این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پوست و زیبایی، جلد ۱۱، شماره ۲، صفحات ۱۰۷-۱۱۸

عنوان فارسی مقایسه‌ی اثربخشی درمان شناختی ـ رفتاریِ هیجان‌مدار با شناخت درمانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر تصویر بدنی و آمیختگی شناختی در نوجوانان دختر متقاضی جراحی زیبایی
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: جراحی زیبایی به‌عنوان گونه‌ای خاص و رایج در فرهنگ تغییر بدن، همواره موضوعی بحث‌برانگیز در جامعه‌ی معاصر بوده است. پژوهش حاضر با هدف مقایسه‌ی اثربخشی درمان شناختی ـ رفتاری هیجان‌مدار با شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر تصویر بدنی و آمیختگی شناختی نوجوانان دختر متقاضی جراحی زیبایی انجام گرفت.   روش اجرا: این مطالعه‌ی مداخله‌ای نیمه‌آزمایشی، با طرح پیش‌آزمون ـ پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه‌ی آماری تحقیق را کلیه‌ی دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه دوم در شهر تهران سال تحصیلی 98-1397 تشکیل دادند. از این جامعه،30 دانش‌آموز براساس روش نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. قبل و بعد از انجام مداخلات، پرسش‌نامه‌ی چندبعدی خود ـ بدن (MBSRQ) و پرسش‌نامه‌ی آمیختگی شناختی (CFQ) پر شدند. داده‌ها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس چند متغیره با سطح معناداری 05/0 تحلیل شدند.   یافته‌ها: نتایج نشان داد درمان شناختی ـ رفتاری و ذهن‌آگاهی در بهبود تصویر بدن نوجوانان دختر متقاضی جراحی زیبایی اثربخش بوده (05/0P<) و بین اثربخشی این دو شیوه‌ی درمان، تفاوت معناداری وجود ندارد (0662/0P<).   نتیجه‌گیری: درمان شناختی ـ رفتاری هیجان‌مدار و شناخت درمانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی در بهبود تصویر بدن و کاهش آمیختگی شناختی تأثیرگذار است و برگزاری کلاس‌های بازآموزی و نظارت مستمر برای ثبات تغییرهای به‌وجودآمده، ضروری به نظر می‌رسد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله درمان شناختی ـ رفتاری هیجان‌مدار، شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی، تصویر بدنی، آمیختگی شناختی، جراحی زیبایی

عنوان انگلیسی Comparing the efficacy of emotion-focused cognitive-behavioral therapy with mindfulness based cognitive therapy on body image and cognitive fusion in adolescent girls interested in cosmetic surgery
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: Cosmetic surgery as a special and common form of bodybuilding culture has always been a controversial topic in contemporary society. The purpose of this study was to compare the efficacy of emotion-focused cognitive-behavioral therapy with mindfulness based cognitive therapy on body image and cognitive fusion in adolescent girls seeking cosmetic surgery. Methods: This was a quasi- experimental intervention study with pretest-posttest design with control group. The statistical population of the study consisted of all female secondary school students in the 1st District of Tehran in the academic year 1397-98. From this community, 30 students were selected based on cluster sampling and randomly divided into three groups: 10 in the first group, 10 in the second group and 10 in the control group (8 sessions with mindfulness programs occasionally). Data were gathered through Multidimensional Self-Body Questionnaire (MBSRQ), Cognitive Fusion Questionnaire (CFQ) and multivariate analysis of covariance. Results: The results showed that cognitive behavioral therapy and mindfulness treatment were effective in improving the body image of adolescent girls seeking cosmetic surgery (P< 0.05) and there was no significant difference between the two treatments (P< 0.662). Conclusion: Cognitive-behavioral therapy and mindfulness therapy are both effective to improve body image and reduce cognitive interference.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله cognitive-emotional behavioral therapy, mindfulness-based cognitive therapy, body image, cognitive fusion, cosmetic surgery

نویسندگان مقاله مرسده یاری | Mercedeh Yari
Department of Psychology, Faculty of Humanities, Bojnourd Branch, Islamic Azad University, Bojnourd, Iran
گروه روان‌شناسی، دانشکده‌ی علوم انسانی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران

عبدالله شفیع‌آبادی | Abdollah Shafiabady
Department of Counseling, Faculty of Education and Psychology, Allameh Tabatabaei University, Tehran, Iran
گروه مشاوره، دانشکده‌ی روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

جعفر حسنی | Jafar Hasani
Department of Psychology, Faculty of Humanities, Kharazmi University, Tehran, Iran
گروه روان‌شناسی، دانشکده‌ی روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://jdc.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-232&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات