این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
اصول بهداشت روانی
، جلد ۲۳، شماره ۲، صفحات ۱۲۳-۱۳۰
عنوان فارسی
مقایسه مشکلات و نقاط قوت نوجوانان تک والدینی، بی سرپرست و عادی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: با توجه به افزایش خانواده های تک والدینی و بی سرپرست و مسایل مرتبط با آن، مطالعه حاضر با هدف مقایسه تواناییها و مشکلات نوجوانان تک والدینی، بیسرپرست و عادی مقطع اول متوسطه شهر ارومیه، طراحی و اجرا گردید. روش کار: روش ﺗﺤﻘﻴق در مطالعه حاضر علی- مقایسهایی ﺑﻮد. از جامعه نوجوانان شهر ارومیه و بر اساس جدول مورگان تعداد 380 نفر دانش آموز مقطع اول متوسطه مدارس در نیمسال دوم تحصیلی 97-1396 به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. تعداد 25 نفر نوجوان تک والدینی از جامعه فوق شناسایی شدند. برای انتخاب نمونه نوجوانان بیسرپرست ساکن در مراکز شبه خانواده بر اساس جدول مورگان به روش نمونه گیری تصادفی ساده تعداد نمونه تحقیق 59 نفر انتخاب شد. اﺑﺰار اﻧﺪازهﮔﻴﺮی پرسشنامه بررسی مشکلات و نقاط قوت کودکان و نوجوانان(SDQ) ﺑﻮد که در سال 1997 توسط گودمن ساخته شده است. ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﺗﺠﺰﻳﻪ و ﺗﺤﻠﻴﻞ اﻃﻼﻋﺎت از روش مانووا و آزمون تعقیبیLSD اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ.یافته ها: نتایج نشان داد که شاخص تواناییها و مشکلات در سه گروه تفاوت معنی دار داشت (01/0P< ). بر اساس مقایسه میانگینهای سه گروه برای متغیرهای نشانههای هیجانی و مشکلات سلوک، گروه نوجوانان تک والدینی نسبت به گروه های بی سرپرست و عادی دارای نمرات بالاتری بودند (05/0P< ).نتیجه گیری: نوجوانان تک سرپرست در متغیرهای نشانه های هیجانی و مشکلات سلوک شرایط بدتری نسبت به گروه نوجوانان بی سرپرست و عادی داشتند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
بی سرپرست، تک والدینی، مشکلات سلوک، نوجوانان
عنوان انگلیسی
A comparative study of the difficulties and strengths of single-parent, orphan, and ordinary adolescents
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Given the arising number of single-parent and orphan adolescents and the related issues, the present study was conducted to compare the strengths and difficulties of single-parent, orphan, and ordinary adolescents among first-grade high school students.Materials and Methods: The method used in the present study was causal-comparative. Among the adolescents of Urmia city-Iran and according to Morgan table, 380 first-grade high school students in the second academic semester of 2018-2019 were selected using multistage cluster sampling. Twenty five single-parent adolescents were identified. In order to select orphan adolescents living at “Home for children” according to Morgan table using simple stochastic sampling, 59 cases were selected. Data collected through Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ). MANOVA and LSD post hoc test were used to analyze the results.Results: The index of difficulties and strengths had a significant difference in these three groups (P< 0.01). According to the mean of the three groups for emotional symptoms and conduct problems, it was concluded that single-parent adolescents had higher scores compared to ordinary and orphan groups (P< 0.05).Conclusion: It seems that single-parent adolescents in emotional symptoms and conduct problems had worse conditions compared to orphan and ordinary adolescents.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Adolescents, Conduct problems, Orphan, Single-parent
نویسندگان مقاله
داود قادری | Davod Ghaderi
Department of Psychology, Sarab Branch, Islamic Azad University, Sarab, Iran
استادیار گروه روان شناسی، واحد سراب، دانشگاه آزاد اسلامی، سراب، ایران
مرضیه کاوه ایی | Marzyeh Kavehie
MA. in clinical psychology, Urmia Branch, Islamic Azad University, Urmia, Iran
کارشناسی ارشد روان شناسی بالینی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران
نشانی اینترنتی
https://jfmh.mums.ac.ir/article_18298.html
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
en
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
مقاله پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات