این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله پژوهش پرستاری ایران، جلد ۱۵، شماره ۶، صفحات ۲۹-۳۶

عنوان فارسی بررسی رضایت شغلی و عوامل مرتبط با آن در پرستاران شاغل در اورژانس پیش بیمارستانی و بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز
چکیده فارسی مقاله مقدمه: رضایت شغلی و عوامل مرتبط با آن در پرستاران اورژانس بسیار مهم بوده و تاثیر بسزایی در کارکرد آنها دارد.  لذا این مطالعه با هدف بررسی رضایت شغلی و عوامل مرتبط در پرستاران بخش اورژانس پیش بیمارستانی و بیمارستانی انجام شد. روش کار: این پژوهش یک مطالعه توصیفی از نوع همبستگی می باشد که با استفاده از نمونه گیری تصادفی ساده در سال 1397 برروی 170 نفر از پرستاران شاغل در بخشهای اورژانس پیش بیمارستانی و اورژانش بیمارستانی صورت گرفت. جمع آوری داده ها توسط دو ابزار شامل پرسشنامه مشخصات فردی  و پرسشنامه  استاندارد رضایت شغلی ویسوکی و کروم طی مدت 3ماه انجام شد. در تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی شامل فراوانی و میانگین و همچنین آمار استنباطی شامل آزمون های کای دو و  ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد و برای بررسی رابطه متغیر ها سطح معنی داری (05/0) در نظر گرفته شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS ویرایش 22 استفاده شد.   یافته ها: پس از تجزیه و تحلیل مشخص شد که 64 نفر( 65/37 درصد) از پرستاران شرکت کننده در این مطالعه مرد و 106 نفر(35/62درصد)  زن  بودند و سن اکثر آنها (2/31درصد) بین 35تا40 سال، بیشترین فراوانی (2/58درصد) مدرک تحصیلی کارشناسی و بیشترین سابقه (4/42درصد) خدمتی بین 5تا10سال بود. یافته های مطالعه نشان داد که (6/0 درصد) از پرستاران به طور کامل ناراضی بودند و (7/84 درصد )رضایت در حد متوسط داشتند و (7/14 درصد) رضایت شغلی بالا داشتند. آنالیز رگرسیون خطی نشان داد که فاکتورهای که بیشترین تاثیر را در رضایت شغلی داشتند به ترتیب عبارت از ماهیت کار(8/88 درصد)، سرپرستی(8/71درصد)، حقوق(8/69درصد)، برخورد با همکار(67 درصد) ، شرایط محیط کار(2/62 درصد) و ترفیعات(2/60 درصد) بودند. نتیجه گیری:  با توجه به اینکه در این مطالعه رضایت شغلی اکثریت پرستاران اورژانس در سطح متوسط بود تا رسیدن به سطح خوب و عالی هنوز فاصله وجود دارد لذا به مسئولین و دست اندرکاران توصیه می شود با ایجاد جو مناسب در محیط کار، رفع نواقص مدیریتی و همچنین تلاش برای برطرف کردن مشکلات اقتصادی کارکنان شاغل در اورژانس پیش بیمارستانی و بیمارستانی سبب افزایش رضایت شغلی آنان شوند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله رضایت شغلی ، بیمارستان، پرستاران اورژانس

عنوان انگلیسی Job Satisfaction and its Related Factors in Pre-hospital and Hospital Emergency Nurses of Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله Background : Job satisfaction and related factors are very important in emergency nurses and have a significant impact on their performance. Accordingly, this study aimed at assessing job satisfaction and its related factors in pre-hospital and hospital emergency nurses  at Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences.  Methods: This research is a descriptive correlational study that was performed on 170 nurses working in pre-hospital emergency and hospital emergency wards in 2018 using simple random sampling. Data collection was performed by two tools including Wysocki and Kromm standard job satisfaction questionnaire and demographic questionnaire for 3 months. Data were analyzed using SPSS software version 22 using descriptive statistics including frequency and mean analytical statistics including Pearson correlation coefficient tests. A significant level (P < 0.05) was considered to examine the relationship between variables. Results: Finding was revealed that 0.6% of nurses were completely dissatisfied and (84.7%) had moderate satisfaction and (14.7%) had high job satisfaction. Further linear regression analysis showed that the factors that had the most impact on job satisfaction were job nature (88.8%), supervision (71.8%), salary (69.8%), co-worker (67%), working conditions (62.2%) and promotions (60.2%). There was no significant correlation between demographic variables (gender, age, education and work experience) and total job satisfaction. Conclusion: Due to the fact that in this study the job satisfaction of the majority of emergency nurses was at a moderate level, there is still a long way to go to reach a good and excellent level, so it is recommended to officials and stakeholders to create a suitable atmosphere in the workplace, solve the economic problems of the employees in order to increasing their job satisfaction.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Job satisfaction, Emergency nurses, related factors

نویسندگان مقاله رضا قنبری | Reza Ghanbari
دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران

کورش زارع | kourosh zarea
دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران

بهمن دشت بزرگی | Bahman Dashte bozorgi
دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران

محمدحسین حقیقی زاده | Mohammad hossein Haghighizadeh
دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران


نشانی اینترنتی http://ijnr.ir/browse.php?a_code=A-10-917-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پرستاری
نوع مقاله منتشر شده مدیریت پرستاری
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات