019 was extracted from the hospital information system. Then, in-depth interviews with patients were conducted using a semi-structured interview guide. In the next step, we analyzed the data using qualitative content analysis with MAXQDA. Results: After analyzing data, we were able to extract 1072 codes. Then, we categorized the codes into two sub-categories of supply side (physician) and demand side (patient). We identified 11 factors affecting supply-side interaction (information, physician behavior, education, access, cost, responsiveness, patient perception of physician expertise and skill, managerial weakness, facilities, trust, and satisfaction with physician), as well as seven factors on demand-side (personal problems, patient questioning spirit, response from other sources, financial problems, lack of knowledge and awareness, advice from others, and self-medication). Conclusion: It is expected that the patient's interaction with his/her physician after angioplasty could accelerate the patient's recovery process, prevent possible complications, and reduce costs. Recognizing the effective factors and designing appropriate interventions on the supply and demand side that can lead to improving patient interactions with physicians, and pave the way for promoting community health.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
patient engagement, public hospital, private hospital
نویسندگان مقاله
زهرا خدادادی | zahra khodadadi
M.Sc., School of Health, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran.
کارشناسی ارشد، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد
سیدسعید طباطبایی | Seyed Saeed Tabatabaee
Assistant Professor, Social Determinants of Health Research Center, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
استادیار، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد
محمود بخشی | Mahmoud bakhshi
Assistant Professor, School of Nursing and Midwifery Care, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
استادیار، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد
فاطمه لقایی | Fateme Leghaei
M.Sc., School of Health, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
کارشناسی ارشد، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد
جواد مقری | javad moghri
Assistant Professor, Social Determinants of Health Research Center, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran.
استادیار، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد
نشانی اینترنتی
http://jha.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3963-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات