این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 19 آذر 1404
مجله پژوهش پرستاری ایران
، جلد ۱۵، شماره ۴، صفحات ۲۴-۳۳
عنوان فارسی
رابطه علی راهبردهای نظم جویی فرآیند هیجان و هوش معنوی با گرایش به اعتیاد به اینترنت (با نقش میانجی تحمل پریشانی)
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: اعتیاد به اینترنت، یک اختلال کنترل تکانه و الگوی ناسازگارانه استفاده از اینترنت است که منجر به ناراحتی یا اختلال قابل توجه میشود و مشکلات روانشناختی، تحصیلی و شغلی در زندگی فرد ایجاد میکند. هدف اصلی ما در این مطالعه شناسایی رابطه علی راهبردهای نظمجویی فرآیند هیجان و هوش معنوی با گرایش به اعتیاد به اینترنت با نقش میانجی تحمل پریشانی در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز میباشد. روش کار: جامعه آماری پژوهش حاضر دانشجویان 19 تا 35 ساله کـاربرِ اینترنـت در دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز بودند. حجم نمونه بر اساس روش نمونه گیری تصادفی ساده 353 نفر انتخاب شد. در این پژوهش به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده شد. در سطح استنباطی از آزمون کالموگروف- اسمیرونوف، پیرسون و رگرسیون استفاده شد. همچنین برای محاسبات و تحلیلهای آماری از نرم افزارهای اس.پی.اس.اس نسخه 21 استفاده شد. جهت بررسی معادلات ساختاری از روش تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد که اثر مستقیم نظم جویی بر تحمل پریشانی و اعتیاد به اینترنت و اثر مستقیم هوش معنوی بر تحمل پریشانی و اعتیاد به اینترنت معنادار است. همچنین اثر غیرمستقیم نظم جویی بر اعتیاد به اینترنت با نقش میانجی تحمل پریشانی و اثر غیرمستقیم هوش معنوی بر اعتیاد به اینترنت از طریق تحمل پریشانی معنادار است. نتیجه گیری: بر اساس نتایج حاصل از این پژوهش میتوان بیان داشت که راهبردهای نظم جویی، هوش از طریق تحمل پریشانی بر میزان اعتیاد به اینترنت اثر دارند و برای کاهش اعتیاد به اینترنت باید به این متغیرها توجه بیشتری شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
کلیدواژه، راهبردهای نظم جویی، هیجان، هوش معنوی، اعتیاد به اینترنت، تحمیل پریشانی
عنوان انگلیسی
Causal Relationship Strategies for Emotion Processing and Spiritual Intelligence with Internet Addiction Tendency With the mediating role of imposing distress
چکیده انگلیسی مقاله
Objective: Internet addiction is a disorder of impulse control and an inconsistent pattern of Internet use that leads to significant distress or disorder and causes psychological, educational, and occupational problems in one's life. Our main objective in this study is to identify the causal relationship between emotion regulation and spiritual intelligence regulation strategies with a tendency to Internet addiction with the mediating role of imposing distress on students of Islamic Azad University, Tehran Central Branch. Method: The statistical population of the present study was 19- to 35-year-old Internet users at the Azad University, Tehran Central Branch. Sample size was selected based on simple random sampling method of 353 people In this study, descriptive statistics and inferential statistics were used to analyze the data. At the inferential level, the Kalmogroff-Smirnov, Pearson and Regression tests were used. Computer and SPSS software versions 21 were also used for statistical calculations and analysis. Confirmatory factor analysis method was used to investigate structural equations. Results: The results showed that the direct effect of discipline on endurance and Internet addiction and the direct effect of spiritual intelligence on endurance and Internet addiction is significant. Also, the indirect effect of ordering on Internet addiction with the mediating role of anxiety tolerance and the indirect effect of spiritual intelligence on Internet addiction through anxiety tolerance is significant. Conclusion: Based on the results of this study, it can be stated that regulatory strategies, intelligence through endurance tolerance have an effect on the rate of Internet addiction and to reduce Internet addiction should pay more attention to these variables.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Keywords, Regulation Strategies, Excitement, Spiritual Intelligence, Internet Addiction, Imposing Anxiety
نویسندگان مقاله
فاطمه حضرت بگی | Fatemeh Hazrat Beigi
PhD student in Educational Psychology, Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran
دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
پرویز عسگری | Parviz Asgari
Associate Professor, Department of Psychology, Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran, Email, Askary47@yahoo.com (Author in charge)
دانشیار گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
بهنام مکوندی | Behnam Makvandi
Associate Professor, Department of Psychology, Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran
دانشیار گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
امین کرایی | Amin Keraei
Assistant Professor of Counseling Department, Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran
استادیار گروه مشاوره، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
نشانی اینترنتی
http://ijnr.ir/browse.php?a_code=A-10-4087-5&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
علوم رفتاری و روانی(روانشناسی، مددکاری و...)
نوع مقاله منتشر شده
روانپرستاری و پرستاری بهداشت روانی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات