این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
اصول بهداشت روانی
، جلد ۲۳، شماره ۱، صفحات ۱۳-۲۱
عنوان فارسی
نقش واسطهای ترس از ارزیابی منفی در رابطه بین ابعاد دلبستگی با سازگاری اجتماعی و تحصیلی در دانشجویان با آسیب بینایی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: نظر به تأثیر بینایی بر فعالیتهای عاطفی، ارتباطی و تحصیلی و پیشگیری از اثرات منفی ناشی از این آسیب، پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطهای ترس از ارزیابی منفی در رابطه بین ابعاد دلبستگی با سازگاری اجتماعی و تحصیلی در دانشجویان با آسیب بینایی صورت پذیرفت.روش کار: جامعه آماری این مطالعه توصیفی-همبستگی شامل دانشجویان با آسیب بینایی مقاطع کارشناسی و تحصیلات تکمیلی تمام دانشگاههای ایران در سال تحصیلی 97-1396 بود. تعداد 211 نفر به روش نمونهگیری گلوله برفی انتخاب شدند و به مقیاس ابعاد دلبستگی کولینز، مقیاس کوتاه ترس از ارزیابی منفی لری و خردهمقیاسهای سازگاری اجتماعی و تحصیلی پرسشنامه سازگاری دانشجویان با دانشگاه بیکر و سیریک پاسخ دادند. تحلیل دادهها با روش مدلیابی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزارAMOS22 انجام گرفت.یافتهها: نتایج نشان دادند که مدل مفروض با دادههای تجربی برازش دارد و اثرات مستقیم اضطراب دلبستگی و ترس از ارزیابی منفی بر سازگاری اجتماعی (05/0p <) و تحصیلی معنیدار بود (01/0p <). علاوه براین، اجتناب دلبستگی به واسطه ترس از ارزیابی منفی بر سازگاری اجتماعی (01/0p <) و تحصیلی (05/0p p ) و تحصیلی (01/0>p ) تأیید شد.نتیجهگیری: براساس یافتههای پژوهش، ابعاد دلبستگی و ترس از ارزیابی منفی میتوانند سازگاری اجتماعی و تحصیلی دانشجویان با آسیب بینایی را پیشبینی کنند. بنابراین، توجه به دلبستگی ایمن، سازگاری و پیشگیری از ترس از ارزیابی منفی در این دانشجویان الزامی است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آسیب بینایی، ترس، سازگاری، دلبستگی
عنوان انگلیسی
The mediating role of fear of negative evaluation in the relationship of attachment dimensions with social and academic adjustment among visually impaired students
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Considering the effect of vision on emotional, communication, and academic activities, also to prevent the negative impact of impaired vision, the present study aimed to investigate the mediating role of fear of negative evaluation in the relationship between attachment dimensions and social and academic adjustment in students with visual impairment.Materials and Methods: The statistical population of this descriptive-correlational study included students with visual impairment at the undergraduate and postgraduate levels of all Iranian universities in the academic year 2017-2018. Amongst them, 211 cases were selected through snow-ball sampling method and responded to Collins' Attachment Scale, a brief version of the Fear of Negative Evaluation of Leary and social and academic adjustment subscales of the Student Adaptation to College Questionnaire Baker and Siryk. Data analyzed by structural equation modeling using AMOS 22 software. Results: The results showed that the hypothesized model fits the experimental data and the direct effects of attachment anxiety and fear of negative evaluation on social (P< 0.05) and academic adjustment were significant (P< 0.01). Also, attachment avoidance by mediating fear of negative evaluation had a significant effect on social (P< 0.01) and academic adjustment (P< 0.05). The effect of attachment anxiety on fear of negative evaluation in social (P< 0.05) and academic adjustment (P< 0.01) was also confirmed. Conclusion: Based on the research findings, attachment and fear of negative evaluation can predict students' social and academic adjustment with visual impairment. Therefore, it is necessary to pay attention to secure attachment, adjustment and prevention of fear of negative evaluation in these students.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Adjustment, attachment, fear, Visual impairment
نویسندگان مقاله
فهیمه رضاییپور | Fahimeh Rezaeipour
M.Sc. in educational psychology, Yazd University, Yazd, Iran
کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه یزد، یزد، ایران
کاظم برزگر بفرویی | Kazem Barzegar Bafrooei
Associate professor of Educational Sciences, Department of Psychology and Educational Sciences, Faculty of Humanities and Social Sciences, Yazd University, Yazd, Iran
عضو هیات علمی دانشگاه یزد
نشانی اینترنتی
https://jfmh.mums.ac.ir/article_17885.html
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
en
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
مقاله پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات