این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله اپیدمیولوژی ایران، جلد ۱۶، شماره ۵، صفحات ۳۸-۴۹

عنوان فارسی اعتبارسنجی پرسشنامه اثرات اجتماعی کووید- ۱۹ در دانشجویان ایرانی
چکیده فارسی مقاله مقدمه و اهداف: هدف از این پژوهش اعتبار سنجی پرسشنامه اثرات اجتماعی کووید- 19 (SISQ  ) در دانشجویان ایرانی است. روش کار: مطالعه حاضر مطالعه‌ای توصیفی- تحلیلی از نوع اعتبارسنجی است و جامعه آماری آن شامل دانشجویان دانشگاه‌های تهران در سال تحصیلی 99- 400 بودند که 300 نفر از آن‌ها به‌صورت داوطلب در این پژوهش شرکت کردند. پس از بررسی روایی محتوا، جهت بررسی روایی سازه از تحلیل عامل اکتشافی و تأییدی و برای بررسی پایایی از ضریب آلفای کرونباخ و ضریب همبستگی درون خوشه‌ای استفاده شد؛ برای بررسی بیشتر متغیرهای اصلی پژوهش آزمون‌های ضریب همبستگی پیرسون و تی مستقل استفاده گردید؛ تحلیل‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS25 و AMOS26 انجام شد. یافته‌ها: در بررسی روایی پرسشنامه گویه هفتم، طبق نظر اساتید، فاقد روایی محتوایی (16/0cvr=) بود؛ چهار مؤلفه فاصله اجتماعی، مطلوبیت اجتماعی، اطلاعات اجتماعی و اضطراب اجتماعی در تحلیل عامل اکتشافی استخراج شدند که با هم 99/57 درصد واریانس پرسشنامه را تبیین می‌کردند؛ نتایج حاصل از تحلیل عاملی تأییدی مدل 4 عاملی را، بعد از فرآیندهای آرایشی و پیرایشی، تأیید کرد (26/85=χ2 09/0=p؛ 93/0=IFI، 93/0=CFI، 05/0=RMSEA)، ضریب آلفای کرونباخ و ضریب همبستگی درون خوشهٔ (ICC=intraclass correlation coefficient ) برای پرسشنامه نهایی برابر 80/0 شدند؛ همبستگی همه گویه‌ها با نمره کل پرسشنامه مثبت و معنی‌دار بود و مقادیر از 49/0 تا 65/0 متغیر بودند. میانگین (انحراف معیار) سن افراد موردمطالعه 07/24(27/6) سال است. نتیجه‌گیری: پرسشنامه 14 گویه ای اثرات اجتماعی کووید- 19 در دانشجویان از روایی و پایایی قابل‌قبولی برخوردار است. مطالعات بیشتر در سایر جمعیت‌ها پیشنهاد می‌شود. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اعتبارسنجی، اثرات اجتماعی، کووید 19، دانشجویان

عنوان انگلیسی Validation of the Societal Influences Survey Questionnaire for Effects of Covid-19 in Iranian Students
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objective: The aim of this research is validation of questionnaire of covid-19 social effects (SISQ) on Iranian students.   Methods: The current study is a descriptive-analytic validation-type study and its statistical population was consisted of students of University of Tehran who 300 of them took part in this research voluntarily. After study of content validity, exploratory and confirmatory factor analysis was used to study construct validity and Cronbach Alfa and cluster correlation coefficients were utilized to study the reliability; for further study on main variables of research, Pearson correlation and T tests were used; analyses were conducted by SPSS25 and AMOS26 softwares.   Results: In study of validity of seventh item questionnaire, based on professors' opinion, it was out of content validity (cvr= 0.16); in exploratory factor analysis, four social distance, social acceptance, social information and social anxiety factors were extracted which expressed 57.99 percent variance of questionnaire; results of confirmatory factor analysis confirmed the 4-factor model after adding and omitting processes (RMSEA= 0.05, CFI= 0.93, IFI= 0.93, p= 0.09, x2= 85.26), Cronbach Alfa and interclass correlation coefficients were equal to 0.8 for the final questionnaire; correlation of all items with the total mark was positive and meaningful and the values varied from 0.49 to 0.65. Average (standard deviation) of studied people's age was 24.07 (6.27) year.   Conclusion: 14-item questionnaire of covid-19 social effects on students has acceptable validity and reliability.Further studies in other populations are suggested.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Validation, Social effects, Covid 19, Students

نویسندگان مقاله فاطمه عادلی نژاد | F Adelinejad
PhD Student of Sociology, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
دانشجوی دکترای جامعه‌شناسی فرهنگی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

امین فرجی | A Faraji
MSc of Biostatistics, Department of Biostatistics, Students Research Committee, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran
کارشناس ارشد گروه آمار زیستی، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران،ایران

فردین علیپور | F Alipour
Assistant Professor, Department of Social Work, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran
استادیار،گروه آموزشی مددکاری اجتماعی، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی ، تهران ، ایران


نشانی اینترنتی http://irje.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2509-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده اپیدمیولوژی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات