این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی، جلد ۱۸، شماره ۳، صفحات ۲۷۵-۲۸۸

عنوان فارسی اثربخشی آموزش حمایت خودمختاری والدینی بر رفتار برونی‌شده دانش‌آموزان
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف:  اختلالات ‌رفتاری‌ کودکان و نوجوانان یک مسئله‌ جدی سلامت‌ عمومی است و خانواده به عنوان یک عامل زمینه‌ای، ممکن ‌است نقش‌ مهمی در پیشگیری یا کاهش ‌مشکلات ‌رفتاری در دوران ‌کودکی و نوجوانی داشته ‌باشند. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی‌آموزش‌حمایت ‌خودمختاری‌ والدینی ‌بر ‌رفتار ‌برونی ‌شده دانش‌آموزان انجام پذیرفت. روش‌کار: جهت دستیابی به اهداف‌ پژوهش،‌ 30 نفر از دانش‌آموزانی‌که نمره بالا را در فهرست ‌رفتاری ‌کودک (CBCL)                 Child Behavior Check List  بدست آورده بودند، انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه ‌آزمایش (15 نفر) و کنترل‌ (15 نفر) قرار گرفتند.‌ مادران دانش آموزان‌ گروه‌ آزمایش در‌7 جلسه 90 دقیقه‌ای در برنامه مداخله‌ای‌ حمایت ‌خودمختاری ‌والدینی ‌شرکت و گروه‌ کنترل هیچ مداخله‌ای دریافت نکردند. مقیاس‌ فهرست‌ رفتاری ‌کودک ‌(CBCL) قبل‌ و ‌بعد از‌مداخله برای ‌دانش‌آموزان اجرا گردید. داده‌ها با استفاده از تحلیل‌ کوواریانس چند ‌متغیری MANCOVA مورد تجزیه و تحلیل قرار‌گرفت. نتایج: نتایج‌ آزمون ‌تحلیل ‌واریانس‌ چند‌ متغیری ‌نشان ‌داد ‌تفاوت ‌معنی‌داری‌ در ‌نمرات‌ دو‌گروه ‌وجود‌ دارد (01/0p<،123/21 F=، 266/0=اثر لاندای‌ویلکز). در‌ متغیرهای پرخاشگری،‌ قانون‌ شکنی و رفتار ‌برونی‌شده بین دو ‌گروه آزمایش و کنترل تفاوت معنی‌داری ‌مشاهده ‌شد. ‌آموزش‌ مهارت‌های ‌حمایت ‌خود مختاری‌ والدینی ‌بر ‌پرخاشگری،‌ قانون‌شکنی ‌و ‌رفتار ‌برونی ‌شده ‌دانش‌آموزان اثربخش بوده و نمرات‌ پس‌آزمون گروه آزمایش‌کاهش یافته است. نتیجه‌گیری: در ‌نهایت می‌توان گفت آموزش مهارت‌های‌ خودمختاری‌ والدینی به والدین در کاهش ‌رفتار‌برونی‌شده دانش‌آموزان موثر بوده است. از ‌این ‌رو ‌آموزش برنامه‌هایی از قبیل ارائه استدلال‌های معنی‌دار، استفاده از‌ زبان غیر کنترلی و ‌انتخابگری به والدین و معلمان جهت کاهش و جلوگیری از رفتارهای برونی شده دانش‌آموزان می‌تواند اثربخش واقع شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله حمایت خودمختاری، والدین، رفتار برونی‌شده

عنوان انگلیسی Effectiveness of Parental Autonomy Support Training on School Student’s' Externalized Behavior
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: Childhood and adolescent externalizing behavior is a serious public health issue, and the family, as an underlying factor, may play an important role in preventing or reducing behavioral problems in childhood and adolescence. The aim of this study was to investigate the effective of parental autonomy support training on school students' externalizing behavior. Materials and Methods: Thirty school students who had got high scores in the Child Behavior Checklist (CBCL) were selected and randomly assigned to an experimental (N=15) or control (N=15) group. Mothers of the pupils in the experimental group participated in seven 90-minute sessions receiving parental autonomy intervention training; the control group did not received any training. The CBCLs were completed before and after the intervention and compared. The data were analyzed using the multivariate covariance analysis (MANCOVA). Results: Multivariate covariance analysis showed a statistically significant difference between the scores of the experimental and control groups (p < 0.01, F = 21.123, Wilk's Lambda = 0.266). However, no significant difference was found between the two groups as regards aggression, breaking the law and externalized behavior. Further analysis of the data revealed that parental autonomy support skills training favorably influenced the school students' aggression, law-breaking and externalized behavior. Conclusion: Based on the findings it can be concluded that parental autonomy support training can be effective in decreasing externalized behavior in school students.  Hence, it is recommended to develop and implement training programs for parents and school teachers in areas of meaningful rationales, use of non-controlling language and offering meaningful choices aiming to reduce and prevent externalized behavior in school students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Autonomy Support, Parents, Externalized Behavior

نویسندگان مقاله زهرا منصورنژاد | Zahra Mansurnejad
PhD. Department of Psychology and Education of Children with Special Needs. Faculty of Psychology and Education, University of Isfahan, Isfahan, Iran
دکترا،‌ گروه‌ روانشناسی‌ و ‌آموزش ‌کودکان ‌با ‌نیاز ‌خاص، ‌دانشکده ‌روانشناسی ‌و ‌علوم ‌تربیتی، ‌دانشگاه ‌اصفهان، ‌ایران

مختار ملک پور | Mokhtar Malekpour
PhD. Professor, Department of Psychology and Education of Children with Special Needs. Faculty of Psychology and Education, University of Isfahan, Isfahan, Iran
استاد، ‌گروه‌ روانشناسی‌ و آموزش‌کودکان‌ با نیاز‌خاص، دانشکده روانشناسی و علوم‌تربیتی، دانشگاه اصفهان، ایران

امیر قمرانی | Amir Ghamarani
PhD. Assistant Professor, Department of Psychology and Education of Children with Special Needs. Faculty of Psychology and Education, University of Isfahan, Isfahan, Iran
استادیار،‌ گروه‌ روانشناسی‌ و آموزش‌کودکان‌ با نیاز‌خاص، دانشکده روانشناسی و علوم‌تربیتی، دانشگاه اصفهان، ایران


نشانی اینترنتی http://sjsph.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-135&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده بهداشت عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات