این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
اصول بهداشت روانی
، جلد ۲۴، شماره ۲، صفحات ۶۷-۷۴
عنوان فارسی
مداخله زبانی مبتنی بر استعاره های شناختی و ادراک زمان در کودکان کاشت حلزون شنوایی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: ادراک زمان از عناصر اساسی زندگی انسان است. زمان می تواند امکانی را برای درک جهان اطراف ما ارائه دهد، و حس خود بر اساس این ادراک شکل می گیرد. متأسفانه، شواهد فعلی نشان میدهد که کودکان کمشنوا پس از جراحی کاشت حلزون، به دلیل محرومیت زودهنگام شنوایی، مشکلات عمدهای را در درک زمان تجربه کردهاند.روش کار: این پژوهش به روش مروری روایتی انجام شد. برای دستیابی به هدف اصلی، ابتدا برخی از علمیترین پایگاههای اطلاعاتی و مجلات ناشران از جمله Elsevier، PubMed، Google Scholar و Science direct را جستجو کردیم. سپس از بین 215 مقاله مرتبط، 52 مقاله انتخاب شد و نقش استعاره های شناختی و ادراک زمان در مداخله زبانی کودکان کاشت حلزون را با استفاده از کلیدواژه های اصلی در این زمینه مورد بررسی قرار گرفت.یافتهها: بررسی ساختار استعارههای مفهومی و اهمیت زمان در درک زبان در کودکان کاشت حلزون حاکی از آن است که استفاده از پروتکلهای مداخلهای مبتنی بر یادگیری استعارههای مفهومی و ارتقای درک زمان در این استعارهها، یکی از موضوعات مهمی است که باید انجام شود و در تحقیقات آینده مورد توجه قرار گیرد.نتیجهگیری: با توجه به رویکردهای نوین آموزشی و درمانی در مداخلات زبانی برای کودکان کاشت حلزون، لازم است در تدوین برنامههای توانبخشی، برخی از موضوعات اساسی از جمله ارتباط استعارههای مفهومی و درک زمان مورد توجه قرار گیرد و مهارتهای زبانی با بهبود درک زمان تقویت شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
استعاره شناختی، درک زمان، زبان، کاشت حلزون
عنوان انگلیسی
Language intervention based on cognitive metaphor and time perception in cochlear implanted children
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Time perception is a fundamental element of human life. Time can offer a possibility to perceive the world around us, and a sense of self is shaped upon this perception. Unfortunately, current evidence indicates that hearing-impaired children have experienced major difficulties in time perception after cochlear implant surgery because of their early auditory deprivation. Materials and Methods: This research was conducted through a narrative review method. To achieve the principal goal, we first searched some of the most scientific databases and publishers including Elsevier, PubMed, Google Scholar, and Science direct. Then, out of 215 most relative articles, 52 articles were selected and examined the role of cognitive metaphors and time perception in language intervention of cochlear implanted children using some main keywords in this field. Results: Examining the structure of conceptual metaphors and the importance of time in language perception among children with cochlear implants indicated that applying intervention protocols based on learning conceptual metaphors and advancing the perception of time in terms of these metaphors is one of the important issues that should be considered in future research. Conclusion: Concerning new educational and therapeutic approaches in language interventions for cochlear implanted children, it is necessary to consider some major issues such as the relationship between conceptual metaphors and understanding of time and strengthen language skills by improving time perception when developing rehabilitative programs.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Cochlear Implants, Cognitive metaphor, Language, Time perception
نویسندگان مقاله
مینا ریاسی | Mina Riyassi
PhD. student of cognitive science of language, Institute for Cognitive Science Studies (ICSS), Tehran, Iran
گروه زبانشناسی شناختی، موسسه عالی علوم شناختی، تهران، ایران
رضا نیلی پور | Reza Nilipour
Emeritus professor of neurolinguistics and clinical linguistics, Department of Speech Therapy, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran
استاد گروه گفتاردرمانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
پیمان حسنی ابهریان | Peyman Hassani-Abharian
Assistant professor of cognitive neuroscience, Institute for Cognitive Science Studies (ICSS), Tehran, Iran
استادیار علوم اعصاب شناختی، گروه توانبخشی شناختی، موسسه عالی علوم شناختی، تهران، ایران
سعید محمودیان | Saeid Mahmoudian
Associate professor, Auditory Neuroscience and Audiology, ENT and Head and Neck Research Center, Iran University of Medical Sciences (IUMS), Tehran, Iran
دانشیار، مرکز تحقیقات گردن، سر و گوش، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
مریم مقدسین | Maryam Moghadasin
Assistant professor of psychology, Department of Clinical Psychology, College of Psychology and Educational Sciences, Kharazmi University, Tehran, Iran
استادیار گروه روان شناسی بالینی، دانشکده روان شناسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://jfmh.mums.ac.ir/article_19790.html
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
en
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
مقاله مروری
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات