این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مدیریت سلامت، جلد ۲۴، شماره ۲، صفحات ۹-۱۹

عنوان فارسی واکاوی پیشران‌های رفتارهای نابهنجار از دیدگاه مدیران بخش سلامت در پاندمی کووید ۱۹
چکیده فارسی مقاله مقدمه: با توجه به بحران همه‌گیری کرونا و تأثیرات گستردۀ آن بر زندگی، بدون شک واکاوی مؤلفه‌ها و پیشران‌های رفتارهای نابهنجار، می‌تواند تسهیلگر بروز رفتارهای اخلاقی گردد. لذا، این پژوهش باهدف واکاوی پیشران‌های رفتارهای نابهنجار از دیدگاه مدیران بخش سلامت در پاندمی کرونا انجام شد. روش ­ها: پژوهش حاضر یک مطالعه کاربردی بود که با روش کیفی از نوع توصیفی انجام شد. روش نمونه‌گیری هدفمند مبتنی بر معیار بود که 13 نفر از مدیران سطوح مختلف مدیریتی بیمارستان‌های تأمین اجتماعی استان مازندران انتخاب شدند. داده‌ها از طریق مصاحبه نیمه ساختارمند جمع‌آوری شد و با روش تحلیل محتوای تجمعی با نرم‌افزار MAXQDA10 انجام شد. یافته­ ها: یافته‌های پژوهش نشان داد که عوامل ساختاری (شامل سیستم حقوق و دستمزد نامناسب، ویژگی‌های شغلی، بدرفتاری سازمانی، ضعف مدیریتی)، عوامل رفتاری (شامل کنشگرهای تنش‌زا، پرخاشگری در سازمان، رفتار ضداجتماعی و ناهنجاری روانی فردی) و عوامل محیطی (شامل محیط درونی و بیرونی سازمان) جزو پیشران‌های رفتارهای نابهنجار در بیمارستان‌ها بودند. نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش به مدیران کمک می‌کند با افزایش حمایت‌ها و مشوق‌های مالی و کاهش تنش گرهای استرس‌زا شرایط مناسب‌تری را برای کارکنان ایجاد کرده تا موجب افزایش کیفیت عملکرد، خدمات‌دهی به بیماران و حفظ سلامت بهداشت و درمان کشور شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله رفتار نابهنجار،پرخاشگری، بخش سلامت، کروناویروس

عنوان انگلیسی Investigation of the drivers of abnormal behaviors from the perspective of health managers during the COVID-19 pandemic
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Considering the COVID-19 pandemic and its severe effects on life, there is no doubt that an analysis of the components and drivers of abnormal behaviors can facilitate the emergence of moral behaviors. Therefore, we conducted this study in order to investigate the drivers of abnormal behaviors from the perspective of health managers during the COVID-19 pandemic. Methods: This research is a cross-sectional, qualitative, and applied study that was conducted using snowball sampling method and semi-structured interviews with 13 managers at different management levels in so called social security hospitals in Mazandaran province in the first half of 2020. Also, validation of Lincoln and Guba reliability criteria and data analysis were performed by combined summary content analysis method with MAXQDA10 software. Results: Findings of this study show that a number of factors are among the drivers that cause the occurrence of abnormal behaviors in hospitals. These factors could be divided into three types: Structural factors that include inadequate payroll system, job characteristics, organizational misconduct, and managerial weakness; behavioral factors include stress, aggression in the organization, antisocial behavior, and individual psychological disorders; and environmental factors as well as internal and external environment of the organization. Conclusion: Through increasing financial supports and incentives, results of this study help managers reduce stressors, create better conditions for employees, increase the quality of performance and services provided to patients, and improve the health level of the country.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله abnormal behavior, aggression in the organization, perspective of health managers, COVID-19

نویسندگان مقاله شهپر زکی پور | Shahpar Zakipour
PhD Student, Faculty of Management and Accounting, Chalous Branch Islamic Azad University, Chalous, Iran.
دانشجوی دکتری، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس، چالوس

بهزاد فرخ سرشت | Behzad Farrokh Sersht
Assistant Professor, Department of Public Administration, Faculty of Management and Accounting, Chalous Branch Islamic Azad University, Chalous, Iran.
استادیار، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس، چالوس

محمد جواد تقی پوریان | Mohammad Javad Taghipourian
Assistant Professor, Department of management, Faculty of Management and Accounting, Chalous Branch Islamic Azad University,Chalous, Iran.
استادیار، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس، چالوس

حسنعلی آقاجانی | Hasan Ali Aghajani
Professor, Department of industrial Management, Faculty of Economics and Administrative Sciences, Mazandaran University, Babolsar, Iran.
استاد، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه مازندران، بابلسر


نشانی اینترنتی http://jha.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3470-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مدیریت خدمات بهداشتی‌ و درمانی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات