این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مدیریت سلامت، جلد ۱۵، شماره ۴۹، صفحات ۲۷-۳۸

عنوان فارسی بررسی عوامل بازدارنده در شیوه دستیابی به منابع اطلاعات سلامت در مراقبت پرستاری از دیدگاه پرستاران و دانشجویان پرستاری
چکیده فارسی مقاله مقدمه: دسترسی به اطلاعات سلامت قابل اعتماد مهمترین عامل در ارایه مراقبت پرستاری است. برای دسترسی به اطلاعات سلامت قابل اعتماد، لازم است تا پرستاران از اهمیت و کیفیت منابع اطلاعاتی اطمینان حاصل کنند. این مطالعه به منظور بررسی شیوه‌های دستیابی به منابع اطلاعاتی توسط پرستاران و دانشجویان پرستاری و بررسی عوامل بازدارنده در آن انجام شده است. روش کار: مطالعه توصیفی- تحلیلی حاضر بر روی 412 نفر از پرستاران و دانشجویان پرستاری در بیمارستان‌های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی و سازمان تامین اجتماعی سمنان در سال 1390 انجام شد. ابزار مورد استفاده در مطالعه پرسشنامه پژوهشگر ساخته بود که پس از انجام روایی و پایایی آن، پرسشنامه توزیع گردید. داده‌ها با استفاده توزیع فراوانی، میانگین، انحراف معیار و آزمون‌های من ویتنی، کروسکال والیس و مجذور خی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: نتایج نشان داد که پرستاران تمایل بیشتری برای استفاده از اطلاعات سایر همکاران و بیماران نسبت به دانشجویان پرستاری داشتند. آن‌ها به استفاده از کتب چاپی در تصمیمات بالینی تمایل کمی داشتند. بین مشخصات دموگرافیک جامعه آماری و استفاده از برخی از منابع اطلاعاتی تفاوت معنی داری وجود داشت(0.01p<). همچنین بین دانشجویان و پرستاران در استفاده از برخی منابع اطلاعاتی و برخی موانع گزارش شده اختلاف معنی داری وجود داشت (0.01p<). بحث: پرستاران و دانشجویان به دلایل متعدد از جمله عدم مهارت در استفاده از کتابخانه‌های بیمارستانی، برای مراقبت از بیماران تمایل زیادی به استفاده از منابع اطلاعاتی سنتی از قبیل بیمار یا همراهان وی و یا کارکنان داشتند. به نظر می‌رسد موضوع سواد اطلاعات سلامت از معضلات مهم جامعه پرستاری ما است. بی شک متخصصان اطلاعاتی می‌توانند استفاده از اطلاعات با کیفیت را در مراقبت پرستاری تسهیل نمایند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی A survey on barriers to access health information resources of nursing care from the perspectives of nurses and nursing students
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Access to trustworthy health information is one of the most important factors in nursing care. It is important that the nurses be assured of both importance and quality of information resources to access reliable health information. This study was conducted to assess different methods nurses and nursing students apply to access information resources and to assess the inhibiting factors in this respect. Methods: This descriptive and analytical study was conducted among 412 nurses and nursing students in hospitals affiliated to Semnan University of Medical Sciences and Social Security Organization of Semnan in 2011. A valid and reliable questionnaire was used for collecting data which were then analyzed by frequency distribution, mean, standard deviation, Mann-Whitney and Kruskal – Wallis tests and Chi-Square. Results: The nurses appeared to have greater tendency than nursing students to use their colleagues’ and patients’ information. They showed less tendency to use information of printed textbooks in clinical decision making. There was a significant difference between demographic profile of the participants and the use of different information resources (p < 0.01). Moreover, there was a significant difference between nurses and nursing students in using different information resources and the inhibiting factors reported (P < 0.01). Discussion: The results indicate that nurses and nursing students are more inclined to use traditional information resources such as the information given by patients, relatives or personnel. This might be due to different reasons one of which might be lack of skills to use hospital libraries. The findings suggest that h ealth information l iteracy is a major challenge in the nursing community, and information system professionals can undoubtedly facilitate the use of quality information in this regard.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مهدی کاهویی | m kahouei
semnan- 5 kilometer of damghan road- nursing and allied health faculty
سمنان- کیلومتر 5 جاده دامغان- دانشکده پرستاری و پیراپزشکی

حسن بابامحمدی | h babamohamadi
semnan- 5 kilometer of damghan road- nursing and allied health faculty
سمنان- کیلومتر 5 جاده دامغان- دانشکده پرستاری و پیراپزشکی

سهیلا قضوی شریعت پناهی | s ghazavi
semnan- 5 kilometer of damghan road- nursing and allied health faculty
سمنان- کیلومتر 5 جاده دامغان- دانشکده پرستاری و پیراپزشکی

جمیله مهدیزاده | j mehdizadeh
semnan- 5 kilometer of damghan road- medicine faculty
سمنان- کیلومتر 5 جاده دامغان- دانشکده پزشکی


نشانی اینترنتی http://jha.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-752-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات