این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
حیات، جلد ۲۶، شماره ۳، صفحات ۲۹۵-۳۰۸

عنوان فارسی تأثیر آموزش مهارت همدلی بر صلاحیت بالینی دانشجویان مامایی
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: صلاحیت بالینی، توانایی انجام وظایف حرفه‌ای و هماهنگی مهارت‌های شناختی، ارتباطی و روان- حرکتی در مراقبت از بیمار است و همدلی یکی از عوامل تأثیرگذار در فرآیند کسب صلاحیت‌های بالینی است. با توجه به نقش صلاحیت بالینی در کیفیت مراقبت‌های مامایی، این مطالعه با هدف تعیین تأثیر آموزش مهارت همدلی بر صلاحیت بالینی دانشجویان مامایی انجام یافته است. روش بررسی: این مطالعه­ کارآزمایی بالینی در سال 1394 در مورد 73 دانشجوی مامایی و 438 مادر باردار انجام یافت. جهت سنجش صلاحیت بالینی دانشجویان از پرسشنامه صلاحیت بالینی استفاده شد که به دو شیوه خودارزیابی و ارزیابی توسط پژوهشگر (پس از سه بار مشاهده عملکرد دانشجو) تکمیل شد. تجزیه تحلیل داده‌ها با استفاده از آزمون‌های کای‌دو، تی‌مستقل و تی‌زوجی در نرم‌افزار SPSS نسخه 16 انجام گرفت. یافته‌ها: قبل از آموزش از نظر میانگین نمرات خودارزیابی صلاحیت بالینی و ارزیابی پژوهشگر، بین دو گروه تفاوت معناداری وجود نداشت (05/0p). همچنین تفاوت بین میانگین نمرات خودارزیابی صلاحیت بالینی قبل و بعد از آموزش بین دو گروه معنادار نبود (05/0p). نتیجه‌گیری: آموزش مهارت همدلی روشی مؤثر در افزایش صلاحیت بالینی دانشجویان است. ثبت کارآزمایی بالینی: IRCT 2016051127855N1  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله همدلی، صلاحیت بالینی، مامایی، کارکنان بهداشتی، دانشجو

عنوان انگلیسی The effect of empathy skill training on clinical competence in midwifery students
چکیده انگلیسی مقاله Background & Aim: Clinical competence is the ability to perform professional tasks and coordinate cognitive, communication and psycho-motion skills in patient care, and empathy is one of the factors influencing clinical competence. Given the role of clinical competence in the quality of midwifery care, this study aimed to determine the effect of empathy skill training on clinical competence in midwifery students. Methods & Materials: This randomized clinical trial study was conducted on 73 midwifery students and 438 pregnant women in 2015. A clinical competence questionnaire was used to assess the clinical competence of the students, which was completed in two ways by self-assessment and researcher assessment (after reviewing the student's performance for 3 times). Data were analyzed by chi-square test, independent t-test and paired t-test using the SPSS software version 16. Results: There was no significant difference between the two groups in the mean score of clinical competence in the ways of self-assessment and assessment by the researcher before the intervention (P>0.05). Results from the post-intervention showed that there was significant difference between the two groups. However, the clinical competence score by the researcher assessment in the intervention group was significantly higher than in the control group (P< 0.05). Also, the difference in the mean scores of the self-assessment of clinical competence before and after the intervention between the two groups was not significant (P>0.05), but the difference in the mean scores of the researcher assessment of clinical competence before and after the intervention between the two groups was significant (P< 0.05). Conclusion: Empathy skill training is an effective way to increase the clinical competence of students. Clinical trial registry: IRCT 2016051127855N1  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله empathy, clinical competence, midwifery, health personnel, students

نویسندگان مقاله راحله عزتی | Rahele Ezzati
Dept. of Midwifery, School of Nursing and Midwifery, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
گروه آموزشی مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران

مهین تفضلی | Mahin Tafazoli
Dept. of Midwifery, School of Nursing and Midwifery, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
گروه آموزشی مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران

سید رضا مظلوم | Seyed Reza Mazlom
Dept. of Medical Surgical Nursing, School of Nursing and Midwifery, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
گروه آموزشی پرستاری داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران

نگار اصغری پور | Negar Asghari Pour
Dept. of Clinical Psychology, School of Medicine, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran; Psychiatry and Behavioral Sciences Research Center, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
گروه آموزشی روان‌شناسی بالینی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران؛ مرکز تحقیقات روان‌پزشکی و علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران


نشانی اینترنتی http://hayat.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2397-4&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مراقبت‌های مامایی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات