این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 18 آذر 1404
مجله پژوهش پرستاری ایران
، جلد ۱۵، شماره ۵، صفحات ۶۱-۷۰
عنوان فارسی
همبستگی خودکارآمدی و راهبردهای یادگیری با تعهد تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: تعهد تحصیلی یک عامل مهم در پایبندی دانشجویان به ادامه تحصیل و پیشرفت تحصیلی آنها است، در این بین نقش باورهای شناختی و راهبردهای یادگیری در تبیین آن قابل بررسی میباشد. بر این اساس مطالعه حاضر با هدف بررسی رابطه خودکارآمدی و راهبردهای یادگیری با تعهد تحصیلی در دانشجویان انجام شد. روش کار: این پژوهش یک مطالعه توصیفی- مقطعی میباشد که در سال تحصیلی 99-1398 انجام شد. جامعه پژوهش را دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان را تشکیل میدادند. به روش نمونهگیری سهمیهای و با استفاده از فرمول کوکران 300 دانشجو در این مطالعه مشارکت داشتند. دادهها با استفاده از مقیاس خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان اوون و فرومن، پرسشنامه راهبردهای یادگیری خودتنظیمی پینتریچ و دی گروت و مقیاس تعهد تحصیلی هیومن-ووگل و رابه گردآوری شدند. تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS نسخه 19 و با استفاده از آمار توصیفی و تحلیلی (همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی) استفاده شد. یافتهها: ضریب همبستگی پیرسون نشان میدهد که تعهد تحصیلی با خودکارآمدی (0001/0=P، 469/0=r)، راهبردهای یادگیری شناختی (0001/0=P، 604/0=r) و راهبردهای یادگیری فراشناختی (0001/0=P، 642/0=r) همبستگی مثبت و معنیدار دارد (05/0>P). همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد متغیرهای پیشبین (ß) خودکارآمدی (11/0)، راهبردهای یادگیری شناختی (26/0) و فراشناختی (39/0) در مجموع 46/0 از واریانس متغیر تعهد تحصیلی را پیشبینی میکنند. نتیجه گیری: با افزایش خودکارآمدی و راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی میزان تعهد تحصیلی در دانشجویان افزایش پیدا میکند. توصیه میشود برنامهریزان آموزش پزشکی به برنامههای آموزشی در این زمینه توجه داشته باشند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
خودکارآمدی، یادگیری، شناخت، فراشناخت، موفقیت تحصیلی
عنوان انگلیسی
Correlation of Self-Efficacy and Learning Strategies with Academic Commitment among the Students in Rafsanjan University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Academic commitment is an important factor in studentschr('39') commitment to further education and their academic achievement, among which the role of cognitive beliefs and learning strategies in explaining it can be examined. Accordingly, the present study was conducted to investigate the relationship between self-efficacy and learning strategies with academic commitment in students. Methods: This research is a descriptive cross-sectional study that was conducted in the academic year 2019-2020. The study population consisted of students of Rafsanjan University of Medical Sciences. 300 students participated in this study by quota sampling method and using Cochranchr('39')s formula. Data were collected by using the Owen and Fromman Student Academic Self-Efficacy Scale, the Pintrich and DeGroot Motivated Strategies for Learning Questionnaire, and the Human-Vogel and Robe Academic Commitment Scale. Data were analyzed by using SPSS version 19 with descriptive and analytical statistics (Pearson correlation and linear regression). Results: Pearson correlation coefficient shows that academic commitment with self-efficacy (r = 0.469, P = 0.0001), cognitive learning strategies (r = 0.604, P = 0.0001) and metacognitive learning strategies (r = 0.642, P = 0.0001) has a positive and significant correlation (P < 0.05). Also, the results of regression analysis showed that the predictor variables (ß) predict self-efficacy (0.11), cognitive (0.26) and metacognitive learning strategies (0.39) in a total of 0.46 of the variance of the academic commitment variable. Conclusions: With increasing self-efficacy and cognitive and metacognitive learning strategies, the level of academic commitment in students increases. It is recommended that medical education planners pay attention to training programs in this area.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Self Efficacy, Learning, Cognition, Metacognition, Academic Success
نویسندگان مقاله
منصوره کافی زاده | Mansoure Kafizade
University of Hormozgan
دانشگاه هرمزگان
علی اکبر شیخی فینی | AliAkbar Shaikhi Fini
University of Hormozgan
دانشگاه هرمزگان
عبدالوهاب سماوی | Abdolvahab Samavi
University of Hormozgan
دانشگاه هرمزگان
نشانی اینترنتی
http://ijnr.ir/browse.php?a_code=A-10-4986-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
علوم رفتاری و روانی(روانشناسی، مددکاری و...)
نوع مقاله منتشر شده
روانپرستاری و پرستاری بهداشت روانی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات