این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
مجله اپیدمیولوژی ایران
، جلد ۱۶، شماره ۳، صفحات ۲۵۷-۲۶۵
عنوان فارسی
اعتبارسنجی نسخه فارسی مقیاسی جهت غربالگری اضطراب اینترنت در دانشجویان
چکیده فارسی مقاله
مقدمه و اهداف: فراگیر شدن استفاده از اینترنت موجب پیدایش مسائل جدیدی در حوزه مطالعات روانشناختی شده است. یکی از این سازههای نوظهور، اضطراب اینترنت است. هدف از پژوهش حاضر روایی سازه مقیاس اضطراب اینترنت در دانشجویان بود. روش کار: در یک طرح توصیفی و اعتباریابی آزمون، طی دو مطالعه به ترتیب 206 و 289 نفر از دانشجویان واحدهای دانشگاه فرهنگیان شهر مشهد به شیوه نمونهگیری چندمرحلهای انتخاب شدند و مقیاسهای اضطراب اینترنت و خودکارآمدی اینترنت را تکمیل کردند. همسانی درونی، روایی عاملی اکتشافی، تأییدی، ملاکی و سازه با نرمافزارهای SPSS.25 و AMOS.24 مورد بررسی قرار گرفت. یافتهها: نتایج نشان داد که مقیاس، ساختاری دوعاملی با واریانس تبیین شده 82/55 درصد دارد. روایی عاملی تأییدی نیز به تأیید رسید. مقیاس از پایایی سازه مناسبی برخوردار بود. روایی واگرای مقیاس در ارتباط با خودکارآمدی اینترنت به تأیید رسید(01/0>P). رابطه معناداری میان سن و اضطراب اینترنت به دست نیامد (05/0P، 6/53 = F) و نمره کل اضطراب اینترنت (01/0>P، 7/22= F) معنادار بود و دختران میانگین بالاتری داشتند. برحسب گروه تحصیلی معنادار بود (01/0>P) و دانشجویان علوم پایه و زبانهای خارجی به ترتیب کمترین و بیشترین میانگین را دارا بودند (37/21 و 05/27). نتیجهگیری: به نظر میرسد، مقیاس اضطراب اینترنت در دانشجویان از پایایی و روایی مناسبی برخوردار است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اضطراب اینترنت، خودکارآمدی اینترنت، ساختار عاملی، اعتباریابی
عنوان انگلیسی
Validation of the Persian Version of a Scale for Screening Internet Anxiety in Students
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Objectives: The widespread use of the Internet has created new issues in the field of psychological studies. One of these emerging constructs is Internet anxiety. The purpose of the present study was to investigate the construct validity of the Internet Anxiety Scale in students. Methods: In a descriptive, validation study, 206 and 289 students from Farhangian University Branches of Mashhad were selected through multi-stage sampling and completed the Internet Anxiety Scale and Internet Self-efficacy scale, respectively. Internal consistency, exploratory and confirmatory factor analysis, criterion and constructive validity were evaluated using SPSS.25 and AMOS.24 software. Results: The results showed that the scale had a two-factor structure with an explained variance of 55.82%. Confirmatory factor analysis was confirmed. The scale had good construct reliability. The divergent validity confirmed in relation to Internet self-efficacy (P< 0.01). There was no significant difference in age (P>0.05). Gender differences were significant for fear of negative evaluation (F=6.53, P< 0.01) and internet anxiety score (F=7.22, P< 0.01), and girls had higher mean scores. Differences were significant according to field (P < 0.01) and Science and Foreign Language students had the lowest and the highest mean score, respectively (21.37 and 27.05). Conclusion: It seems that the Internet Anxiety Scale has a good reliability and validity in students.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Internet anxiety, Internet self-efficacy, Factor structure, Validation
نویسندگان مقاله
فرهاد تنهای رشوانلو | F Tanhaye Reshvanloo
PhD Student in Educational Psychology, Department of Counseling and Educational Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی مشاوره و تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
سجاد صداقتی | S Sedaghatee
BSc in Psychology, Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran
دانشجوی کارشناسی روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
حسین کارشکی | H Kareshki
Associate Professor in Educational Psychology, Department of Counseling and Educational psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran
دانشیار روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی مشاوره و تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
طلیعه سعیدی رضوانی | T Saeidi Rezvani
Associate Professor in Educational Psychology, Department of Counseling and Educational psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی مشاوره و تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
نشانی اینترنتی
http://irje.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1533-2&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
other
موضوعات مقاله منتشر شده
اپیدمیولوژی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات