این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
مجله اپیدمیولوژی ایران
، جلد ۱۶، شماره ۲، صفحات ۱۳۴-۱۴۳
عنوان فارسی
ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی پرسشنامه اعتماد به نفس (PEI)
چکیده فارسی مقاله
مقدمه و اهداف: اعتماد به نفس در دانشجویان یک ویژگی فردی است که دانشجو را قادر میسازد دیدگاه مثبت یا واقعگرایانه با خود یا شرایطی را که در آنها وجود دارد، داشته باشد. هدف از انجام این مطالعه اعتبارسنجی و رواییسنجی پرسشنامه اعتماد به نفس (Personal Evaluation Inventory) متناسب با دانشجویان دانشگاههای علوم پزشکی ایران است. روش کار: این مطالعه بهصورت مقطعی در سال 98 روی 100 دانشجوی رشتههای علوم پزشکی در 4 دانشگاه علوم پزشکی کشور انجام شد. اعتبارسنجی این پرسشنامه شامل مراحل ترجمه، تعیین روایی محتوا، تعیین روایی صوری، تعیین پایایی در بعد تکرارپذیری و تعیین پایایی در بعد انسجام درونی بود. یافتهها: میانگین سنی 100 شرکت کننده در این مطالعه 1/32 (انحراف معیار=5/5) سال بود. مقطع تحصیلی بیشتر شرکتکنندگان کارشناسی ارشد (47 درصد) و کمترین آنها (11 درصد) کارشناسی بود. یافتههای این مطالعه نشان داد توافق کلی در مناسببودن سؤالات 6/92 و برای شفافبودن 33/83 بود. درصد توافق جامعبودن کلی نسبت به سؤالات 100 درصد بهدست آمد. ضریب آلفای کرونباخ و همبستگی خوشهای ICC تمام حیطهها بالای 7/0 بود. ضریب همبستگی درون خوشهای هرکدام از سؤالات نیز 98/0-72/0 به دست آمد. نتیجهگیری: براساس یافتههای این مطالعه، نسخه فارسی پرسشنامه PEI از اعتبار و پایایی لازم برای استفاده در جمعیت دانشجویان دانشگاههای علوم پزشکی ایران برخوردار است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اعتماد به نفس، پرسشنامه، شخصیت، دانشجو، سلامت روان، ایران
عنوان انگلیسی
Validation and Psychometric Properties of Self-Confidence Questionnaire (PEI)
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Objectives: Self-confidence is an individual characteristic in students that enables them to have a positive or realistic view of themselves. The purpose of present study was to evaluate the validity and psychometric properties of the Self-confidence Questionnaire (PEI) Methods: This cross-sectional study was conducted on 100 students of four medical universities. Validation of this questionnaire included the steps of translation, content validity, face validity, repeatability and internal consistency. Results: The mean age of the participants in this study was 32.1 (SD = 5.5) years. The majority of the students were postgraduate students (47%) and the least (11%) were undergraduate students. The results of this study showed that the overall relevancy and clarity of the questions were 92% and 83%, respectively. The percentage of agreement on overall comprehensiveness was 100%. Cronbach's alpha coefficient and interclass correlation coefficient were higher than 0.7 in all domains. The ICC of each question was also between 0.72 and 0.98. Conclusion: Based on the results of this study, the Persian version of the PEI questionnaire has an appropriate reliability for use in the student population of Iranian universities.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Self-confidence, Questionnaire, Personality, Student, Mental health, Iran
نویسندگان مقاله
احمد مهری | A Mehri
MSc in Epidemiology, Department of Epidemiology and Biostatistics, School of Public Health, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
کارشناسی ارشد، گروه اپیدمیولوژی و آمار زیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
مهدی یاسری | M Yaseri
Associate Professor of Biostatistics, Department of Epidemiology and Biostatistics, School of Publich Health, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
دانشیار، گروه اپیدمیولوژی و آمار زیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
دانیال رحیمی | D Rahimi
BSc in Nursing, Department of Nursing, School of Nursing and Midwifery, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
کارشناسی پرستاری، گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد مشهد، ایران
سحرناز نجات | S Nejat
Professor of Epidemiology, Department of Epidemiology and Biostatistics, Knowledge Utilization Research Center, , School of Public Health, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
استاد، گروه اپیدمیولوژی و آمار زیستی، مرکز تحقیقات بهره برداری از دانش سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
http://irje.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1680-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
اپیدمیولوژی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات