این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران
، جلد ۷۹، شماره ۷، صفحات ۵۴۶-۵۵۵
عنوان فارسی
بررسی وضعیت پژوهشی اعضای هیات علمی دانشگاههای علوم پزشکی ایران از لحاظ جنسیت: یک مطالعه علمسنجی
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: تفاوتهای جنسیتی در شاخصهای علمسنجی در بین اعضای هیات علمی دانشگاهها و موسسات علوم پزشکی کشور بررسی شد. روش بررسی: مشخصات هیات علمی علوم پزشکی ایران در سامانه علمسنجی وزارت بهداشت (isid.research.ac.ir) در تاریخ 22 خرداد 1400 بررسی شد. دادههای استخراج شده با استفاده از نرمافزار آماری R v4.0.1 (R Core Team, R Foundation for Statistical Computing, Vienna, Austria. http://www.r-project.org) تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: در مجموع 21064 عضو هیات علمی در 77 دانشگاه و موسسه علوم پزشکی کشور شناسایی شدند که 4/57% از آنها مرد بودند. تعداد مردان در 62 دانشگاه و موسسه بیش از تعداد زنان بود. تعداد مردان در همه رتبههای آموزشی بهجز رتبه مربی بیش از تعداد زنان بود. در هر دو جنسیت، بیشترین اعضای هیات علمی استادیار بودند. مقالات و استنادات مردان بیشتر از زنان بود. در میان 1789 عضو هیات علمی با صفر مقاله، 4/50% مرد بودند. 154 نفر در فهرست پژوهشگران، 1% پر استناد برتر نظام رتبهبندی جهانی ESI در دنیا بودند که اکثریت این افراد مرد بودند (5/80%). میانه تمام شاخصهای علمسنجی مورد بررسی در مردان بیشتر از زنان بود. مردان دارای تعداد مقالات، تعداد استنادات، h-index، استناد بهازای مقاله، درصد مقالات بینالمللی و نویسندگان همکار بیشتری بودند، با این حال، زنان خود استنادی کمتری داشتند (56/1% در مقابل 51/2%). در همه رتبههای علمی، مردان شاخص بالاتری داشتند. تنها استثنا خود استنادی دانشیاران بود که در آن خود استنادی زنان بالاتر از مردان بود (5/3 در مقابل 3/3). نتیجهگیری: بین اعضای هیات علمی علوم پزشکی کشور در سال 1400 تفاوتهایی براساس جنسیت دیده شد به اینصورت که شاخصهای علمسنجی در مردان هیات علمی علوم پزشکی در ایران نسبت به زنان بالاتر گزارش شد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عملکرد علمی، پژوهشهای علوم پزشکی، علمسنجی، تفاوتهای جنسی، ایران.
عنوان انگلیسی
Investigating gender differences in research performance of Iranian medical faculty members: a scientometric study
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Gender differences in scientometric indicators among medical faculty members in Iran was investigated. Methods: The Research performance of the faculty at all universities and institutes of medical sciences in Iran was assessed using the Iranian Scientometric Information Database (ISID) on June 12, 2021. Selected variables in our study were name, gender, university, degree, academic rank, type of faculty, the total number of articles, the total number of citations, self-citation percentage, h-index, citation per article, international cooperation percentage, and the number of research collaborators. The Kruskal-Wallis test was used. The extracted data were analyzed using R v4.0.1 statistical software. Results: A total of 21064 faculty members in 77 universities and institutes of medical sciences were registered in the ISID database, of which 12093 (57.4%) were men. Men faculty members outnumbered women in all academic ranks, except for the "instructor" rank (1134 female instructors against 835 male). In both sexes, most faculty members were assistant professors. There were more articles (346837 vs. 146024) and citations (5177060 vs. 1639246) by men than women. Among the 1789 faculty members with zero articles, 902 (50.4%) were men. One-hundred-and-fifty-four people were among ESI's top researchers' list, with a majority of men (124 people equal to 80.5%). The medians of all the scientometric indicators were higher in men than women. Men had a higher number of articles, the number of citations, h-index, citation per article, percentage of international articles, and co-authors, however, women had lower self-citations (1.56% vs. 2.51%). In all academic ranks, men had higher scientometric indicators. The only exception was the associate professors' self-citation, in which women's citations were higher than that of men (3.5 vs. 3.3). The highest mean h-index was in men with a Ph.D. in Pharmacy (13), men with a Ph.D. by Research (12) and women with a Ph.D. by Research (8.5), respectively. Conclusion: Gender differences were evident in research performance in Iran. Women faculty members of medical sciences in Iran generally had lower scientometric indicators.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
academic performance, biomedical research, faculty, gender differences, Iran.
نویسندگان مقاله
احمد صوفی محمودی | Ahmad Sofi-Mahmudi
Cochrane Iran Associate Centre, National Institute for Medical Research Development (NIMAD), Tehran, Iran.
مرکز کاکرین ایران، موسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی ایران (نیماد)، تهران، ایران.
عرفان شمسالدین | Erfan Shamsoddin
Cochrane Iran Associate Centre, National Institute for Medical Research Development (NIMAD), Tehran, Iran.
مرکز کاکرین ایران، موسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی ایران (نیماد)، تهران، ایران.
بیتا مسگرپور | Bita Mesgarpour
Cochrane Iran Associate Centre, National Institute for Medical Research Development (NIMAD), Tehran, Iran.
مرکز کاکرین ایران، موسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی ایران (نیماد)، تهران، ایران.
شاهین آخوندزاده | Shahin Akhondzadeh
Psychiatric Research Center, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
مرکز تحقیقات روان پزشکی و روانشناسی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
پیام کبیری | Payam Kabiri
Department of Biostatistics, School of Public Health, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
گروه آمار زیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
نشانی اینترنتی
http://tumj.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3666-442&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
other
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
مقاله اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات