این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اصول بهداشت روانی، جلد ۲۳، شماره ۴، صفحات ۲۴۱-۲۴۹

عنوان فارسی بررسی اثربخشی آموزش رفتار برنامه ریزی شده بر اعتیادپذیری، خودبازداری و خطرپذیری دانشجویان
چکیده فارسی مقاله مقدمه: این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش رفتار برنامه ریزی شده بر اعتیادپذیری، خودبازداری و خطرپذیری اجرا شد.روش کار: جامعه آماری این مطالعه شامل تمام دانشجو معلمان دوره کارشناسی شهر مشهد در سال تحصیلی 99-1398 بود. تعداد 24 نفر به صورت نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب و در دو گروه آموزش رفتار برنامه ریزی شده (12 نفر) و گروه شاهد (12 نفر) جایگزین شدند. اطلاعات پژوهش با استفاده از پرسشنامه های اعتیاد پذیری زرگر (1385)، خودبازداری وینبرگر و شوارتز (1990) و خطرپذیری محمدی وهمکاران (1386) جمع‌آوری گردید. داده ها با استفاده از نرم افزار spss 22، تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر و آزمون تعقیبی بن فرونی تحلیل شدند.یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد آموزش رفتار برنامه ریزی شده بر اعتیادپذیری، خودبازداری و خطرپذیری دانشجو معلمان تاثیر معنی داری (01/0>P) دارد که این تاثیر بعد از دو ماه پیگیری نیز ادامه داشت.نتیجه گیری: بر اساس نتایج، به نظر می رسد که آموزش رفتار برنامه ریزی شده در پیشگیری از اعتیاد جوانان، موثر است. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اعتیاد، خطرپذیری، خودبازداری، رفتار برنامه ریزی شده

عنوان انگلیسی The effectiveness of planned behavior training on tendency to addiction, self-restraint and risk-taking of university students
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: This study aimed to assess the effectiveness of planned behavior training on tendency to addiction, self-restraint, and risk-taking of university students.Materials and Methods: The statistical population of this study concluded all undergraduate student teachers in Mashhad city in the academic year 2019-2020. Among them, 24 cases were selected by simple random sampling and were assigned in two groups of planned behavior training (12 cases) and control group (12 cases). The data collected using the Readiness Scale for Drug Abuse (Zargar, 2007), Mohammadi et al. Risk-Taking Questionnaire (2007), and Weinberger and Schwartz Self-Restraint Questionnaire (1990). Data analyzed using SPSS 22 software, repeated measures analysis of variance, and Bon-Ferroni post hoc test.Results: The results showed that planned behavior training (P< 0.01) had significant effects on tendency to addiction, self-restraint and risk-taking of students. These effects were permanent in two-month follow-up.Conclusion: Based on the findings, it seems that planned behavior training is effective in preventing addiction in youth population.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Addiction, Planned Behavior, Risk-Taking, Self-restraint

نویسندگان مقاله علی صداقتی راد | Ali Sedaghati Rad
PhD. student in counseling, Bojnourd Branch, Islamic Azad University, Bojnourd, Iran
دانشجوی دکترای مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بجنورد، بجنورد، ایران

محمد محمدی پور | Mohammad Mohammadipour
Associate professor, Department of Educational Sciences and Consulting, Quchan Branch, Islamic Azad University, Quchan, Iran
دانشیار، گروه علوم تربیتی و مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قوچان، قوچان، ایران

علی اصغر سرائی | Ali Asghar Sarai
Assistant professor, Department of Educational Sciences and Psychology, Bojnourd Branch, Islamic Azad University, Bojnourd, Iran
استادیار گروه علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بجنورد، بجنورد، ایران


نشانی اینترنتی https://jfmh.mums.ac.ir/article_18971.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده en
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات