این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله پژوهش پرستاری ایران، جلد ۱۶، شماره ۳، صفحات ۳۹-۴۶

عنوان فارسی بررسی ارتباط هوش هیجانی با مسئولیت‌پذیری اجتماعی در پرستاران
چکیده فارسی مقاله مقدمه: هوش هیجانی برای عملکرد و مدیریت مناسب در حرفه پرستاری اساسی است. هوش هیجانی همراه با مسئولیت‌پذیری اجتماعی می‌تواند نتایج قابل‌قبول و مفیدی را در امر ارائه مراقبت­های پرستاری به جامعه رقم بزند. روش­: این مطالعه توصیفی از نوع همبستگی بود. نمونه‌گیری به صورت تصادفی نسبتی طبقه‌ای انجام شد و 223 پرستار شاغل  در بیمارستان‌های وابسته به علوم پزشکی همدان انتخاب شدند. هوش هیجانی با پرسشنامه برادبری و گریوز و مسئولیت‌پذیری اجتماعی پرستاران با پرسشنامه مسئولیت‌پذیری اجتماعی بر پایه مدل کارول سنجیده شد. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با نرم‌افزار 24/ SPSS و با آزمون­های ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون انجام شد. یافته‌ها: زیرمقیاس خود مدیریتی با مسئولیت‌پذیری اقتصادی (211/0=r ،006/0=p) و قانونی (150/0=r ،040/0=p) ارتباط معنی‌دار داشت. زیرمقیاس آگاهی اجتماعی با مسئولیت‌پذیری اقتصادی (206/0=r ،007/0=p)، قانونی (234/0=r ،001/0=p)، نوع‌دوستانه (243/0=r ،001/0>p) و مسئولیت­پذیری اجتماعی کلی (272/0=r ،001/0=p) ارتباط معنی‌دار داشت. زیرمقیاس مدیریت روابط با مسئولیت‌پذیری نوع‌دوستانه (281/0=r ،001/0=p) و اخلاقی (165/0=r ،027/0=p) ارتباط معنی‌دار داشت. همچنین هوش هیجانی کلی با مسئولیت‌پذیری اخلاقی (193/0=r ،013/0=p) و نوع‌دوستانه (171/0=r ،022/0=p) ارتباط معنی‌دار داشت سطح تحصیلات عامل پیش‌بینی کننده مسئولیت‌پذیری اجتماعی بود (002/0=p). نتیجه­ گیری: ابعاد متعدد هوش هیجانی با ابعاد مسئولیت‌پذیری اجتماعی ارتباط داشت و از سوی دیگر تأهل باعث افزایش مسئولیت‌پذیری اجتماعی در پرستاران می‌شود. مدیران پرستاری می­توانند با آموزش و حمایت هوش هیجانی پرستاران را افزایش دهند که منجر به افزایش مسئولیت‌پذیری اجتماعی پرستاران می‌شود.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله هوش هیجانی، مسئولیت‌پذیری اجتماعی، پرستار، دموگرافیک

عنوان انگلیسی Relationship of social responsibility and emotional intelligence in nurses
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Emotional intelligence is essentials for proper performance and management in the nursing profession, and associated with social responsibility. It can provide acceptable and very useful results to provide nursing care in the community. The purpose of the present study was to investigate the relationship between emotional intelligence and social responsibility of nurses. Methods: This study used a descriptive and correlational method. Using stratified random sampling, 223 nurses were selected in the hospitals affiliated to Hamadan University. The research instruments included Carol Social Responsibility and the Bradbury & Graves Emotional Intelligence questionnaires. The data were analyzed by the Pearson Correlation Coefficient and Regression tests, Using SPSS24 software. Results: There was a significant relationship between the self-management and economic accountability (p=0.006, r=211) and legal (p=0.040, r=150) dimensions. There was a significant relationship between of social awareness and economic accountability (p=0.007, r=206), legal (p=0.001, r=234), altruism (p< 0.001, r=243) dimensions and general social responsibility (p=0.001, r=272). There was a significant relationship between relationship management and altruistic liability (p=0.001, r=281) and ethical (p=0.027, r=165) dimensions. There was a significant correlation between general intelligence and dimension of ethical responsibility (p=0.013, r=193) and altruism (p=0.022, r=171). The level of education was the predictor of social responsibility (p=0.002). Conclusion: There was a significant relationship between several dimensions of emotional intelligence and social responsibility, and marital status increased social responsibility among nurses. Nursing managers through train and support can increase the emotional intelligence of nurses and it result increase the social responsibility of nurses.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Emotional intelligence, social responsibility, nurses, demography

نویسندگان مقاله زهرا مرضیه حسنیان | Zahra Marzieh Hassanian
Assistant Professor, Department of Nursing (Management and Psychiatric Nursing), School of Nursing and Midwifery, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran
اســتادیار، گروه پرستاری ( مدیریت و روانپرستاری)، دانشکده پرستاری و مامائی همدان، دانشــگاه علــوم پزشــکی همــدان، همــدان، ایــران

آزاد فتاحی | Azad Fatahi
MSc Student, School of Nursing and Midwifery, Student Research Committee, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran
دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه پرستاری، مرکز پژوهش‌های دانشجویی، دانشــگاه علــوم پزشــکی همــدان، همــدان، ایــران

رویا امینی | Roya Amini
Instructor, School of Nursing and Midwifery, Chronic Disease (Home Care) Research Center, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran
مربی،گروه پرستاری، مرکز تحقیقات بیماری‌های مزمن در منزل، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران

محمد ابراهیم غفاری | Mohammad Ebrahim Ghaffari
PhD student, Department of public health, Student Research Center, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran.
دانشجوی دکتری، گروه آمار زیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران

دانیال شادی | Danial Shadi
MSc Student, School of Nursing and Midwifery, Student Research Committee, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran
دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه پرستاری، مرکز پژوهش‌های دانشجویی، دانشــگاه علــوم پزشــکی همــدان، همــدان، ایــران


نشانی اینترنتی http://ijnr.ir/browse.php?a_code=A-10-4675-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پرستاری
نوع مقاله منتشر شده مدیریت پرستاری
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات