این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 19 آذر 1404
پوست و زیبایی
، جلد ۱۱، شماره ۲، صفحات ۱۰۷-۱۱۸
عنوان فارسی
مقایسهی اثربخشی درمان شناختی ـ رفتاریِ هیجانمدار با شناخت درمانی مبتنی بر ذهنآگاهی بر تصویر بدنی و آمیختگی شناختی در نوجوانان دختر متقاضی جراحی زیبایی
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: جراحی زیبایی بهعنوان گونهای خاص و رایج در فرهنگ تغییر بدن، همواره موضوعی بحثبرانگیز در جامعهی معاصر بوده است. پژوهش حاضر با هدف مقایسهی اثربخشی درمان شناختی ـ رفتاری هیجانمدار با شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر تصویر بدنی و آمیختگی شناختی نوجوانان دختر متقاضی جراحی زیبایی انجام گرفت. روش اجرا: این مطالعهی مداخلهای نیمهآزمایشی، با طرح پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعهی آماری تحقیق را کلیهی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه دوم در شهر تهران سال تحصیلی 98-1397 تشکیل دادند. از این جامعه،30 دانشآموز براساس روش نمونهگیری خوشهای انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. قبل و بعد از انجام مداخلات، پرسشنامهی چندبعدی خود ـ بدن (MBSRQ) و پرسشنامهی آمیختگی شناختی (CFQ) پر شدند. دادهها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس چند متغیره با سطح معناداری 05/0 تحلیل شدند. یافتهها: نتایج نشان داد درمان شناختی ـ رفتاری و ذهنآگاهی در بهبود تصویر بدن نوجوانان دختر متقاضی جراحی زیبایی اثربخش بوده (05/0P<) و بین اثربخشی این دو شیوهی درمان، تفاوت معناداری وجود ندارد (0662/0P<). نتیجهگیری: درمان شناختی ـ رفتاری هیجانمدار و شناخت درمانی مبتنی بر ذهنآگاهی در بهبود تصویر بدن و کاهش آمیختگی شناختی تأثیرگذار است و برگزاری کلاسهای بازآموزی و نظارت مستمر برای ثبات تغییرهای بهوجودآمده، ضروری به نظر میرسد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
درمان شناختی ـ رفتاری هیجانمدار، شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی، تصویر بدنی، آمیختگی شناختی، جراحی زیبایی
عنوان انگلیسی
Comparing the efficacy of emotion-focused cognitive-behavioral therapy with mindfulness based cognitive therapy on body image and cognitive fusion in adolescent girls interested in cosmetic surgery
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Aim: Cosmetic surgery as a special and common form of bodybuilding culture has always been a controversial topic in contemporary society. The purpose of this study was to compare the efficacy of emotion-focused cognitive-behavioral therapy with mindfulness based cognitive therapy on body image and cognitive fusion in adolescent girls seeking cosmetic surgery. Methods: This was a quasi- experimental intervention study with pretest-posttest design with control group. The statistical population of the study consisted of all female secondary school students in the 1st District of Tehran in the academic year 1397-98. From this community, 30 students were selected based on cluster sampling and randomly divided into three groups: 10 in the first group, 10 in the second group and 10 in the control group (8 sessions with mindfulness programs occasionally). Data were gathered through Multidimensional Self-Body Questionnaire (MBSRQ), Cognitive Fusion Questionnaire (CFQ) and multivariate analysis of covariance. Results: The results showed that cognitive behavioral therapy and mindfulness treatment were effective in improving the body image of adolescent girls seeking cosmetic surgery (P< 0.05) and there was no significant difference between the two treatments (P< 0.662). Conclusion: Cognitive-behavioral therapy and mindfulness therapy are both effective to improve body image and reduce cognitive interference.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
cognitive-emotional behavioral therapy, mindfulness-based cognitive therapy, body image, cognitive fusion, cosmetic surgery
نویسندگان مقاله
مرسده یاری | Mercedeh Yari
Department of Psychology, Faculty of Humanities, Bojnourd Branch, Islamic Azad University, Bojnourd, Iran
گروه روانشناسی، دانشکدهی علوم انسانی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران
عبدالله شفیعآبادی | Abdollah Shafiabady
Department of Counseling, Faculty of Education and Psychology, Allameh Tabatabaei University, Tehran, Iran
گروه مشاوره، دانشکدهی روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
جعفر حسنی | Jafar Hasani
Department of Psychology, Faculty of Humanities, Kharazmi University, Tehran, Iran
گروه روانشناسی، دانشکدهی روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
http://jdc.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-232&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات