این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 18 آذر 1404
مجله پژوهش پرستاری ایران
، جلد ۱۶، شماره ۲، صفحات ۶۹-۷۸
عنوان فارسی
رابطه جهتگیری هدف و اهمالکاری تحصیلی با فرسودگی تحصیلی با تأکید بر نقش میانجی خودتنظیمی تحصیلی در دانشجویان پرستاری
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف، رابطه جهتگیری هدف و اهمالکاری تحصیلی با فرسودگی تحصیلی با تأکید بر نقش میانجی خودتنظیمی تحصیلی در دانشجویان پرستاری انجام گرفت. روش کار: روش پژوهش همبستگی با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی بجنورد در سال تحصیلی 99-1398 که از میان آنها تعداد 303 نفر با روش نمونهگیری خوشهای مرحلهای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش عبارت بودند از: پرسشنامه فرسودگی تحصیلی مسلش و جکسون (1981)، مقیاس اهمالکاری تحصیلی سولومون و راثبلوم (1984)، پرسشنامه راهبردهای انگیزش برای یادگیری (MSLQ) پینتریچ و دی گروت (1990) و پرسشنامه سنجش جهتگیریهای هدفی الیوت و مک گرگور (2001) که همگی از اعتبار و پایایی قابلقبولی برخوردار بودند. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار Amos-24 استفاده گردید. نتایج: نتایج نشان داد تمام شاخصهای مدل تدوینشده تحقیق، در دامنه مطلوب قرار دارند. در حالت کلی شاخصهای برازش در دامنههای موردقبول میباشند. همچنین رابطه بین جهتگیری هدف و اهمالکاری تحصیلی با فرسودگی تحصیلی معنیدار نمیباشد اما بین خودتنظیمی تحصیلی و فرسودگی تحصیلی رابطه معنیداری برقرار است. همچنین خودتنظیمی تحصیلی نقش میانجی بین جهتگیری هدف و فرسودگی تحصیلی ایفا میکند اما خودتنظیمی تحصیلی نقش میانجی بین اهمالکاری تحصیلی و فرسودگی تحصیلی ایفا نمیکند. نتیجهگیری: مسئولین دانشگاههای علوم پزشکی موضوع فرسودگی تحصیلی دانشجویان را بهطورجدی موردتوجه قرار دهند و برنامهریزیهای مناسبی را در قالب برنامههای بلندمدت برای کاهش آن تدارک ببینند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
کلیدواژهها، خودتنظیمی تحصیلی، اهمالکاری، جهتگیری هدف، فرسودگی تحصیلی
عنوان انگلیسی
Relationship between goal orientation and academic procrastination with academic burnout with emphasis on the mediating role of academic self-regulation in nursing students
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: The purpose of this study was to the relationship between goal orientation and academic procrastination with academic burnout with emphasis on the mediating role of academic self-regulation in nursing students. Methods: The research method is correlation using structural equation modeling. The statistical population of the study consisted of all nursing students of Bojnourd University of Medical Sciences in the academic year 98-99, out of which 303 students were selected by stage cluster sampling. Research instruments included: Maslash & Jackson (1981) Burnout Questionnaire, Solomon & Rathblom (1984) Academic Procrastination Scale, Pintrich & De Groot (MSLQ) Learning Inventory Questionnaire (1990) and Orientation Assessment Questionnaire Targets by Elliott and McGregor (2001), all of which had acceptable validity and reliability. In order to analyze the data from the software Amos-24 was used. Results: The results showed that all indicators of the research model are in the desired range. In general, fit indices are in acceptable ranges. Also, the relationship between goal orientation and academic procrastination with academic burnout is not significant, but there is a significant relationship between academic self-regulation and academic burnout. Academic self-regulation also mediates between goal orientation and academic burnout, but academic self-regulation does not mediate between academic procrastination and academic burnout. Conclusion: The officials of medical universities should pay serious attention to the issue of studentschr('39') academic burnout and prepare appropriate plans in the form of long-term plans to reduce it.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
academic self-regulation, procrastination, goal orientation, academic burnout.
نویسندگان مقاله
نسرین نوروزی | Nasrin Norouzi
- PHd student of Psychology Department, Humanities Faculty, Bojnord Branch, Islamic Azad University, Bojnord, Iran
- دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی تربیتی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران
محمد محمدی پور | Mohammad Mohammadipour
- Assistant proffesor. Psychology Department, Humanities Faculty, Quchan Branch, Islamic Azad University, Quchan, Iran
- استادیار گروه روانشناسی، واحد قوچان، دانشگاه آزاد اسلامی، قوچان، ایران (نویسنده مسئول)
حسین مهدیان | Hossein Mehdian
- Assistant proffesor. Psychology Department, Humanities Faculty, Bojnord Branch, Islamic Azad University, Bojnord, Iran
- استادیار گروه روانشناسی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران
نشانی اینترنتی
http://ijnr.ir/browse.php?a_code=A-10-5016-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
پرستاری
نوع مقاله منتشر شده
آموزش پرستاری
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات