این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 18 آذر 1404
مجله پژوهش پرستاری ایران
، جلد ۱۵، شماره ۴، صفحات ۱-۱۲
عنوان فارسی
بررسی ارتباط استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات و عملکرد پژوهشی اعضای هیأت علمی گروه های آموزشی بیمارستان امام خمینی ره تهران سال ۱۳۹۸
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: هدف پژوهش حاضر به منظور تعیین بررسی ارتباط استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات و عملکرد پژوهشی اعضای هیأت علمی گروه های آموزشی بیمارستان امام خمینی ره تهران در سال 1398 بود. روش کار: پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی (کمّی) است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه اعضای هیأت علمی بیمارستان امام خمینی(ره) تهران 311 نفر بود. حجم نمونه 173 نفر بوده و نمونه آماری به شیوه تصادفی طبقه ای بود. ابزار اندازه گیری این پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته شامل: اطلاعات فردی اعضای هیأت علمی، میزان استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات؛ پرسشنامه عملکرد پژوهشی اعضای هیأت علمی می باشد که پایایی آنها براساس آلفای کرونباخ به ترتیب 0.91 و 0.98 محاسبه شد. داده های گردآوری شده در طیف لیکرت پنج درجه ای، در دو سطح توصیفی (فراوانی، درصد)، استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون،آزمون t مستقل، ANOVA، آزمون تحلیل واریانس یکراهه و آزمون تعقیبی شِفه) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد اعضای هیأت علمی برای امور پژوهشی به میزان متوسط از ICT (Information & Communication Technology ) استفاده می نمایند؛ همچنین بین میزان استفاده اعضای هیأت علمی از ICT با عملکرد پژوهشی آنان رابطه مستقیم وجود دارد، یعنی با افزایش میزان استفاده اساتید از ICT عملکرد پژوهشی آنها بیشتر می شود. هم چنین براساس متغیرهای جمعیت شناختی (سن، جنس، مرتبه علمی، سابقه تدریس دانشگاهی، وضعیت استخدام و گروه های آموزشی) نیز تفاوت معناداری بین میزان استفاده از ICT و عملکرد پژوهشی اعضای هیأت علمی وجود داشت. نتیجه گیری: کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات بر عملکرد پژوهشی اعضای هیات علمی به طور معناداری تاثیر دارد. لذا هرچه میزان استفاده اعضای هیأت علمی از ICT در امور پژوهشی به طور نظام مند بیشتر شود، این امر در ارتقاء جایگاه پژوهشی دانشگاه ها تأثیر شگرفی خواهد داشت.
کلیدواژههای فارسی مقاله
کلید واژه ها، فناوری اطلاعات و ارتباطات، عملکرد پژوهشی، اعضای هیأت علمی، گروه های آموزشی.
عنوان انگلیسی
The Relationship between the Faculty Members’ ICT Usage and Research Performance among Educational Departments of Imam Khomeini Hospital in Tehran 2019
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract Introduction: The aim of this study is to investigate the relationship between using Information and Communication Technology (ICT) and research performance of faculty members in the educational departments of the Imam Khomeini Hospital in Tehran 2019". Methods: This study is a descriptive- correlation research. Among 311 faculty members, 173 members were selected as the sample from Imam Khomeini Hospital based on Morghan table. The researcher made two questionnaires, the faculty members' ICT usage and the research performance along with demographic information for both with 0.91 and 0.98 Cronbach's alpha reliability, respectively. Two methods, descriptive (frequency, percentage) and inferential (Pearson correlation coefficient, independent t-test, ANOVA, Multiple Linear Regression, Scheffe Post Hoc) statistics used to analyze the data. Results: The research results showed the faculty members' used ICT (Information and Communication Technology) for their education and research in average. There is a direct relationship between faculty members' ICT usage and their research performance; means that the increasing of the ICT usage relates to the research performance. Finally, the results of the impact of the ICT usage and faculty members' educational and research performance based on the demographic variables (age, gender, position, academic background, recruiting status and departments) showed the significant differences. Conclusions: The ICT usage has a significant impact on the faculty members' research performance. Therefore, the increasing in ICT usage by the academic members, systematically, increases the faculty members' academic status.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Information and Communication Technology, Research Performance, Faculty Members, Educational Departments.
نویسندگان مقاله
آیت سعادت طلب | A Saadattalab
دکترای مدیریت و برنامه ریزی توسعه آموزش عالی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
مجتبی فاضل | M Fazel
فوق تخصص نفرولوژی کودکان، بیمارستان امام خمینی ره، دانشگاه علوم پزشکی تهران،تهران، ایران
معصومه شیدائی دوزدوزانی | M Sheidaei Duzduzani
MSc Educational Management, Islamic Azad University Electronic Campus, Imam Khomeini Hospital Complex, Department of Pediatrics, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران، الکترونیکی، بیمارستان امام خمینی ره، گروه آموزشی کودکان، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
آزاده شیدائی دوزدوزانی | A Sheidaei Duzduzani
کارشناس فناوری اطلاعات و ارتباطات، دانشگاه جامع علمی کاربردی، بیمارستان امام خمینی ره، دانشگاه علوم پزشکی تهران،تهران، ایران
معصومه اخلاقی کلهرودی | M Akhlaghi Kalahroodi
فوق تخصص روماتولوژی، دانشیار مرکز تحقیقات روماتولوژی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایران
نشانی اینترنتی
http://ijnr.ir/browse.php?a_code=A-10-5007-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
سایر
نوع مقاله منتشر شده
پزشکی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات