این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
طب جانباز
، جلد ۱۲، شماره ۲، صفحات ۸۵-۹۱
عنوان فارسی
اثربخشی آموزش مهارتهای ارتباطی و اجتماعی با رویکرد شناختی-رفتاری بر بهزیستی روانشناختی و شادکامی دانشجویان دختر شاهد و ایثارگر دانشگاههای دولتی شهرکرد
چکیده فارسی مقاله
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Effectiveness of Social and Communication Skills Training Using Cognitive-Behavioral Approach on Psychological Well-being and Happiness of Female Students with Martyred and Veteran Parents in Shahrekord, Iran, Governmental Universities
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract Aims: Psychological well-being can affect different aspects of people's lives through the positive development of emotions. The aim of this study was to investigate the effectiveness of social and communication skills training using cognitive-behavioral approach on psychological well-being and happiness of female students with martyred and veteran parents in Shahrekord governmental universities. Materials & Methods: The research was a quasi-experimental study that was conducted as a pretest-posttest-follow up with a control group on 50 female students with martyred and veteran parents in Shahrekord governmental universities in 2018-19. Research tools included the Ryff and Keynes Psychological Well-Being Questionnaire and the Oxford Happiness Questionnaire. The interventions were performed in 10 sessions of 90 minutes for the experimental group. Data were analyzed using repeated measures analysis of variance using SPSS 22 software. Findings: There was no significant difference between the two groups in the pretest stage (p>0.05). The mean scores of psychological well-being and happiness in the experimental group had a significant increase in the posttest stage compared to the control group (p< 0.05). The results of repeated measures analysis of variance showed that the mean scores of psychological well-being and happiness, regardless of the effect of grouping during the posttest and follow up stages, changed significantly (p< 0.05). Conclusion: Group training of social and communication skills with a cognitive-behavioral approach leads to increased psychological well-being and happiness of female students with martyred and veteran parents.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Well Being, Happiness, Social Skills, Communication Skills, Cognitive-Behavioral Therapy
نویسندگان مقاله
فاطمه محمودی اشکفتکی | F. Mahmoudi Eshkaftki
Department of Psychology, Shahrekord Branch, Islamic Azad University, Sharkord, Iran
گروه روانشناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران
احمد غضنفری | A. Ghazanfari
Department of Psychology, Shahrekord Branch, Islamic Azad University, Sharkord, Iran
گروه روانشناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران
کمال صولتی | S.K. Solati
Department of Psychology, Shahrekord Branch, Islamic Azad University, Sharkord, Iran
گروه روانشناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران
نشانی اینترنتی
http://ijwph.ir/browse.php?a_code=A-10-1663-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
آسیبهای جنگ/حادثه و عوارض آن
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات