این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 18 آذر 1404
مجله پژوهش پرستاری ایران
، جلد ۱۵، شماره ۶، صفحات ۱-۹
عنوان فارسی
تاثیر آموزش ارزیابی اختلال بلع در بیماران مبتلا به حوادث عروقی مغز بر آگاهی و عملکرد پرستاران
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: اختلال بلع پس از حوادث عروقی مغزی میتواند منجر عوارض متعدد همچون پنومونی و نیز مرگ و میر بیماران شود. ارزیابی این اختلال در این بیماران توسط پرستاران اهمیت زیادی داشته و نیاز است که پرستاران در این زمینه آگاهی و عملکرد کافی داشته باشند. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر آموزش ارزیابی بلع در بیماران مبتلا به حوادث عروقی مغز بر آگاهی و عملکرد پرستاران انجام گرفت. روش کار: این مطالعه از نوع مداخله ای قبل و بعد است که در آن 80 پرستار بخشهای اعصاب و اورژانس به طور تصادفی در دو گروه کنترل (40 نفر) و مداخله (40 نفر) قرار گرفتند. مداخله این مطالعه برنامه آموزشی ارزیابی ابلع در بیماران مبتلا به حوادث عروقی مغزی بود. دادهها با استفاده از پرسشنامه دموگرافیک، پرسشنامه آگاهی پژوهشگر ساخته و چک لیست ارزیابی عملکرد جمع آوری گردید؛ و با استفاده از روشهای آماری توصیفی و تحلیلی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: یافتهها نشان داد که میانگین آگاهی (075/0=P) و عملکرد پرستاران (652/0P=) از ارزیابی بلع در بیماران مبتلا به حوادث عروقی در گروه مداخله و کنترل قبل از مداخله تفاوت آماری معناداری نداشت. بعد از اجرای مداخله بین دو گروه کنترل و مداخله از نظر میانگین آگاهی پرستاران اختلاف آماری معنی داری وجود داشت (001/0> P). بطوریکه میانگین آگاهی پرستاران در گروه کنترل 25/2±63/7 و در گروه مداخله47/1±65/10 بود. همچنین عملکرد پرستاران در ارزیابی اختلال بلع در گروه کنترل 03/2±63/3 و در گروه مداخله 84/1±85/7 بود که از نظر آماری این اختلاف معنی دار بود(001/0> P). نتیجه گیری: آموزش بر آگاهی و عملکرد پرستاران در ارزیابی اختلال بلع در بیماران مبتلا به حوادث عروقی مغز تاثیر دارد. اجرای برنامه آموزشی برای پرستاران مراقبت کننده از این بیماران میتواند در پیشگیری از پنومونی و افزایش ایمنی بیماران کمک کننده باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اختلال بلع، آگاهی، عملکرد، حوادث عروقی مغز
عنوان انگلیسی
The Effect of Dysphagia Screening education in patients with cerebrovascular accidents on nurses' knowledge and practice
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Dysphagia after cerebrovascular accidents can lead to various complications such as pneumonia and patient mortality. Evaluation of dysphagia in these patients by nurses is very important and nurses need to have dysphagia screening knowledge and performance in this area. The aim of this study was to determine the effect of dysphagia screening education in patients with cerebrovascular accidents on nurses knowledge and performance. Methods: This is a pre- and post-intervention study in which 80 nurses of the neurology and emergency departments were randomly divided into two groups of control (n = 40) and intervention (n = 40). The intervention of this study was the educational program of dysphagia evaluation in patients with cerebrovascular accidents. Data were collected using a demographic questionnaire, a researcher-made knowledge questionnaire and a performance appraisal checklist. Data was analyzed using descriptive and analytical statistical methods. Results: The results showed that the mean knowledge (P = 0.075) and nurses' performance (P = 0.652) of dysphagia screening in the intervention and control groups before the intervention were not statistically significant. After the intervention, there was a statistically significant difference between the control and intervention groups in terms of the knowledge of nurses (P > 0.001). The mean of nurses' knowledge in the control group was 7.63±2.25 and in the intervention group was 10.65 ± 1.47. Also, the performance of nurses in screening dysphagia was 3.63 ± 2.03 in the control group and 7.85± 1.84 in the intervention group, which was statistically significant (P > 0.001). Conclusion: Education has an effect on nurses' knowledge and performance in dysphagia screening in patients with cerebrovascular accidents. Implementing an educational program for nurses caring for these patients can help prevent pneumonia and increase patient safety.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Dysphagia, knowledge, performance, cerebrovascular accidents
نویسندگان مقاله
زهرا باقری | Zahra Bagheri
Shariati Hospital, Tehran University of medical Sciences, Tehran, Iran
بیمارستان شریعتی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
طاهره نصر آبادی | Tahereh Nasrabadi
Department of Nursing, Faculty of Nursing and Midwifery, Tehran Medical Science, Islamic Azad university, Tehran, Iran.
گروه پرستاری،دانشکده پرستاری و مامایی، علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
ابراهیم ابراهیمی ابیانه | Ebrahim Ebrahimi Abyaneh
Azad Islamic University, Tehran, Iran.
مرکز اسناد دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی
لیلا صیادی | Leila Sayadi
Nursing and midwifery care research center, School of nursing and midwifery, Tehran university of medical sciences , Tehran, Iran.
مرکز تحقیقات مراقبت های پرستاری و مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
نشانی اینترنتی
http://ijnr.ir/browse.php?a_code=A-10-5109-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
پرستاری
نوع مقاله منتشر شده
پرستاری داخلی جراحی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات