این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
حیات، جلد ۲۶، شماره ۳، صفحات ۲۸۰-۲۹۴

عنوان فارسی تأثیر برنامه آموزشی مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی در ارتقای رفتارهای پیشگیری‌کننده از صدمات نیدل‌استیک در کارکنان اتاق عمل
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: کارکنان اتاق عمل به دلیل صدمات نیدل‌استیک همواره در معرض عفونت‌های منتقل شده از راه خون قرار دارند. بنابراین پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر برنامه آموزشی مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی در ارتقای رفتارهای پیشگیری‌کننده از صدمات نیدل‌استیک در کارکنان اتاق عمل انجام یافته است. روش بررسی: پژوهش حاضر یک مطالعه مداخله‌ای از نوع پیش­آزمون پس­آزمون همراه با گروه کنترل است که در سال 1397 در بین 90 نفر (هر گروه 45 نفر) از کارکنان اتاق عمل 4 بیمارستان آموزشی شهر همدان انجام گرفته است. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه ویژگی‌های فردی و حرفه‌ای نمونه‌ها و سازه­های مدل اعتقاد بهداشتی بود. مداخله شامل 4 جلسه آموزشی بود که در مدت یک ماه برای گروه مداخله به اجرا درآمد. سه ماه پس از مداخله آموزشی از هر دو گروه پس‌آزمون گرفته شد. داده‌ها از طریق نرم­افزار SPSS نسخه 18 و به‌کارگیری آزمون­های t مستقل، کای‌دو، تست دقیق فیشر و آنالیز کوواریانس تحلیل شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که قبل از مداخله آموزشی اختلاف آماری معناداری در میانگین نمرات سازه‌های مدل اعتقاد بهداشتی بین دو گروه آزمون و کنترل وجود نداشته است (05/0
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اتاق عمل، نیدل‌استیک، نگرش

عنوان انگلیسی Effect of an educational intervention based on health belief model on promoting preventive behaviors of needlestick injuries in operating room personnel
چکیده انگلیسی مقاله Background & Aim: Operating room personnel are always exposed to blood-borne infections because of Needlestick Injuries (NSIs). Thus, this study was conducted to determine the effectiveness of an educational intervention to promote NSIs preventive behaviors among the operating room personnel based on the health belief model (HBM). Methods & Materials: This is an interventional study with a pre-test/post-test, control group design, conducted on 90 operating room personnel (45 personnel in each group) from four hospitals in Hamadan City in 2018. The participants completed a self-administered questionnaire including demographic and professional variables and HBM constructs. The intervention included four educational sessions held for the experimental group within one month. Both groups were followed up for three months after the intervention. Data were analyzed by the SPSS software version 18 using independent t-test, chi-square, Fisher exact test, and analysis of covariance (ANCOVA). Results: The results showed that before the educational intervention, there was no statistically significant difference in the mean scores of HBM constructs between the experimental and control groups (P>0.05). However, after the educational intervention, both the experimental and control groups had a statistically significant difference between before and after changes in the mean scores of knowledge, perceived vulnerability, perceived benefits, perceived self-efficacy, and NSIs preventive behaviors (P< 0.05). Conclusion: According to the results, applying the educational intervention based on the HBM is an appropriate and effective approach in preventing NSIs among the operating room personnel.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله operating room, needlestick, attitude

نویسندگان مقاله محمد بخشی | Mohammad Bakhshi
Dept. of Public Health, School of Health, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran
گروه آموزشی بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران

سعید بشیریان | Saeed Bashirian
Dept. of Public Health, School of Health, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran; Social Determinants of Health Research Center, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran
گروه آموزشی بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران؛ مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران

مجید براتی | Majid Barati
Dept. of Public Health, School of Health, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran; Social Determinants of Health Research Center, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran
گروه آموزشی بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران؛ مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران

یدالله فتحی | Yadollah Fathi
Dept. of Public Health, School of Health, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran
گروه آموزشی بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران

میترا زندیه | Mitra Mitra Zandieh
Dept. of Operating Room, School of Para Medicine, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran
گروه آموزشی اتاق عمل، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران


نشانی اینترنتی http://hayat.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1106-5&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مراقبت‌های پرستاری
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات