این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
مدیریت سلامت
، جلد ۲۳، شماره ۲، صفحات ۱۰۲-۱۱۰
عنوان فارسی
تأثیر رعایت پروتکل های بهداشتی ویروس کرونا در رضایت مشتری و قصد خرید در داروخانه های شهر اراک
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: شیوع گسترده بیماری کووید-19 و تأثیرات فراوان آن بر کسبوکارها از مسائل مهم جهان امروز است. برای توقف انتقال این بیماری، جامعه باید به پروتکلهای بهداشتی توجه کند. هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی تأثیر رعایت پروتکلهای بهداشتی ویروس کرونا در رضایت مشتری و تصمیم خرید است. روش ها: این پژوهش از نوع تحلیلی- پیمایشی و جامعه آماری 401 نفر از مشتریان داروخانههای منطقه دو شهرداری اراک بود که با نمونه گیری خوشه ای مشخص شدند. برای تحلیل های آماری و آزمون مدل مفهومی پژوهش از روش معادلات ساختاری و نرمافزارهای SPSS 23 و SMARTPLS3 استفاده شد. یافته ها: یافته ها نشان داد هر چهار عامل رعایت پروتکلهای بهداشتی در ورود و خروج (ضریب تأثیر 0/335)، در قفسه داروها (ضریب تأثیر 0/136)، ضدعفونی پیشخوان پذیرش و جواب (ضریب تأثیر 0/204) و رعایت فاصله گذاری اجتماعی (ضریب تأثیر 0/330) تأثیر مثبت و معناداری بر رضایت مشتریان نسبت به اجرای پروتکل های بهداشتی ویروس کرونا دارد. همچنین، رضایت مشتری از این اقدامات می تواند بر قصد خرید مشتری، تأثیر مثبت بگذارد. نتیجهگیری: پیشنهاد می شود متولیان حوزه سلامت و مدیران کسب وکارها بر رعایت فاصله اجتماعی بهعنوان یک اقدام مهم در جلوگیری از انتقال ویروس کرونا توجه بیشتری کنند. همچنین، مدیران باید بدانند رعایت پروتکل های بهداشتی ویروس کرونا، علاوه بر الزامی بودن و تحمیل هزینه به آنها، تأثیر مثبتی بر رضایت مشتریان داشته و درنهایت بر قصد خرید مشتری در دنیای جدید کسب وکار اثرگذار است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
پروتکل های بهداشتی، کووید-19، رضایت مشتری، قصد خرید
عنوان انگلیسی
The effect of following the Corona virus health protocols on customer satisfaction and purchasing decision in pharmacies of Arak
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: The widespread prevalence of COVID-19 disease and its many effects on businesses are important issues nowadays. To stop the transmission of this disease, the community must pay attention to health protocols. The main purpose of this study was to investigate the effect of following these protocols on customer satisfaction and their purchasing decision. Methods: This research was an analytical-survey type, and its statistical sample was 401 customers who were identified by cluster sampling from pharmacies in the second district of Arak municipality. Structural equation modeling, SPSS version 23, and SMARTPLS3 software were used to perform statistical analysis and test the conceptual model. Results: The findings showed that all four factors of observance of health protocols upon entry and exit (effect size:0.335), following the protocols on the medicine cabinets (effect size:0.136), disinfection of the reception counter and accountability (effect size:0.204) and observance of social distance (effect size:0.330) had a positive and significant effect on customer satisfaction with the implementation of corona virus health protocols. Customer satisfaction with these items can have a positive effect on the customers' intention to buy. Conclusion: It is suggested that healthcare providers and business managers pay more attention to the implementation of social distancing as an important measure in preventing the transmission of corona virus. Managers should also be aware that adhering to health protocols, though mandatory and costly, has a positive effect on customer satisfaction and ultimately affects the customers' intention to buy in the new business world.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Health Protocols, Covid-19, Customer Satisfaction, Intention to Buy
نویسندگان مقاله
علی احسانی | Ali Ehsani
Assistant Professor, Faculty of Law & Economics, Arak university, Arak, Iran.
استادیار، دانشکده حقوق و علوم اقتصادی، دانشگاه اراک، اراک
نشانی اینترنتی
http://jha.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-681-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات