این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
حیات، جلد ۲۷، شماره ۱، صفحات ۷۲-۸۳

عنوان فارسی اثربخشی آموزش داروشناسی به صورت هدف‌دار و مبتنی بر بازی بر نمرات ‌داروشناسی دانشجویان پرستاری
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: سطح ناکافی دانش دارویی دانشجویان پرستاری، خطر بروز اشتباهات دارویی را به دنبال دارد و این امر یکی از بزرگ‌ترین نگرانی­های مربیان بالینی است. لذا مطالعه حاضر در جهت تدوین برنامه آموزشی مناسب با هدف تعیین اثربخشی آموزش داروشناسی به صورت هدف‌دار و مبتنی بر بازی بر نمرات داروشناسی دانشجویان پرستاری انجام گرفته است. روش بررسی: این مطالعه­ مداخله­ای نیمه تجربی در سال 98-1397 به صورت سرشماری، در دانشجویان پرستاری ترم 3 دانشگاه علوم پزشکی آبادان انجام گرفت. مداخله شامل آموزش داروشناسی بالینی در قالب بازی طی یک دوره کارآموزی (شامل 10جلسه) بود. جلسه­ اول تا سوم شامل برگزاری کلاس نظری داروشناسی، جلسه­ چهارم تا نهم شامل اجرای بازی، کلاس نظری و کار بالینی، جلسه دهم شامل برنامه مرور ایستگاهی و برنامه رقابتی استخر اطلاعات دارویی بود. «آزمون داروشناسی» قبل و بعد از مداخله انجام گرفت. داده­ها از طریق آزمون تی­زوجی در نرم‌افزار SPSS نسخه 18 تحلیل شد. یافته‌ها: 77 دانشجو تا پایان مطالعه حضور داشتند که 42 نفر زن و 35 نفر مرد بودند. میانگین سنی آنان 2±21 سال، معدل کل دانشجویان 81/3±57/15 و میانگین نمره داروشناسی آنان 42/3±74/14 بود. براساس نتایج آزمون، میانگین نمره­ پیش­آزمون 83/5±06/26 و پس­آزمون 02/4±58/31 بود که بیانگر اختلاف معنادار بین قبل و بعد از مداخله است (001/0>p). نتیجه‌گیری: این برنامه آموزشی هدفمند منجر به افزایش سطح نمرات داروشناسی دانشجویان پرستاری شد و می‌تواند به عنوان روشی مناسب جهت ارتقای دانش و درک داروشناسی دانشجویان استفاده گردد.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ‌ آموزش، داروشناسی، بازی، پرستاری، یادگیری

عنوان انگلیسی The effect of targeted and game-based pharmacology ‎education on nursing students' pharmacology scores
چکیده انگلیسی مقاله Background & Aim: The inadequate level of pharmaceutical knowledge of nursing students carries the risk of medication errors, and this is one of the main concerns of clinical educators. Therefore, the aim of the study was to determine the effect of targeted and game-based pharmacology education on pharmacology scores of nursing students. Methods & Materials: This quasi-experimental interventional study was conducted through the census method on third-semester nursing students of Abadan University of Medical Sciences in 2018-2019. The intervention included teaching clinical pharmacology in the form of game during an internship course (including 10 sessions). The first to third sessions included holding the pharmacology theoretical class, the fourth to ninth sessions included playing game, theoretical classes, and clinical practice, and the tenth session included a station review program and a competitive pharmaceutical data pool program. The pharmacology exam was given before and after the intervention. The data was analyzed by paired t-test using the SPSS software version 18. Results: There were 77 students until the end of the study, of whom 42 were female and 35 were male. Their mean age was 21±2 years, the total average of students was 15.57±3.81 with a mean pharmacology score of 14.74±3.42. According to the test results, the pre-test mean score was 26.06±5.83 and the post-test mean score was 31.58±4.02, which indicated a significant difference between before and after the intervention (P< 0.001). Conclusion: This purposeful educational program increased the level of pharmacology scores of nursing students and can be used as a suitable method to improve students' knowledge and understanding of pharmacology.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله education, pharmacology, game, nursing, learning

نویسندگان مقاله ویدا رحیمی | Vida Rahimi
Student Research Committee, Abadan University of Medical Sciences, Abadan, Iran‎
کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی آبادان، آبادان، ایران

مریم حیدری | Maryam Heidari
Dept. of Medical Surgical Nursing, Abadan University of Medical Sciences, Abadan, Iran‎
گروه آموزشی پرستاری داخلی جراحی، دانشگاه علوم پزشکی آبادان، آبادان، ایران

سمانه نعیمی | Samaneh Naeimi
Student Research Committee, Abadan University of Medical Sciences, Abadan, Iran‎
کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی آبادان، آبادان، ایران

خدیجه مرادبیگی | Khadijeh Moradbeigi
Dept. of Pediatric Nursing, Abadan University of Medical Sciences, Abadan, Iran
گروه آموزشی پرستاری کودکان، دانشگاه علوم پزشکی آبادان، آبادان، ایران


نشانی اینترنتی http://hayat.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1153-5&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مراقبت‌های پرستاری
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات