این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 18 آذر 1404
مجله پژوهش پرستاری ایران
، جلد ۱۶، شماره ۴، صفحات ۸۷-۹۶
عنوان فارسی
موانع یادگیری مبتنی برکار در محیط های بالینی از دیدگاه پرستاران و مدیران پرستاری
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: فرایند یادگیری در تمام دوران زندگی کاری پرستاران وجود دارد و یادگیری مبتنی برکار یکی از بهترین روشهای یادگیری برای تضمین شایستگی حرفهای در طول دوران کاری آنهاست. در اهداف استراتژیک سازمانهای بهداشتی ـ درمانی برای کسب موفقیت، آگاهی از ارزش و اهمیت این شیوه یادگیری بسیار مهم است. هدف این مطالعه بررسی موانع اجرایی شیوه یادگیری مبتنی برکار در محیطهای بالینی بود. روش کار: این مطالعه توصیفی- تحلیلی، در بهمنماه 1397 در دو بیمارستان وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انجام شد. با استفاده از نمونهگیری دردسترس و استفاده از جدول مورگان 220 نفر از پرستاران بالینی، مدیران پرستاری (مترون، سوپروایزر، سرپرستار) بعنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. نظرهای پرستاران و مدیران پرستاری با استفاده پرسشنامه پژوهشگر ساخته که روا و پایا گردید، در محیطهای آموزش بالینی مورد بررسی قرار گرفت. پس از جمع آوری دادهها با استفاده از نرمافزار Spss تجزیه و تحلیل دادهها انجام شد. داده ها با استفاده از آمار توصیفی (فراوانی و درصد) و آزمونهای استنباطی (تحلیل عامل اکتشافی، آزمون کفایت نمونه برداری کیسر- مایر- اولکین، آزمون کرویت بارتلت، ضریب آلفای کرونباخ، آزمون مقایسه یک گروهی، آزمون میانگینهای مستقل و آزمون آماری ناپارامتری درون موردی فریدمن) مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفتند. یافتهها: ازنظر مدیران پرستاری و پرستاران عوامل فردی، سازمانی و مدیریتی، موانع جدی در یادگیری مبتنی برکار در مراکز بهداشتی – درمانی بودند. تفاوت میان نظرات مدیران پرستاری با پرستاران فقط درموانع مدیریتی از نظر آماری(01/0>P) معنادار بود و تفاوت میان نظرات مدیران پرستاری با پرستاران در موانع فردی و سازمانی ازنظر آماری معنادار نبود (05/0
کلیدواژههای فارسی مقاله
یادگیری مبتنی برکار، پرستار، مدیران پرستاری
عنوان انگلیسی
Barriers to work-based learning in clinical environment from the perspective of nurses and nursing managers
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: The learning process is present throughout nurses' working lives, and work-based learning is one of the best ways to ensure professional competence during their working lives. Awareness of the value and importance of this learning method is very important in the strategic goals of health care organizations to succeed. The aim of this study was to investigate the implementation barriers of work-based learning practices in clinical settings. Methods: This descriptive-analytical study was performed in February 2016 in two hospitals affiliated to Shahid Beheshti University of Medical Sciences. Using available sampling and Morgan table, 220 clinical nurses, nursing managers (matron, supervisor, head nurse) were selected as the research sample. The opinions of nurses and nursing managers were examined in clinical education environment using a researcher-made questionnaire that was validated. After data collection, data analysis was performed using Spss software. Data using descriptive statistics (frequency and percentage) and inferential tests (exploratory factor analysis, Kaiser-Meyer-Olkin sampling adequacy test, Bartlett sphericity test, Cronbach's alpha coefficient, one-group comparison test, independent means test and test Nonparametric statistics within Friedman's case were analyzed. Findings: According to nursing managers and nurses, individual, organizational and managerial factors were serious barriers to work-based learning in health centers. The difference between the opinions of nursing managers and nurses was statistically significant only in managerial barriers (P < 0.01) and the difference between the views of nursing managers and nurses in individual and organizational barriers was not statistically significant (P >0.05). Compared to nursing managers, nurses considered managerial barriers to be more involved in work-based learning. According to nursing managers, organizational barriers were the most limiting factor for work-based learning methods in clinical environments. Conclusion: Using work-based learning method is one of the active and interactive learning ways that leads to professional development in many fields, including nursing. Therefore, it is important to identify the factors that affect the implementation or non-implementation of this learning approach. Therefore, it is necessary for health care organizations and executives, especially in the clinical field, to consider the need to do work and improve the quality of nursing services in clinical environment and hospitals to identify other factors that hinder on-the-job learning and as far as possible Familiarize employees more and implement new and active training methods and, if necessary, integrate it with other learning methods.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Work-Based Learning, Nurse, Nursing managers
نویسندگان مقاله
سکینه جعفری | sakineh jafari
semnan Univrsity
دانشگاه سمنان
مهسا مطبوعی | mahsa matbouei
semnam university of medical science
دانشگاه علوم پزشکی سمنان
محسن سلیمانی | mohsen soleimani
Semnan University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی سمنان
نشانی اینترنتی
http://ijnr.ir/browse.php?a_code=A-10-4681-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
پرستاری
نوع مقاله منتشر شده
آموزش پرستاری
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات