این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مدیریت سلامت، جلد ۲۳، شماره ۲، صفحات ۵۴-۶۳

عنوان فارسی ارائه مدل مفهوم گردشگری سلامت با تأکید بر تبلیغات شفاهی مراکز درمانی:رویکرد داده بنیاد
چکیده فارسی مقاله مقدمه: گردشگری سلامت، شکل جدیدی از گردشگری است که در سال‌های اخیر به طور فزاینده‌ای رشد پیدا کرده است. گردشگری سلامت بـه منظور بهبود سلامتی افراد و در مکـانی خـارج از محل سکونت آن ها انجام می شود. لذا، هدف پژوهش حاضر ارائه الگوی گردشگری سلامت با تاکید بر تبلیغات شفاهی مراکز درمانی می باشد. روش­ها: پژوهش حاضر از نظر هدف بنیادی و روش پژوهش کیفی بود. عوامل اثر گذار برگردشگری سلامت با تاکید بر نقش تبلیغات شفاهی با استفاده از روش کیفی و از طریق مصاحبه با 20 مدیر مرکز گردشگری سلامت و خبرگان دانشگاهی شناسایی و با استفاده از رویکرد داده بنیاد تحلیل و طراحی شد. یافته­ ها: یافته های پژوهش در قالب مدلی، با شش بعد اصلی جذابیت بازار، راهبرد، تنوع ارائه خدمات، شرایط داخلی کشور، تبلیغات شفاهی، گردشگری سلامت و سی و سه بعد فرعی طراحی شد.هم چنین براساس مصاحبه صورت گرفته از دیگر عوامل موثر بر موضوع گردشگری سلامت تاثیر می توان به  شرایط سیاسی کشور، عوامل اقتصادی، قیمت حمل و نقل، هزینه خدمات درمانی، تعداد پزشکان متخصص، نرخ ارز و تعداد مراکز درمانی مجهز، اشاره داشت. نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج پژوهش می توان گفت که به شرط جمع آوری و دسته بندی عوامل اثر گذار بر مفهوم گردشگری سلامت توسط مدیران تصمیم گیر، این موضوع می تواند راه گشای متولیان و مسئولین حوزه سلامت کشور در ایجاد و افزایش در آمد ارزی برای کشور باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله داده بنیاد گردشگری سلامت، تبلیغات شفاهی، مراکز درمانی

عنوان انگلیسی Presenting a Conceptual Model of Health Tourism with Emphasis on Word-of-Mouth Advertising in Health Centers: A Grounded Theory Approach
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Health tourism is a new form of marketing in the tourism industry which has been growing in recent years, health tourism is done to improve the health of people and to take them out of their place of residence.the aim if this article is presenting Health Tourism Model with emphasis on word of mouth advertising in health centers.   Methods: This study purpose is applied and in terms of collecting data is non-experimental and descriptive data. The researcher has attempted to identify the factors affecting the concept of health tourism by emphasizing the role of word of mouth advertising by qualitative method and using interviewing with twenty managers of Health Tourism Center, and academic experts and finaly data analyzed and presented by phenomenological approach Results: The researcher then analyzes the data through open, axial, selective coding of the final results of his research into a model, with six main dimensions, including market attractiveness, strategy, service diversification, internal conditions, word of mouth advertising, health tourism, and Thirty-three sub-dimensions have been presented.   Conclusion: According to the results, it can be said that decision makers can collect and categorize the factors influencing health tourism concept.    
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Health Tourism Text,Grounded Theory,Word-of-Mouth Advertising, Health Centers

نویسندگان مقاله عبداله نعامی | Abdollah Naami
Assistant Professor, Department of the Business Management, Tehran South Branch, Islamic Azad University, Tehran,Iran.
استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران جنوب،دانشگاه آزاد اسلامی،تهران

حسن ابوالقاسم گرجی | Hasan Aboulghasem Gorji
professor, Department of management,iran university of medical science,Tehran .iran.
استاد، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران

مهدی بنی اسدی | Mehdi BaniAsadi
Phd, Department of the Business Management, Tehran South Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
دکتری،گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران جنوب،دانشگاه آزاد اسلامی،تهران


نشانی اینترنتی http://jha.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3022-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مدیریت خدمات بهداشتی‌ و درمانی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات