این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اصول بهداشت روانی، جلد ۲۳، شماره ۵، صفحات ۳۳۱-۳۴۰

عنوان فارسی مقایسه تأثیر درمان مبتنی بر الگوی روانی-اجتماعی شک و تردید با درمان شناختی-رفتاری، بر شک و تردید در اختلال وسواس-اجبار در پرستاران
چکیده فارسی مقاله مقدمه: شک و تردید نسبت به عملکرد خود، پیش بینی کننده نتایج عملکردی پرستاران و نحوه ارتباط آن‌ها با بیماران می باشد. بنابراین پژوهش حاضر به مقایسه تأثیر درمان مبتی بر الگوی روانی-اجتماعی و درمان شناختی رفتاری بر کاهش میزان شک و تردید در پرستاران پرداخته است.روش‌ کار: جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه پرستاران بیمارستان‌های شهر اصفهان در سال 1397-1398 است. 45 پرستار با نمونه گیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در سه گروه مساوی تقسیم شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه محقق‌ساخته شک و تردید بود. برنامه درمانی مبتنی بر الگوی روانی – اجتماعی و درمان شناختی رفتاری طی 12 جلسه 90 دقیقه‌ای بر روی گروههای آزمون اجراگردید. تحلیل داده‌ها با آزمون تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر و نرم افزار SPSS نسخه 24 انجام شد.یافته‌ها: نتایج نشان داد درمان شناختی رفتاری و درمان مبتنی بر الگوی روانی اجتماعی بر کاهش شک و تردید در پرستاران تاثیر گذار است و بین این دو درمان تفاوت معناداری (0/05>P) وجود داشته و الگوی روانی اجتماعی. تاثیر بیشتری دارد.نتیجه‌گیری: بنا بر نتایج، استفاده از درمان مبتنی بر الگوی روانی اجتماعی در مقایسه با درمان شناختی رفتاری بر کاهش تردید پرستاران، موثرتر است. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله الگوی روانی-اجتماعی، تردید، درمان شناختی رفتاری

عنوان انگلیسی Comparing the effect of treatment based on psychosocial pattern of doubt with cognitive-behavioral therapy on doubt in nurses with obsessive-compulsive disorder
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Doubt predicts the performance of nurses and how they relate to patients. Therefore, the present study compared the effect of psychosocial model therapy and cognitive-behavioral therapy on reducing the level of doubt in nurses.Materials and Methods: The statistical population of this clinical trial included all nurses in Isfahan hospitals in 2018-2019. Amongst them, 45 people were selected by the convenient sampling method and divided in 3 groups. The researcher-made questionnaire of doubt and the Yale Brown Questionnaire were used to measure the research variables. Also, the treatment program based on psychosocial pattern of doubt and cognitive-behavioral therapy was performed in 12 separate 90-minute sessions. The data analyzed by the descriptive statistics, repeated measures analysis of variance in three stages of pre-test, post-test and follow-up, and SPSS version 24.Results: The results showed that cognitive-behavioral therapy and treatment program based on psychosocial pattern of doubt are effective in reducing doubts of nurses and there is a significant difference between these two treatments and treatment program based on psychosocial pattern of doubt and the last one has a greater impact(P< 0.05).Conclusion: Therefore, the use of treatment based on psychosocial model can reduce doubts in nurses more than cognitive-behavioral therapy.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Cognitive behavioral therapy, Doubt, Psychosocial pattern

نویسندگان مقاله مریم مردانی ولندانی | Maryam Mardani Valandani
Ph.D. student of psychology, Department of Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Isfahan, Isfahan, Iran
دانشجوی دکترای روان شناسی، گروه روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

حسین سماواتیان | Hossein Samavatian
Associate professor of industrial and organizational psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Isfahan, Isfahan, Iran
دانشیار روان شناسی صنعتی و سازمانی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

محمدرضا عابدی | Mohammad Reza Abedi
Professor of counseling, Department of Counseling , Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Isfahan, Iran
استاد گروه مشاوره، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

مریم عمیدی مظاهری | Maryam Amidi Mazaheri
Associate professor of health education, Department of Health Education, Faculty of Health, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
دانشیار گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران


نشانی اینترنتی https://jfmh.mums.ac.ir/article_19156.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده en
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات