این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله پژوهش پرستاری ایران، جلد ۱۶، شماره ۳، صفحات ۴۷-۵۸

عنوان فارسی مقایسه اثربخشی آموزش یوگا مبتنی بر ذهن آگاهی و مدیریت خود بر رفتارهای خودآسیب رسان نوجوانان
چکیده فارسی مقاله مقدمه: رفتار‌های خودآسیب­رسان در هر جامعه­ای از موارد جدی تهدید‌کننده سلامت نوجوانان است که احتمال نتایج مخرب جسمی، روانشناختی و ‌اجتماعی را برای فرد افزایش می‌دهد. هدف از پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی آموزش یوگا مبتنی بر ذهن­آگاهی و مدیریت خود بر رفتارهای خودآسیب رسان نوجوانان بود. روش کار: روش پژوهش آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون با گروه کنترل همراه با مرحله پیگیری بود. در این پژوهش جامعه آماری دانش‏آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر کرج در سال تحصیلی 1399-1398 بودند که با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده تعداد 45 نفر از آنان در دو گروه آزمایش(هر گروه 15 دانش­آموز) و یک گروه کنترل(15 نفر) قرار گرفتند. گروه‌های آزمایش تحت آموزش یوگا مبتنی بر ذهن­آگاهی (12 جلسه 90 دقیقه‌ای) و آموزش مدیریت خود(12 جلسه 90 دقیقه‌ای) قرار گرفتند؛ اما گروه کنترل هیچ‌گونه مداخله­ای دریافت نکردند. از سیاهه رفتارهای خودآسیب رسان کلونسکی و گلین(Glenn and Klonsky) به منظور گردآوری اطلاعات استفاده شد. تجزیه ‌و تحلیل اطلاعات به‌دست‌آمده از اجرای پرسشنامه­­ها از طریق نرم­افزار SPSS نسخه 24 در دو بخش توصیفی و استنباطی (تحلیل واریانس با اندازه‏گیری مکرر و آزمون تعقیبی بن­فرونی) انجام پذیرفت. یافته­ها: نتایج نشان داد که هر دو مداخله به ‌کار رفته در این پژوهش می‌توانند رفتارهای خودآسیب رسان را بهبود بخشند، اما آموزش مدیریت خود بر اساس نتایج آزمون تعقیبی بن فرونی، دارای تأثیر بیشتری بر بهبود رفتارهای خودآسیب رسان بود. نتیجه­ گیری: بر اساس نتایج این پژوهش، آموزش یوگا مبتنی بر ذهن­آگاهی و مدیریت خود مداخلات مؤثری در بهبود رفتارهای خودآسیب رسان هستند، اما تأثیر آموزش مدیریت خود بیشتر بود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش یوگا مبتنی بر ذهن آگاهی، مدیریت خود، رفتارهای خودآسیب رسان

عنوان انگلیسی The compairsion effectiveness yoga training based on mindfulness and self management on self- destructive behaviors in adolescents
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Self- destructive behaviors are seriously threatening health and wellbeing, and increasing the likelihood of physical, psychological, and social consequences. The purpose of this study was to compairsion effectiveness yoga training based on mindfulness and self management on self- destructive behaviors in adolescents. Methods: This experimental study was conducted with a pretest-posttest design with control group and follow-up. The statistical population of this study included all the female students high school in Karaj city in year academic 2018-2019 and 45 student were considered as the sample size in two experimental groups (each group of 15 student) and control (15 student). The experimental groups underwent approach yoga training based on mindfulness (12 sessions 90 minutes) and self management training (12 sessions 90 minutes), but the control group received no training. To collect data inventory of statements self-injury of Glenn and Klonsky. Data analysis was performed using SPSS-24 software in two sections: descriptive and inferential (analysis of variance with repeated measures and Bonferroni). Results: The results showed that both of the interventions used in this study can significantly improve the self- destructive behaviors. But the approach self management by Bonferroni has a greater impact on the improvement of self- destructive behaviors. Conclusion: Based on the results of this study, yoga training based on mindfulness and self management are effective interventions on self- destructive behaviors in adolescents, but the effect of the self management was greater.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله yoga training based on mindfulness, self management self- destructive behaviors.

نویسندگان مقاله خدیجه نوروزی | Khadijeh Nourouzi
Department of psychology, Islamic Azad University Roodehen branch, Roodehen, Iran
گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم اجتماعی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران

مینا مجتبایی | Mina Mojtabaee
Department of psychology, Islamic Azad University Roodehen branch, Roodehen, Iran
گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم اجتماعی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران

هایده صابری | Hayede Saberi
Department of psychology, Islamic Azad University Roodehen branch, Roodehen, Iran
گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم اجتماعی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران


نشانی اینترنتی http://ijnr.ir/browse.php?a_code=A-10-5158-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده علوم رفتاری و روانی(روانشناسی، مددکاری و...)
نوع مقاله منتشر شده روانپرستاری و پرستاری بهداشت روانی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات