این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 18 آذر 1404
مجله پژوهش پرستاری ایران
، جلد ۱۵، شماره ۵، صفحات ۱-۸
عنوان فارسی
تبیین امیدواری دانشجویان بر اساس سبک های مقابله ای و معنا در زندگی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: هدف پژوهش حاضر تبیین امیدواری دانشجویان بر اساس سبک های مقابله ای و معنا در زندگی بود. روش پژوهش از نوع توصیفی - همبستگی می باشد و جامعه آماری تحقیق شامل کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال تحصیلی 99-1398 میباشد. برای تعیین حجم نمونه بر اساس پژوهش های انجام شده مشابه و مرتبط، 200 نفر از دانشجویان کارشناسی این دانشگاه به عنوان نمونه انتخاب شدند. به منظور گردآوری داده های پژوهش از مقیاس امید اسنایدر (SHS)، پرسشنامه ی معنای زندگی (استگر2010) و پرسشنامه ی راهبردهای مقابله ای (لازاروس و فولکمن ، 1980) و برای تجزیه و تحلیل داده ها از ضریب همبستگی و تجزیه و تحلیل رگرسیون با استفاده از نرم افزار SPSS20 انجام شد. در فرضیه اول نتایج به دست آمده نشان داد بین متغیر امیدواری و سبک مقابله ای مساله مدار رابطه مثبت و معنادار وجود دارد (Sig< 0.05) و بین متغیر امیدواری و راهبردهای هیجان مدار رابطه منفی و معنادار وجود دارد (Sig< 0.05). در فرضیه دوم نیز نتایج به دست آمده نشان داد بین امیدواری و حضور معنا در زندگی و بین امیدواری و جستجوی معنا در زندگی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد (Sig< 0.05). در فرضیه سوم نتایج مربوط به سبک های مقابله ای نشان می دهد راهبرد مساله مدار به میزان 13% قادر است تغییرات امیدواری را به صورت مثبت و معناداری پیش بینی نماید (Sig< 0.05). اما متغیر راهبرد هیجان مدار نمی تواند به صورت معناداری متغیر امیدواری را تبیین نماید (Sig>0.05) و مولفه های معنا در زندگی نیز نشان داد متغیر حضور معنا در زندگی و جستجوی معنا به ترتیب می تواند 24% و 13% از تغییرات متغیر امیدواری را به صورت مثبت و معنادار پیش بینی نماید (Sig< 0.05).
کلیدواژههای فارسی مقاله
امیدواری دانشجویان، سبک های مقابله ای، معنا در زندگی.
عنوان انگلیسی
Exploring the Students' Hope Based on Coping Styles and Meanings of Life
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: The aim of study was to explain students' hope based on coping styles and meaning of life. The research method was descriptive-correlational and the statistical population of the study included all undergraduate students of Tehran University of Medical Sciences (TUMS) who were studying in the academic year 2009-2010. To determine the sample size, similar research studies was used. 200 students were collected for sample size. In order to collect research data from Snyder Hope Scale (SHS), Meaning of Life Questionnaire and Coping Strategies Questionnaire (Lazarus and Folkman, 1980) and to analyze the data from correlation coefficient and regression analysis using SPSS20 software was performed. In the first hypothesis, the results showed that there is a positive and significant relationship between the variable of hope and problem-oriented coping style (Sig < 0.05) and there is a negative and significant relationship between the variable of hope and emotion-oriented strategies (Sig < 0.05). In the second hypothesis, the results showed that there is a positive and significant relationship between hope and the presence of meaning in life and between hope and the search for meaning in life (Sig < 0.05). In the third hypothesis, the results related to the beta of coping styles show that the problem-oriented strategy at 13% is able to predict meaningful changes in life in a positive and significant way (Sig < 0.05). But the emotion-oriented strategy variable could not significantly explain the hope variable (Sig> 0.05) and the components of meaning in life also showed that the variables of meaning in life and meaning search can account for 24% and 13% of the changes in the hope variable, respectively. Predict a positive and significant face (Sig < 0.05).
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Students&apos, hope, Coping styles, Meaning of life.
نویسندگان مقاله
مجیده ادیب | Adib M
Shahre Qods Branch, Islamic Azad University, Shahre Qods, Iran
کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر قدس، شهر قدس، ایران
محسن جدیدی | Jadidi M
Associate Professor, Department of Clinical Psychology, Shahr-e- Qods Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر قدس، شهر قدس، ایران
طهمورث آقاجانی هشجین | Aghajany hashjin T
Shahre Qods Branch, Islamic Azad University, Shahre Qods, Iran
استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر قدس، شهر قدس، ایران.
نشانی اینترنتی
http://ijnr.ir/browse.php?a_code=A-10-4894-2&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
other
موضوعات مقاله منتشر شده
علوم رفتاری و روانی(روانشناسی، مددکاری و...)
نوع مقاله منتشر شده
روانپرستاری و پرستاری بهداشت روانی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات