این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مدیریت سلامت، جلد ۱۵، شماره ۴۷، صفحات ۶۷-۷۶

عنوان فارسی بررسی سواد رایانه ای دانشجویان دوره دکترای عمومی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز (سال تحصیلی ۸۸-۸۹)
چکیده فارسی مقاله مقدمه: امروزه در دانشگاه‌های علوم پزشکی، شاهد توسعه سیستم‌های اطلاعات رایانه ای مراقبت سلامت، رویکرد پزشکی مبتنی بر شواهد، و حرکت به سمت آموزش الکترونیک هستیم. بنابراین دانشجویان علوم پزشکی برای موفقیت در عصر حاضر، نیاز به آشنایی با رایانه و فناوری اطلاعات دارند. هدف پژوهش حاضر بررسی سواد رایانه ای دانشجویان دوره دکترای عمومی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بود. روش کار: این پژوهش یک مطالعه مشاهده ای و مقطعی بود که در سال تحصیلی 88-89 انجام شده است. جمعیت مورد مطالعه شامل 243 نفر از دانشجویان دوره دکتری عمومی (پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی) دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بود. ابزار جمع آوری داده‌ها پرسشنامه بود که روایی و پایایی ان تأیید شده است. داده‌های جمع آوری شده با استفاده از روش‌های آمار توصیفی در نرم افزار SPSS تحلیل گردیدند. یافته‌ها: میزان آشنایی دانشجویان با رایانه درحد پایینی (35 درصد) قرار داشت. در مقایسه دانش پایه دانشجویان در مورد رایانه بیشترین آشنایی (48 درصد) مربوط به توانایی در به کارگیری کامپیوتر و مدیریت فایل‌ها و کمترین (19 درصد) مربوط به توانایی در مدیریت سیستم عامل ویندوز بود. در توانایی استفاده از بسته نرم افزاری میکروسافت آفیس بیشترین آشنایی (75 درصد) مربوط به برنامه پاورپوینت و کمترین (9 درصد) مربوط به برنامه اکسس بود. میزان آشنایی دانشجویان با اینترنت و شبکه وب (39 درصد) بود. دانشجویان کمتر از روش‌های جستجوی پیشرفته اطلاعات در اینترنت استفاده می کردند. دانشجویان پسر از سواد رایانه ای بیشتری نسبت به دانشجویان دختر برخوردار بودند. بحث: در مجموع دانشجویان آشنایی مطلوبی با مهارت‌های سواد رایانه ای نداشتند. بنابراین، برنامه ریزی به منظور آموزش مهارت‌های سواد رایانه ای در دانشگاه‌های علوم پزشکی ضروری می باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Study of Computer Literacy in Students of General Medicine at Ahvaz University of Medical Sciences (academic year 2009-2010)
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Nowadays, we witness the development of computerized healthcare information systems, evidence-based medicine ,and e-learning approach at Medical Universities. Thus, medical students need to have familiarity with computer skills and information technology. The aim of this study was to survey computer literacy in students of general medicine at Ahvaz University of Medical Sciences. Methods: This study was observational ,cross-sectional in nature. The study was conducted in the academic year of 2009-2010 .The sample population consisted of 243 medical, pharmacy and dentistry students. A questionnaire was used for collecting data which were then analysed by SPSS using descriptive statistics.. Results: The results showed that, students' familiarity with computers were low (35%). The most familiarity with computers were the ability to use it in managing files (48%), and the lowest was related to the ability to manage the Windows operating system (19%). Familiarity to use Power Point rated the highest among the other skills (75%), to use Access was the lowest (9%).The students familiarity with the Internet and theWeb were (39%). Students used less advanced methods for searching the information on the Internet. Overall, male students had more computer literacy than female student. Discussion: The students’ familiarity with computer literacy was not satisfactory. Therefore, it is necessary to plan educational programs for computer literacy skills at Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله جواد زارعی | j zarei
tehran university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

داریوش رخ افروز | d rokhafruz
ahvaz jundishapur university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز (Ahvaz jundishapur university of medical sciences)

مهین دیانت | m dianat
ahvaz jundishapur university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز (Ahvaz jundishapur university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://jha.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-498-3&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات