این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 18 آذر 1404
مجله پژوهش پرستاری ایران
، جلد ۱۶، شماره ۲، صفحات ۸۹-۹۷
عنوان فارسی
بررسی صلاحیتهای بالینی روانپرستاری در پرستاران شاغل در بیمارستان روانپزشکی رازی وابسته به دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی از دیدگاه خود و سرپرستاران در سال ۱۳۹۸
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: صلاحیت بالینی به عنوان استفاده از دانش، مهارت، توانایی، رفتار و ویژگیهایی جهت انجام موفق وظایف مهم کاری در حیطه پرستاری بهداشت روانی در نظر گرفته شده است.علیرغم آموزشهایی که پرستاران را برای تشخیص و مداخله در جهت ارتقای سلامت روان و کاهش خطرات بیماریهای روانپزشکی آماده میکند، اکثر پرستاران در حال حاضر آمادگی محدودی در ارائه مراقبتهای روانپرستاری دارند. لذا این مطالعه با هدف بررسی صلاحیتهای بالینی روانپرستاری در پرستاران شاغل در بیمارستان روانپزشکی رازی وابسته به دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی از دیدگاه خود و سرپرستاران در سال 1398 انجام شد. روشها: این مطالعه، یک تحقیق توصیفی مقطعی میباشد. نمونههای پژوهش شامل 173 پرستار شاغل در بیمارستان روانپزشکی رازی وابسته به دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی بودند که بعد از اخذ رضایتنامه آگاهانه کتبی به روش تمامشماری وارد مطالعه شدند. تعداد سرپرستاران نیز 25 نفر بودند که چکلیستها را برای پرستاران زیرمجموعه خود پر کردند. برای گردآوری دادهها از ابزار زیر استفاده شد: 1.پرسشنامه دموگرافیک، 2.پرسشنامه خودارزیابی صلاحیتهای بالینی روانپرستاران و 3.چکلیست صلاحیتهای بالینی روانپرستاران. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 22 تجزیه و تحلیل شد. یافته ها: نمره کل برای خودارزیابی صلاحیتها 62/148 و نمره کل برای ارزیابی سرپرستاران برابر با 9/118 بود. به این معنی که پرستاران صلاحیت بالینی خود را در سطح عالی و سرپرستاران صلاحیت بالینی آنها را در سطح خوب ارزیابی کردند. هیچکدام از متغیرهای مستقل با متغیرهای وابسته(خودارزیابی صلاحیتهای بالینی و ارزیابی صلاحیتهای بالینی توسط سرپرستار) ارتباط معناداری نداشتند. نتیجه گیری: در کل میتوان نتیجه گرفت که صلاحیت بالینی روانپرستاران از دیدگاه خود و سرپرستارانشان مطلوب بوده است. ارائه یک الگو و برنامه عملکردی برای ارزیابی صلاحیت بالینی میتواند به مدیران پرستاری و سرپرستاران کمک کند تا کارکنان بالینی خود را در ارتباط با سطح مهارتهای بالینی خود تحت پایش قرار دهند. چرا که پرستاران برای عملکرد بالینی مطلوب نیاز به صلاحیت بالینی در همه ابعاد مهارتی دارند. به طوری که مدیران و سرپرستاران بایستی بر میزان صلاحیت بالینی کارکنان پرستاری خود اشراف کامل داشته باشند و کارکنان دارای شایستگی بالا را شناسایی و تشویق کنند و از حیطههایی که پرستاران در آنان دچار ضعف و نارسایی هستند مطلع بوده و سعی در تقویت نقاط ضعف آنان داشته باشند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
روانپرستاری، صلاحیت بالینی
عنوان انگلیسی
Evaluation of Psychiatric Nursing Clinical Competencies in Nurses Working in Razi Psychiatric Hospital affiliated to the University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences from the Viewpoints of themselves and their Head-Nurses in 2019
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Clinical competence is considered as the use of knowledge, skills, abilities, behaviors and characteristics to successfully perform important work tasks in the field of mental health nursing. Despite training that prepares nurses for diagnosis and intervention to promote mental health and reduce the risk of psychiatric illness, most nurses are currently limited in their willingness to provide psychiatric care.Therefore, the aim of this study was to Evaluation of psychiatric nursing clinical competencies in nurses working in Razi Psychiatric Hospital affiliated to the University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences from the Viewpoints of themselves and their head-nurses in 2019. Methods: This study is a descriptive cross-sectional research. The sample consisted of 173 nurses working in Razi Psychiatric Hospital affiliated to the University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences. After obtaining written informed consent, they were enrolled in the study. The number of head-nurses was 25, who filled out the checklists for their subordinate nurses. The following tools were used to collect data: 1. Demographic Questionnaire, 2. Psychiatric nurses clinical competencies self-assessment questionnaire, and 3. Checklist of clinical competencies of psychiatric nurses. Data were analyzed using SPSS software version 22. Results: The total score for self-assessment of competencies was 148.62 and the total score for evaluation of nurses was 118.9. This means that the nurses rated their clinical competence at an excellent level and the head nurses rated their clinical competence at a good level. None of the independent variables had a significant relationship with the dependent variables (self-assessment of clinical competencies and evaluation of clinical competencies by the head nurse). Conclusion: In general, it can be concluded that the clinical competence of psychiatric nurses was desirable from the perspective of themselves and their supervisors. Providing a model and performance plan for assessing clinical competency can help nursing managers and head nurses monitor their clinical staff in relation to their level of clinical skills. Because nurses need clinical competence in all aspects for optimal clinical performance. So that managers and supervisors should have full control over the clinical competence of their nursing staff and identify and encourage highly qualified staff and be aware of the areas in which nurses suffer from weakness and inadequacy and try to strengthen weaknesses. Keywords: Psychiatric Nursing, Clinical Competence
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Psychiatric Nursing, Clinical Competence
نویسندگان مقاله
امین فتاح اهری | Amin fattah ahari
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
مسعود فلاحی خشکناب | Masoud Fallahi khoshknab
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
ابوالفضل ره گوی | Abolfazl Rahgoi
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
سمانه حسین زاده | Samaneh Hosseinzadeh
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
http://ijnr.ir/browse.php?a_code=A-10-5034-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
پرستاری
نوع مقاله منتشر شده
روانپرستاری و پرستاری بهداشت روانی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات