این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
اصول بهداشت روانی
، جلد ۲۴، شماره ۱، صفحات ۲۹-۳۷
عنوان فارسی
پیشبینی شدت نشانگان وسواسی-جبری براساس سبک فرزندپروری ادراکشده: نقش میانجیگری باورهای وسواسی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: اختلال وسواس-جبری کیفیت زندگی را کاهش میدهد و چهارمین اختلال شایع روانپزشکی است، به همین منظور بررسی علل شکلگیری و تداوم این نشانگان از اهمیت بالایی برخوردار است. هدف از مطالعه حاضر پیشبینی شدت نشانگان وسواس-جبری براساس سبک فرزند پروری ادراکشده از طریق نقش میانجیگری باورهای وسواسی بود.روش کار: پژوهش حاضر توصیفی-همبستگی و از نوع تحلیلمسیر بود. از میان افرادی که برای درمان وسواس در بازه 1400-1399 به مراکز مشاوره شهر مشهد مراجعه کردهاند، 206 نفر با نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. دادهها با استفاده از مقیاسهای وسواس یل- براون، باورهای وسواسی و سبک فرزندپروری یانگ جمعآوری شدند. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از روش همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه و تحلیلمسیر انجام شد.یافتهها: یافتههای تحقیق نشان داد که بین طرحوارههای ناسازگار اولیه محرومیت هیجانی، رهاشدگی/بیثباتی، نقص/شرم و معیارهای سختگیرانه و باورهای وسواسی با شدت نشانگان وسواسی-جبری همبستگی معناداری (P< 0.01) وجود دارد. علاوه براین، نتایج بوت استراپ نیز بیانگر این است که نقش میانجیگری باورهای وسواسی در رابطه طرحوارههای ناسازگار اولیه ذکر شده با شدت نشانگان وسواسی-جبری (χ2/df = 1.93 و سطح معناداری 0.001) معنادار بود.نتیجهگیری: براساس یافتههای این پژوهش، طرحوارههای ناسازگار اولیه محرومیت هیجانی، رهاشدگی/بیثباتی، نقص/شرم و معیارهای سختگیرانه میتوانند از طریق تعامل با باورهای وسواسی، شدت نشانگان وسواس-جبری را پیشبینی کرده و در آن تاثیرگذار باشد. بنابراین، مداخلاتی مبتنی بر معرفی پیشگیریهایی در رابطه با سبک فرزندپروری والدین در جهت کاهش باورهای وسواسی افراد، میتواند به عنوان برنامههای پیشگیری و درمانی در نظر گرفته شود تا به افراد در درمان اختلال وسواسی-جبری کمک کند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اختلال وسواسی-جبری، باورهای وسواسی، فرزندپروری، طرحوارههای ناسازگار اولیه
عنوان انگلیسی
Predicting the severity of obsessive-compulsive syndrome based on perceived parenting style: The mediating role of obsessive beliefs
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Obsessive-Compulsive Disorder (OCD) reduces the quality of life and is the fourth most common psychiatric disorder. Therefore, it is important to investigate the causes of the development and maintenance of this syndrome. The present study aimed to predict the severity of Obsessive-Compulsive Syndrome (OCS) based on perceived parenting style through the mediating role of obsessive beliefs.Materials and Methods: The present study was descriptive-correlational and path analysis. Among the people who were referred to counseling centers in Mashhad, Iran for the treatment of OCD in 2020-2021, 200 cases were selected by the convenient sampling. Data were collected using the Yale-Brown, Obsessive Beliefs, and Young parenting style scales. Data were analyzed using Pearson correlation, multiple regression, and path analysis. Results: The findings showed that there was a significant correlation (P < 0.01) between the Early Maladaptive Schemas (EMSs) of emotional deprivation, abandonment/instability, defectiveness/shame, and unrelenting standards, and obsessive beliefs with the severity of OCS. In addition, the results of Bootstrap indicate that the mediating role of obsessive beliefs was significant about the mentioned EMSs with the severity of OCS (χ2/df = 1.93, P= 0.001). Conclusion: Based on the findings, early maladaptive schemas of emotional deprivation, abandonment/instability, defectiveness/shame, and unrelenting standards can predict the severity of obsessive-compulsive syndrome through the mediating role of obsessive beliefs. Therefore, interventions based on parenting style education to reduce obsessive beliefs can be considered as prevention and treatment programs in obsessive-compulsive disorder patients.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Early maladaptive schemas, Obsessive beliefs, Obsessive-compulsive disorder, Parenting
نویسندگان مقاله
نعیمه دری مشهدی | Naeeme Dorri Mashhadi
Ph.D. student in clinical psychology, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran
دانشجوی دکترای روانشناسی بالینی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
میلاد شیرخانی | Milad Shirkhani
M. A. student in clinical psychology, Faculty of Educational Science and Psychology, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشکده علومتربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
مهدیه مهدویان | Mahdieh Mahdavian
Bachelor of psychology, Faculty of Educational Science and Psychology, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran
کارشناس روانشناسی، دانشکده علومتربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
سوسن محمودی | Sousan Mahmoudi
Bachelor in psychology, Faculty of Educational Science and Psychology, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran
کارشناس روانشناسی، دانشکده علومتربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
نشانی اینترنتی
https://jfmh.mums.ac.ir/article_19449.html
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
en
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
مقاله پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات