این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مدیریت سلامت، جلد ۲۴، شماره ۲، صفحات ۵۹-۶۹

عنوان فارسی مؤلفه‌های سیستم روابط بین کارکنان مبتنی بر تمدن سازمانی دانش‌محور در دانشگاه‌های علوم پزشکی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: روابط بین کارکنان در دانشگاه‌ها، مجموعه ای از چارچوب ها، سیاست ها و روش هایی است که می‌تواند منجر به اثربخشی و کارآمدی نیروی انسانی شود. ازاین‌رو، مطالعه حاضر به شناسایی مؤلفه‌های سیستم روابط کارکنان مبتنی بر تمدن سازمانی دانش‌محور در دانشگاه‌های علوم پزشکی پرداخته است. روش ­ها: پژوهش حاضر از نوع کاربردی بود که با رویکرد کیفی و روش پدیدارشناسی توصیفی انجام شد. جامعه آماری اساتید مدیریت خدمات بهداشت درمانی، مدیران دانشگاه‌های علوم پزشکی منطقه نُه آمایشی و اساتید گروه مدیریت دولتی دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند بودند که به شیوه نمونه‌گیری هدفمند 16 نفر تا اشباع نظری انتخاب شدند. برای جمع‌آوری اطلاعات از مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شد.یافته های مصاحبه‌ها با روش  تحلیل محتوا (کدگذاری باز و محوری) تحلیل شد. یافته ها: بر اساس نتایج این پژوهش، هشت تم اصلی روابط مبتنی بر اعتماد، روابط غیررسمی و ارگانیک، روابط مبتنی بر شفافیت، روابط مبتنی بر توسعه دانش و تخصص، همکاری بین سازمانی، روابط مبتنی بر تحقق اهداف، روابط مبتنی بر منشور اخلاقی، ارتباطات گروهی شناسایی شد. نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج می‌توان گفت روابط مناسب بین کارکنان سازمان پیش‌شرط موفقیت مدیریت دانش محسوب می‌شود که منجر به افزایش کارایی، ایجاد انگیزه و کارآمدی آن‌ها خواهد شد. بنابراین، برای ایجاد تمدن سازمانی دانش‌محور باید به عوامل مؤثر در روابط کارکنان توجه بیشتری شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله دانش‌محور، تمدن سازمانی، روابط کارکنان

عنوان انگلیسی Components of Employee Relationship System Based on Knowledge-based Organizational Structures at Medical Universities
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Employee relationships at universities are a set of frameworks, policies, and methods that can lead to the effectiveness and efficiency of human resources. Considering the importance of the employee relationships system at universities, we in the present study aims to identify the components of the employee relationships system based on knowledge-based organizational structures at medical universities. Methods: This is a qualitative study with a phenomenological research strategy. The population we recruited for this study was professors of health services management, presidents of universities of medical sciences in the 9th district of Amayesh, and professors of Public Management Department at Islamic Azad University, Birjand Branch. We used semi-structured interviews to collect data. Also, we conducted interviews through content analysis (open and axial coding). Results: According to the results of this study, we were able to identify eight main themes that are as follows: Relationships based on trust, informal and organic relationships, relationships based on transparency, relationships based on knowledge and expertise development, cooperation between organizational, goal-based relationships, ethical charter relationships, team relationships. Conclusion: According to the results, we can make the claim that proper relationships among employees at universities are a prerequisite toward the improvement of knowledge management, which further leads to increased efficiency, motivation, and efficiency of employees at the university. In order to create a knowledge-based organizational structure, policymakers should pay more attention to these factors in employee relationships.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله knowledge-based, organizational civilization, employee relations

نویسندگان مقاله سیما کاظمی | Sima Kazemi
PhD Student, Faculty of Management, Islamic Azad University of Birjand, Birjand, Iran.
دانشجوی دکتری، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند، بیرجند

محمد محمدی | Mohammad Mohammadi
Assistant Professor, Faculty of Law and Administrative Sciences, Islamic Azad University of Birjand, Birjand, Iran.
استادیار، دانشکده حقوق و علوم اداری، دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند، بیرجند

نور محمد یعقوبی | Nour Mohammad Yaghoubi
Professor, Faculty of Management and Economics, Sistan and Baluchestan University, Zahedan, Iran.
استاد، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان

جلیل جراحی فریز | Jalil Jarahi Friz
Assistant Professor, Faculty of Statistics and Mathematics, Islamic Azad University of Birjand, Birjand, Iran.
استادیار، دانشکده آمار و ریاضی، دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند ، بیرجند


نشانی اینترنتی http://jha.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3790-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مدیریت خدمات بهداشتی‌ و درمانی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات