این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 18 آذر 1404
مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران
، جلد ۷۹، شماره ۹، صفحات ۷۳۴-۷۴۰
عنوان فارسی
چالشهای آموزش اخلاق پزشکی از دیدگاه اساتید و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران : یک گزارش کوتاه
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: رویکرد دورههای آموزش اخلاق پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی تهران برای تغییر نگرش و ارتقای دانش اخلاق پزشکی فراگیران دارای چالشهایی است. هدف پژوهش حاضر شناسایی چالشهای موجود در آموزش اخلاق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران است. روش بررسی: این یک مطالعه کیفی، و با مصاحبههای نیمه ساختاریافته است که در اردیبهشت سال 1398 در دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد. با استفاده از نمونهگیری هدفمند 23 شرکتکننده از اعضای هیئت علمی بالینی و گروه اخلاق پزشکی و دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران انتخاب شدند. دادهها با روش تحلیل درونمایه مورد تحلیل محتوا قرار گرفتند. یافتهها: نتایج مطالعه نشان داد که چالشهای آموزش اخلاق پزشکی از دیدگاه شرکتکنندگان در سه تم: 1- برنامه درسی (Curriculum) پنهان 2- ضرورت تکمیل برنامه آموزشی اخلاق پزشکی 3- عوامل اجرایی و مدیریتی کلان دستهبندی میشوند. نتیجهگیری: اثرگذاری و بازده ارایه درس اخلاق پزشکی جهت تغییر در رفتار و نگرش فراگیران قابل قبول نیست. مقابله با چالشهای موجود نیازمند تلاش گروه اخلاق پزشکی برای استفاده حداکثری از منابع موجود و تعامل اثربخش با سایر بخشهای دانشگاهی است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
برنامه درسی پنهان، آموزش، اخلاق پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران.
عنوان انگلیسی
Challenges of teaching medical ethics from the perspective of mentors and students of Tehran university of medical sciences: a brief report
چکیده انگلیسی مقاله
Background: The approach of medical ethics training courses at Tehran University of Medical Sciences to change the attitude and promote medical ethics knowledge of learners has challenges. This study aims to identify the challenges in teaching medical ethics at Tehran University of Medical Sciences. Methods: This is a qualitative study with semi-structured interviews conducted in April 2018 at Tehran University of Medical Sciences. Using purposive sampling, 23 participants were selected from the clinicians and faculty members of medical ethics and medical students. Data were analyzed by the content analysis method. Results: The challenges of teaching medical ethics from the participant's point of view are classified into three themes: 1- Hidden curriculum 2- Necessity of completing medical ethics education program 3- Executive and managerial macro factors. The results showed that medical ethics training courses are not effective for changing students' behavior and their moral decision-making. There are substantial shortcomings in the current curriculum in terms of content, format, and implementation that make it unresponsive to ethical needs and concerns. Teaching medical ethics should be turned into a longitudinal theme. The duties and missions of the Department of Medical Ethics at the university are not well understood. The Department does not act as a strong executor and supervisor of medical ethics in interaction with higher authorities to pursue the requirements of effective ethics education and to ensure the implementation of ethical codes. There is no effective mechanism for evaluating the ethical performance of activists and students and giving feedback to them. There is insufficient organizational support for students' complaints and reports about the misconduct and unethical behavior of faculty or staff. Conclusion: The effectiveness and efficiency of medical ethics courses to change the behavior and attitude of learners are not acceptable. Dealing with the existing challenges requires the efforts of the Medical Ethics Department to make maximum use of available resources and interact effectively with other academic departments.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
curriculum, education, medical ethics, tehran university of medical sciences.
نویسندگان مقاله
امیر حسین مردانی | Amir Hossein Mardani
Medical Ethics and History of Medicine Research Center, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
مرکز تحقیقات اخلاق و تاریخ پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
محمد حسن پور | Mohamad Hasanpour
Medical Student, School of Medicine, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
دانشجوی پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
شهلا خسروی | Shahla Khosravi
Department of Social Medicine, School of Medicine, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
علیرضا پارساپور | Alireza Parsapour
Medical Ethics and History of Medicine Research Center, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran. Department of Medical Ethics, School of Medicine, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
مرکز تحقیقات اخلاق و تاریخ پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران. گروه اخلاق پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
امیر احمد شجاعی | Amir Ahmad Shojaee
Medical Ethics and History of Medicine Research Center, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran. Department of Medical Ethics, School of Medicine, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
مرکز تحقیقات اخلاق و تاریخ پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران. گروه اخلاق پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
نشانی اینترنتی
http://tumj.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3666-467&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
other
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
گزارش کوتاه
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات